رئیس اداره روان و اعتیاد وزارت بهداشت:

سند ملی پیشگیری درمان و کاهش مصرف الکل تدوین شد

رئیس اداره روان و اعتیاد وزارت بهداشت از تصویب سند ملی پیشگیری درمان و کاهش مصرف الکل به منظور کاهش آمار مصرف الکل در کشور خبر داد.

دکتر عباسعلی ناصحی، رئیس اداره روان و اعتیاد وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مشکلات سلامت کشور ما مسئله سوء مصرف الکل و مواد مخدر است که در کشورهای غربی سوء مصرف الکل و عوارض آن بسیار بیشتر از کشور ما است چرا که مصرف الکل در این کشورها منع قانونی و مذهبی ندارد.

وی با بیان اینکه به دلیل منع قانونی و مذهبی مصرف الکل در کشور ما بسیار کمتر از کشورهای غربی است گفت: اما این امر به این معنا نیست که در کشور ما مشکلی از لحاظ مصرف الکل وجود نداشته باشد بلکه متاسفانه بر اساس برخی از گزارشات مصرف الکل در کشور افزایش پیدا کرده و آمار بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: الکل مشروبات الکلی و الکل های معمولی از نوع اتانول است که این اتانول عوارض متعدد جسمی و روحی برای فرد دارد و مشکلات متعدد گوارشی، کبدی و مغزی در فرد ایجاد می کند.

باید توجه داشت عارضه عمده الکل، اعتیاد به آن است به طوریکه برخی از افرادی که این ماده را به صورت تفریحی مصرف می کنند به آن اعتیاد پیدا کرده که درمان آنها بسیار سخت و دشوار می شود.

ناصحی با بیان اینکه عوارض متانول بسیار بیشتر از اتانول است عنوان کرد: متانول الکل چوب است و بسیار سمی تر از اتانول است و نکته مهم این است که الکل هایی که به صورت دست ساز ساخته می شود حاوی متانول بوده و زمانیکه این ماده با الکل معمولی مخلوط شود از بو و شکل آن نمی توان پی به وجود متانول برد.

وی اظهار داشت: متاسفانه هر از گاهی ما شاهد مسمومیت با الکل های آلوده به متانول در کشور هستیم که به منظور کاهش آمار مسمومیت وزارت بهداشت سند ملی پیشگیری درمان و کاهش مصرف الکل را تهیه کرد و به شورای اجتماعی کشور ارائه داده است که این سند در این شورا به تصویب رسیده و نقش تمام دستگاه های مسئول در این امر تعیین شده است تا هر کدام از این ارگان ها وظایف خود را انجام دهند و مداخلات لازم را در مورد مصرف الکل داشته باشند.

ناصحی خاطرنشان کرد: اگر تاخیر در درمان مسمومین با الکل صورت گیرد مداخلات درمانی اثر بخش نخواهد بود و عوارض سوء حتی مرگ را برای فرد ایجاد می کند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابراهميي اداره كل زندانهاي خراسان شمالي
۰۷:۵۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۳
باسلام
لطفا در صورت امكان سند ملي پيشگيري مقابله و درمان كاهش وبازتواني مصرف الكل را ارسال نماييد باتشكر
آخرین اخبار