تاکید مبارزان اردني بر ادامه اعتراضات خود تا اجرای اصلاحات سياسي

شبکه خبري پرس تي وي مصاحبه اي را با محسن صالح ، محقق و کارشناس سياسي دانشگاه بيروت لبنان پيرامون بروز دوباره تظاهرات مردم اردن در پي سياست هاي اين کشور انجام داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تی وی ؛ صالح در اين مصاحبه بر اين نظريه که تظاهرات تا انجام اصلاحات اساسي در اردن ادامه خواهد يافت ، تاکيد کرد.

مشروح اين مصاحبه به شرح زير است:

پرس تي وي : آقاي صالح خبرهايي پيرامون هجوم دوباره مردم اردن به خيابان ها در پي افزايش سرسام آور قيمت ها در اين کشور هستيم که بدنبال وقوع برخي تغييرات اساسي در کشورشان هستند.به نظر شما مي تواند دليل محکم تري در پس اين اعتراضات باشد و يا اينکه اين تظاهرات يک تظاهرات زودگذر خواهد بود؟


صالح : دقيقا همين طور است و به نظر در پشت اين تظاهرات مردم به دنبال تغييرات اساسي در حکومت کشورشان بوده و اعتراض به گراني ها تنها پاره اي کوچک از مشکلات است.البته بايد به اين موضوع نيز اشاره داشت که نابساماني در اردن از مدت ها قبل آغاز شده بود.

از ديدگاه شخصي بايد به اين موضوع اشاره کنم که گراني ها در بخش هايي همانند انرژي و مواد غذايي و اعتراض به آن تنها بخش کوچکي از اهداف معترضين اردني است.

اکنون مهم ترين این اقدام آنست که مجلس اردن طرح هايي را به تصويب برساند تا نگراني هاي مردم اين کشور از بابت برخي موانعي که براي پيشرفت آنها در عرصه جهاني وجود دارد برداشته شود و برخي از قدرت هاي بي دليل که در اختيار پادشاه اين کشور وجود دارد به مردم و نمايندگان مردم واگذارشود.

دليل ديگري که مردم را به خيابان ها کشانده ، احساس سردي آنها نسبت به حکومت پس از حوادث انتخابات پارلماني در اردن بود که موجب شد تا مردم از ارکان حکومتي فاصله گرفته و آنها را به نوعي دشمن خود بدانند و اگر به خاطر داشته باشيد تظاهرات گسترده در شهرهاي بزرگ اردن از جمله امان ، معان و اربد و ديگر شهرهاي اين کشور به وقوع پيوست.

اين همان نکته اي است که بر آن تاکيد مي شود ، اینکه اکنون مردم اردن فاصله بسياري با حاکميت پادشاهي کشورشان پيدا کرده و در اين زمينه بيدار شده اند تا با اعتراضات گسترده تغييرات خواسته خودشان را بر حکومت القا کنند.

پرس تي وي : در ميان حرف هايتان اشاره اي بر اين موضوع داشتيد که اردن هم اکنون نيازمند يک اصلاحات ساختاري اساسي و فوري است . اما به نظر شما مقامات حاضر در اردن تن به انجام برخي از اصلاحات و تغييرات خواهند داد؟


صالح : موضوع بسيار پيچيده تر از آنست که تصور مي شود ، اما اصلي ترين دليلي که مردم را با تاخير به خيابان هاي اردن کشانيده ، بحث تقاضاي اصلاخات شديد در خاک اين کشور بوده است.

اما بحث اصلي اصلاحات در اردن ، بحث سياست خارجي آن کشور به ويژه در قبال سوريه و منطقه خاورميانه است و شايد تغيير برخي مواضع اردن درقبال ارتباط با جهان عرب بتواند مردم معترض اين کشور را تا حدودي آرام کند.

اما طبق گفته هاي بنده ، مسئله اعتراضات در اردن بسيار پيچيده تر از هميشه است  و به همين راحتي قابل حل نيست و قطعا دامنه اين شکاف بين مردم و حکومتي ها تا زمان وقوع يک اتفاق شاخص در اين کشور ادامه خواهد يافت.


برچسب ها: پرس تی وی ، مصاحبه ، صالح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار