افزایش بودجه طرح های زمین شناسی به 53 میلیارد تومان

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: بودجه طرح های زمین شناسی از 12 میلیارد تومان سال گذشته به 53 میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران محمدتقی کره ای امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه ذخیره قطعی مواد معدنی کشور به 60 میلیارد تن رسیده است، گفت: سال گذشته حجم برداشت مواد معدنی در کشور به 391 میلیون تن رسید که هفت برابر این رقم معادل ذخیره معدنی کشور است.

وی ادامه داد: بودجه امسال طرح‌های سازمان زمین شناسی به 53 میلیارد تومان رسیده است و همچنین قرار است 60 درصد از 800 میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده حاصل از حقوق دولتی معادن در سال جاری به وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص یابد که بخش عمده‌ای از این رقم به بخش اکتشاف داده خواهد شد.

 کره‌ای با اشاره به اینکه سازمان زمین شناسی هیچ اطلاعات محرمانه و غیرقابل انتشاری ندارد، گفت: از سال 1383 نقشه‌های زمین شناسی را به صورت رایگان روی سایت سازمان قرار داده‌ایم اما به هر حال فعالیت در حوزه معدن نیاز به توانایی فنی و مالی دارد.

وی همچنین از کشف ماده معدنی کمیاب لیتیوم در آب‌های همراه با نفت استخراج شده در ایران خبر داد و گفت: این آب‌ها تا پیش از این به معضلی برای صنعت نفت ایران تبدیل شده بودند اما حالا شرکت نفت به دنبال بهره‌برداری از این آب‌ها به منظور استخراج لیتیوم آنهاست.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی اظهار داشت : ايران سومين كشور از نظر مخاطرات و سوانح طبيعي است و ظرف ۵۰ سال اخير ۳۲ درصد از زلزله هاي بالاي ۱۰ هزار نفر تلفات انساني را داشته است . 

وي گفت : ايران يك درصد خشكي ها و جمعيت جهان را دارد ، اما از نظر سوانح طبيعي در شرايط نامطلوبي است . 

کره ای تصریح كرد: انتظار مي رود با همكاري و هماهنگي كليه دستگاه هاي ذيربط ، روند ايمن سازي مناطق جمعيتي كشور از نظر بلاياي طبيعي به ويژه سيل و زلزله شتاب بيشتري بگيرد و در اين رابطه توجه ويژه در برنامه هاي چهارم و پنجم توسعه به ساخت وسازهاي روستايي به عنوان مناطقي كه بيشترين تلفات انساني را در سوانح طبيعي داشتند ، صورت گرفت . 

رئيس سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور در ادامه به شكل گيري كارگروه توسعه معدن براساس مصوبه هيات وزيران در اواخر اسفند ماه ۱۳۹۱ اشاره كرد و گفت : مدت زمان كوتاهي از فعاليت اين تشكيلات سپري شده ، اما هيچ گاه تا اين اندازه كه امروز بخش معدن مورد توجه قرار گرفته ، به اين بخش نپرداختيم و آثار اين اقدام را در سال جاري و آينده شاهد خواهيم بود . 

وي از امضاي ۱۱۰ تفاهم نامه براي صادرات خدمات فني ومهندسي توسط سازمان ياد شده خبر داد و گفت : تحرك جدي براي حضور در عرصه برون مرزي صورت گرفته است .
انتهای پیام/
برچسب ها: زمین شناسی ، معدن ، اکتشاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار