اذعان "هافينگتون پست":

دولت آمريکا چاره اي جز برسميت شناختن حق هسته اي جمهوري اسلامي ايران ندارد

"فلينت" و "هلاري مان لورت" تحليلگران ارشد پيشين امنيتي دولت آمريکا در مقاله جديدي با اذعان به کارشکني هاي دولت آمريکا در روند مذاکرات هسته اي اشاره مي کنند که دولت آمريکا چاره اي جز برسميت شناختن حق غني سازي اورانيوم توسط ايران ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه هافينگتون پست ؛ نويسندگان اين مقاله با اشاره به ادامه روند مذاکرات هسته اي نمايندگان کشورمان با نمايندگان قدرتهاي جهاني مي افزايند "کاترين اشتون" مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اخيرا از ادامه مذاکرات با "سعيد جليلي" مذاکره کننده ارشد ايران در امور هسته اي در استانبول تا هفته آينده خبر داده است. اشتون در اين باره اظهار اميدواري کرده تا ادامه روند مذاکرات نمايندگان ايران با نمايندگان قدرتهاي 1+5 سبب شود تا مذاکرات به نتيجه مطلوبي برسد." 

نويسندگان مقاله با اذعان به کارشکني هاي مقامات غربي در جريان مذاکرات هسته اي با ايران مي افزايند "واقعيت آنست که برخلاف ادعاهاي دولتهاي غربي مبني بر اينکه ايران مايل به ادامه روند مذاکرات نيست اين دولت آمريکا و شرکاي غربي اش هستند که خواستار برسميت شناختن حق غني سازي اورانيوم توسط جمهوري اسلامي ايران تحت نظارت مجامع بين المللي نيستند." 

نويسندگان مقاله با اذعان به اين موضوع که حق غني سازي اورانيوم از جمله حقوق مسلم هسته اي کشورمان مي باشد مي افزايند "جمهوري اسلامي ايران به عنوان کشوري مستقل اين حق را دارد تا به غني سازي اورانيوم بپردازد. ايران عضو پيمان منع گسترش سلاح هاي کشتار جمعي (ان پي تي) مي باشد و فعاليت هاي هسته اي اش تحت نظارت بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارد. از جمله حقوقي که در اساسانامه ان پي تي ذکر شده است مي توان به حق مسلم دستيابي به فناوري هسته اي براي مقاصد صلح آميز اشاره کرد. در نتيجه غني سازي اورانيوم به منظور استفاده در جهت اهداف مسالمت آميز نيز جزو موارد قانوني است که در پيمان ان پي تي ذکر شده است. 

نويسندگان مقاله معتقدند که هرگونه گشايشي در روند مذاکرات هسته اي منوط به برسميت شناختن حق غني سازي اورانيوم توسط ايران از سوي کشورهاي غربي و از جمله آنها آمريکا مي باشد و در اين باره مي افزايند "در صورتيکه واشنگتن حق غني سازي اورانيوم از سوي ايران را برسميت بشناسد روند مذاکرات هسته اي با سرعت بيشتري انجام خواهد شد. واشنگتن مدتهاي طولاني از چنين اقدامي سرباز زده است اما واقعيت آنست که هيچ راه ديگري جز انتخاب اين گزينه براي رسيدن به توافق احتمالي ميان طرفين بر سر برنامه هسته اي ايران وجود ندارد." 

اين دو تحليلگر ارشد آمريکايي در ادامه مقاله خود با اذعان به ضعف دولت "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا در اتخاذ سياستي صحيح در قبال برنامه هسته اي ايران مي افزايند "با اين حال، دولت اوباما تاکنون همانند دولت هاي پيشين آمريکايي در قبال برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران موضع گيري کرده و حاضر نشده تا حق غني سازي اورانيوم از سوي ايران را برسميت شناسد. دولت اوباما بدين منظور از سوي بسياري از متحدانش از جمله ترکيه، رژيم صهيونيستي، عربستان سعودي، انگليس و فرانسه و ساير حاميانش تحت فشار قرار گرفته است. هيچ يک از روساي جمهور آمريکا از زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 ميلادي تاکنون از جمله باراک اوباما حاضر به چنين کاري نشده اند." 

نويسندگان مقاله در ادامه با اشاره به کارشکني هاي آمريکا از جمله دولت بوش در ادامه روند مذاکرات هسته اي مي افزايند "جمهوري اسلامي ايران در فاصله سالهاي 2005-2003 ميلادي فعاليت غني سازي هسته اي خود را به منظور اعتماد سازي طرفين غربي به حالت تعليق درآورد اما پاسخ دولت وقت آمريکا به رياست جمهوري "جورج دبليو بوش" منفي بود وي کاري کرد که روند مذاکرات هسته اي ميان ايران و کشورهاي غربي بر سر چرخه سوخت هسته اي به حالت تعليق درآيد. در فاصله سالهاي 2010-2009 ميلادي نيز ايران در جريان نشست با مقامات کشورهاي ترکيه و برزيل به توافقاتي در زمينه برنامه هسته اي اش دست يافت اما دولت اوباما نيز در آن زمان از برسميت شناختن حق غني سازي اورانيوم توسط ايران سرباز زد. اينک سه سال از آن زمان گذشته و دولت آمريکا فرصت ديگري يافته تا با برسميت شناختن حق غني سازي اورانيوم توسط ايران و انعطاف پذيري در اين باره روند مذاکرات هسته اي را تسهيل نمايد."  

نويسندگان مقاله در ادامه با اذعان به بازگشت ناپذير بودن روند پيشرفت برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران مي افزايند "کشورهاي غربي و دولت آمريکا بايستي بدانند که اينک برنامه هسته اي ايران در طول دو سال گذشته پيشرفت هاي چشمگيري داشته است که بازگشت ناپذير است. بايد توجه داشت که در سال 2005 ميلادي و همزمان با تعليق غني سازي اورانيوم توسط ايران يکصد سانتريفوژ کمتر از امروز در اختيار داشت اما امروز 12 هزار سانتريفوژ در اختيار دارد که 9 هزار عدد بيش از سانتريفوژهاي پيشين ان کشور است. ايران در فوريه سال 2010 ميلادي غني سازي  20 درصدي اورانيوم را از سر گرفت. در آن زمان دولت آمريکا و کشورهاي غربي از فروش سوخت هسته اي به ايران ممانعت ورزيدند. ايران در آن زمان به کشورهاي غربي پيشنهاد داد که در صورت ارايه اين سوخت غني سازي را در سطح 20 درصدي آن به حالت تعليق در خواهد آورد. بايد دانست که ايران هم اکنون قصد دارد تا راکتور آب سنگين خود را تا سال آينده گسترش دهد." 

نويسندگان مقاله با اشاره به "سردرگمي" دولت آمريکا در پيگيري سياستي صحيح در قبال برنامه هسته اي ايران مي افزايند "اوباما ترجيح مي دهد تا از آغاز جنگ ديگري توسط دولت آمريکا در خاورميانه خودداري ورزد. وي ترجيح مي دهد تا کاترين اشتون در مذاکرات آتي هسته اي در استانبول بتواند به نتايج مثبتي دست يابد و روند ديپلماتيک ادامه يابد. با اين حال دولت آمريکا خواهان از دست دادن موقعيت خود در خاورميانه نيز نيست." 

نويسندگان مقاله با اشاره به اقدامات ضد ايراني جنگ طلبان آمريکايي مي افزايند "در همين حال جنگ طلبان آمريکايي که بيشتر در جناح راست آن کشور و در حزب جمهوريخواه هستند جنگ کثيفي را عليه جمهوري اسلامي ايران در پيش گرفته اند که از جمله آنها مي توان به جنگ اقتصادي عليه شهروندان ايراني و تهديد آنان به تصويب دور تازه تحريم ها اشاره کرد. حملات سايبري، حمايت از گروههايي در داخل ايران که به اقدامات تروريستي مي پردازند و همچنين تحريک اقوام ايراني به ايجاد تنش در آن کشور و همچنين دامن زدن به منازعه در سوريه براي اعمال فشار بر تهران از جمله ديگر مواردي هستند که جنگ طلبان آمريکايي از انها براي مقابله با ايران بهره مي جويند." 

برچسب ها: آمریکا ، هسته ای ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار