گزارش/

آيا شکايت "بقايي" از نمايندگان قانوني است؟/ مصونيت پارلماني چگونه است؟

امروز 12 تير ماه وکيل بقايي، معاون اجرايي احمدي‌نژاد به دادسراي شعبه 15 مراجعه کرده تا شکايت کيفري عليه 3 نفر از نماينده را مطرح کند و مدعي شده است که طبق قانون اساسی، دادگستری مرجع عام تظلم‌خواهی اشخاص بوده و جرایم نمایندگان مجلس در دادسرا و دادگاه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد ...

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران؛ حمیدرضا بقایی از سه نماینده مجلس شوراي اسلامي که در نطقشان در صحن علنی مجلس به سفر سال گذشته هیات دولت به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه سازمان ملل متحد اعتراض کرده بودند، شکایت کرده است.

این شکایت پس از آن انجام شد که کمیسیون اصل 90 مجلس در پی رسیدگی به سوال يکي از نمايندگان که پس از سفر دولت به نیویورک مطرح شد، کمیته تحقیقی به راه انداخت و گزارشی تهیه کرد و به قوه‌ قضاییه فرستاد تا به تخلفات دولت رسیدگی شود.

دبیر ‌هیات نظارت بر رفتار ‌نمایندگان مجلس گفته است: "نمایندگان درباره سفر خانواده بقایی به نیویورک اعتراضاتی داشتند و همین امر موجب شکایت معاون رئیس‌جمهوری شده است. بقایی با توجه به نطق نمایندگان درباره سفر خانواده و اطرافیانش به نیویورک همراه با هیات همراه رئیس‌جمهوری شکایتی را از 3 نماينده مجلس مطرح كرده ‌که قوه‌ قضاییه از هیات نظارت بر نمایندگان سوال کرده که آیا سخنان نمایندگان در چارچوب ایفای وظایف نمایندگی بوده یا نبوده است و کمیسیون اصل 90 می‌تواند قبل از رای مراجع قضایی نظر خود را اعلام کند."

امروز 12 تير ماه نيز سيد علي اصغر حسيني وکيل بقايي به دادسراي شعبه 15 مراجعه کرده تا شکايت کيفري عليه اين 3 نماينده را مطرح کند و مدعي شده است که علی‌رغم اظهاراتی که برخی با استناد به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مطرح می‌کنند، طبق قانون اساسی، دادگستری مرجع عام تظلم‌خواهی اشخاص بوده و جرایم نمایندگان مجلس در دادسرا و دادگاه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به هیچ وجه صلاحیت قضایی نداشته و صرفاً از جنبه انتظامی به تخلفات نمایندگان رسیدگی می‌کند.

به همين منظور گفتگويي با "فرهاد شهبازوار" وکيل دادگستري در رابطه با اينکه آيا شکايت دولت از نمايندگان در دادسرا صحيح است، داشتيم که وي اظهار داشت: هر کسي مي‌تواند عليه شخصي شکايت کيفري داشته باشد اما اين شکايت قابليت طرح در دادسرا را ندارد.

وي ادامه داد: نمايندگان مجلس طبق اصل 86 قانون اساسي مصونيت پارلماني دارند و در حوزه ايفاي وظايف نمايندگي، نمي‌توان از آن‌ها شکايت کرد اما در صورت اتفاق هيات نظارت بر رفتار نمايندگان به اين مساله رسيدگي خواهد کرد.

اين وکيل دادگستري با بيان اينکه اظهارنظر و اطلاع‌رساني نفيا يا اثباتا در مقام نمايندگي وجود دارد، متذکر شد: نمايندگان در مقام نطق و اظهار نظر آزاداند مگر اينکه اظهار‌نظر متضمن جرم باشد.

شهبازوار در پاسخ به اينکه آيا شما وکالت نمايندگان را پذيرفته‌ايد يا خير خاطرنشان کرد: فعلا با يکي از نمايندگان در مورد وکالت رايزني کرده‌ايم که اين پرونده را پيگيري کنيم.

انتهاي پيام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار