تبریز/

مطالبه مقام معظم رهبری در مورد منطقه ارسباران تحقق یافته است

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به بازسازی مناطق زلزله‌زده استان، افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری از مسئولان مطالبه کرده بودند واقعه زلزله ارسباران به سکوی پرش برای توسعه و آبادانی این منطقه تبدیل شده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،بیگی با بیان این که به فضل الهی توانستیم نیازمندی مردم زلزله‌زده را از جهت سرپناه تامین کنیم، افزود: تعداد خانه‌هایی که در این مناطق ساخته شده سه برابر تعداد واحدهای آسیب‌دیده است و جمعیت مناطق زلزله‌زده نیز بیش از 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این که در بحث زلزله به مردم تکیه کردیم، گفت: اگر بنا بود که در این حادثه، تکیه ما فقط به امکانات دولت باشد طبیعتا امکان این که به سرعت به نیاز مردم جواب بدهیم وجود نداشت؛ ولی وقتی امکانات مردم را وارد کار کردیم توانستیم از زمان، به بهترین شکل استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه این برنامه به بحث توسعه شاخص‌های استان پرداخت و با بیان این که تکیه به مردم در حوزه اقتصاد تعیین‌کننده و راهبردی است، اظهار داشت: برای توسعه اقتصادی در گام اول باید مردم ضرورت سرمایه‌گذاری را باور کنند و فرهنگ پذیرش سرمایه‌گذار و استفاده از فرصت‌های اقتصادی در بین مردم وجود داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری، خاطرنشان کرد: این موضوع مهم در چارچوب برنامه‌های اقتصادی استان پیگیری شده که برگزاری چهار همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری از دستاوردهای آن بوده است.

علیرضابیگی با بیان این که این همایش‌ها طبیعتا نتایج مثبتی داشته است، افزود: اگر این گونه نبود قطعا همایش‌ها ادامه نمی‌یافت در حالی که شاهد بودیم در همایش چهارم بیش از 400 شرکت و سرمایه‌گذار معتبر بین‌المللی حضور پیدا کردند و استقبال خوبی از بسته‌های اقتصادی معرفی شده در بخش‌های مختلف صورت گرفت.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که برای مدیریت استان، برنامه پیش‌بینی‌شده‌ای داشتیم، افزود: در این برنامه، توسعه متوازن اقتصادی و فرهنگی مورد نظر بود و کارهای خوبی هم صورت گرفت؛ البته مردم باید درباره عملکردها قضاوت کنند.

وی با اشاره به این که در بحث توسعه آذربایجان شرقی، به توسعه زیرساخت‌ها توجه کردیم، افزود: افزایش طول آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، ذخیره‌سازی آب برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت، توسعه خطوط ریلی و هوایی و گسترش ارتباطات بین‌الملی و سایر اقدامات دست به دست هم داد و زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم کرد.

علیرضابیگی از جذب 1.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان خبر داد و افزود: البته آذربایجانی‌های مقیم خارج از کشور نیز با دلبستگی به زادگاه خود، نقش مهمی در ارتباطات بین‌المللی و توسعه سرمایه‌گذاری در استان داشتند.

وی افزود: با وجود فضای تحریم‌های بین‌المللی توانستیم صادرات غیرنفتی استان را به بیش از دو میلیارد دلار در سال 1391 ارتقا دادیم و صنایع قابل توجهی ایجاد شده است.

استاندار آذربایجان شرقی به قابلیت‌های استان در بخش گردشگری به ویژه گردشگری سلامت هم اشاره و تصریح کرد: با توجه به نیازمندی کشورهای همسایه به امکانات درمانی و بهداشتی آذربایجان شرقی، امروز بحث گردشگری سلامت به عنوان یک صنعت قابل توجه در تبریز شکل یافته است.

وی با بیان این که به دنبال توسعه بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی هستیم، افزود: با توجه به تکمیل ظرفیت شهرک اختصاصی سرمایه‌گذاری خارجی، برای ایجاد شهر صنعتی 10 هزار هکتاری بعثت برنامه‌ریزی شده است.

علیرضابیگی در ادامه آذربایجان شرقی را یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور دانست و گفت: اقداماتی که برای مهار و ذخیره‌سازی منابع آبی و توسعه شبکه‌های آبیاری قطره‌ای و تحت فشار در استان انجام شده موجب شده است که موضوع کشاورزی برای مردم استان، صرفه اقتصادی پیدا کرده و سود فعالیت در این بخش، ملموس‌تر و عینی‌تر باشد.

وی افزود: احداث سدهای بزرگی مانند خداآفرین و گلفرج این امکان را داده است که بیش از 70 هزار هکتار از اراضی حاشیه رود ارس را احیا کنیم و احداث باغات و ایجاد مجتمع‌های کشت و صنعت و کشاورزیمدرن، ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی را ضروری کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که در بخش توسعه فرهنگی استان نیز اقدامات قابل توجهی صورت گرفته، افزود: امروز پنج دانشگاه معتبر منطقه‌ای در استان فعالیت می‌کنند که در راس آنها دانشگاه تبریز به عنوان دانشگاه جامع در شمال غرب کشور قرار دارد و تعداد دانشجویان استان به بیش از 200 هزار نفر رسیده است.

وی، توسعه ورزش همگانی و قهرمانی، توسعه کتابخانه‌ها و توسعه فرهنگ قرآنی را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگ استان عنوان کرد و افزود: مجموعه این کارها توانسته نخبگان استان را مسئولانه‌تر در حوزه توسعه فرهنگی وارد کند تا بتوانیم از ثروت‌هایی که در اختیار ماست به درستی استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان با بیان این که به صورت سیار در همه جای استان حضور یافته‌ام، افزود: شیوه مدیریت استان بر مبنای ارتباط بی‌واسطه با مردم است که امکان می‌دهد مشکلات را بیشتر بفهمیم و مدیران را ارزیابی کنیم و این شیوه اعتماد به نفس بالایی برای مدیریت ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز آذربایجان شرقی در شمال غرب ایران، یک کانون بزرگ توسعه و اثرگذاری است و با امکاناتی که ایجاد شده افتخار داریم میزبان کسانی باشیم که تبریز و آذربایجان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند.

علیرضابیگی تاکید کرد: هم مردم استان برای پذیرایی از میهمانان، اهتمام دارند و هم امکانات گردشگری استان در شهرهای مختلف، آماده ثبت خاطراتی خوش برای هم‌میهنان عزیز در سفر به استان آذربایجان شرقی هستند. /س

برچسب ها: منطقه ، ارسباران ، مطالبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.