توصيه روزنامه آمريکايي "نيويورک تايمز" در آستانه مراسم تحليف روحاني؛

دولت اوباما مي تواند با کاهش تدریجی تحريم ها امکان اعتمادسازي متقابل و مذاکره با ایران را فراهم کند

روزنامه آمريکايي "نيويورک تايمز" در سرمقاله جديد خود با اشاره به پيروزي "حسن روحاني" در انتخابات رياست جمهوري اخير کشورمان به دولت اوباما هشدار مي دهد که فرصت پيش آمده براي مذاکره با کشورمان محدود خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نيويورک تايمز، اين روزنامه آمريکايي با اشاره به لزوم استفاده دولت "باراک اوباما" از فرصت پيش آمده پس از انتخابات رياست جمهوري در کشورمان براي مذاکره با ايران اسلامي مي افزايد "حسن روحاني" رييس جمهور جديد ايران در تاريخ 3 اوت (12 مرداد) مراسم تحليف خود را به جا خواهد آورد. وي در زمينه سياست خارجي اظهار داشته که رويه اي معتدل را پيشه خواهد کرد بايد دانست که دولت آمريکا ديگر چنين فرصتي را براي مذاکره با ايران بدست نخواهد آورد و بايستي از آن به نحو احسن استفاده نمايد." 

روزنامه "نيويورک تايمز" در ادامه با اشاره به مواضع رييس جمهور منتخب کشورمان در زمينه برنامه هسته اي مي افزايد "روحاني با اکثريت آرا در انتخابات پيروز شد. وي در سخنراني اخير خود اظهار داشت که دولت جديد آن کشور مانند گذشته به شفاف سازی در زمينه برنامه هسته اي خود ادامه می دهد . وي همچنين خواستار افزايش مذاکرات و در پيش گرفتن روند ديپلماتيک با کشورهاي غربي براي حل مسئله برنامه هسته اي ايران شده است. وي اظهار داشته که متعهد به بهبود وضعيت اقتصادي ايران است و خواستار کاهش تحريم هاي وضع شده از سوي کشورهاي غربي عليه ايران شده است." 

نويسنده در ادامه به دولت اوباما در مورد مذاکره با کشورمان توصيه هايي دارد و در اين باره مي افزايد "کمي پس از انجام مراسم تحليف روحاني، دولت آمريکا مي بايستي به منظور مذاکره مستقيم با مقامات جمهوري اسلامي ايران تلاش لازم را انجام دهد. در اين ميان دولت آمريکا بايستي امتيازاتي از جمله رفع بخشي از تحريم هاي وضع شده عليه ايران را به آن کشور بدهد." 

نويسنده در ادامه مي افزايد "روحاني و ساير مقامات جمهوري اسلامي ايران اظهار داشته اند که از حق کشور خود در دستیابی به دانش و انرژی هسته ای به صورت صلح آمیز کوتاه نخواهند آمد . آنان بخوبي از قواعد چانه زني در روند ديپلماتيک آگاهند و خواستار رفع تحریم هاي وضع شده عليه ايران شده اند. در اين راستا دولت آمريکا مي بايستي کاهش بخشي از تحريم هاي وضع شده عليه بخش مالي و نفتي ايران را مدنظر قرار دهد. دولت آمريکا بايستي حداقل فشار خود را از صادرات ميليون ها بشکه نفت ايران که بصورت روزانه به کشورهاي مختلف جهان صادر مي شوند  بردارد. رفع تحريم ها قطعا روندي تدريجي است اما با اين حال اين اقدام براي اعتماد سازي متقابل ميان ايران و کشورهاي غربي بخصوص آمريکا امري ضروري است. دولت اوباما در اين مسير نبايستي انتظار توافق سريع و کوتاه مدت را داشته باشد چرا که اين موضوع روندي پيچيده خواهد بود." 

نويسنده در پايان مقاله خود با اذعان به محدود بودن فرصتي که در اختيار اوباما براي مذاکره با کشورمان قرار دارد مي افزايد "آمريکا براي مذاکره با ايران فرصت دارد اما اين فرصت محدود است. دولت اوباما مي بايستي حداکثر ظرف يک تا دو سال آينده به توافقي اصولي با ايران دست يابد. کشورهاي غربي تاکنون سعي کرده اند تا با تشديد تحريم هاي ضد ايراني برنامه هسته اي ايران را متوقف سازند اما تاکنون در اين زمينه ناموفق بوده اند." 



برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار