در گفتگوي تفصيلي علاءالدين بروجردي با باشگاه خبرنگاران تشريح شد

پاسخ عملي ايران به حمله آمريكا به سوريه/ احتمال هدف قرار گرفتن "ديمونا"/ محل زندگي "سيد حسن نصرا‌لله"

دستاورد و تاثير سفر هيئت پارلماني ايران به سوريه،‌ بايد به شهردار دمشق جايزه داد، اوباما در يك قدمي تيغ استيضاح گنگره، ماجراي جابجايي ماشين براي ديدار با رهبر حزب‌الله، محل اسقرار سيد حسن نصرالله در خاك لبنان و ده‌ها موضوع خواندني ديگر از جمله مهم‌ترين موضوعاتي بوده كه رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين گفتگو به بررسي آن پرداخته است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ در حالي سايه جنگ بر سر سوريه روز‌ به روز سنگين‌تر مي‌شود كه در اين گرماگرم منطقه‌اي، معادلات جهاني دستخوش تغييرات اساسي است و شايد عاقبت رژيم منحوس صهيونيستي از مصاديق قابل پيش‌بيني اين تغييرات باشد!

همه مسئولان سياسي ايراني و غير ايراني به فراخور حوزه كاري و اطلاعات خود به تحليل و تعريف از اوضاع چالشي منطقه برآمده‌اند اما در اين ميان هست كسي كه به درازاي عمر انقلاب اسلامي رداي ديپلمات به تن كرده و در كشورهاي مختلف از جمله كشورهاي عربي به ماموريت بسط جمهوري انقلاب اسلامي پرداخته است.

سفرهاي متعدد به سوريه چه قبل از به صدا در آمدن طبل جنگ و چه پس از آن اطلاعات دقيق و تحليلي درستي را به اين "ديپلمات‌ پارلماني" داده است تا بتواند پاسخگوي سوالات و اما و اگرهاي مردم از زبان ما باشد.

اولين بار نبود كه به پاسخ پيگيري‌هاي باشگاه خبرنگاران براي مصاحبه تفصيلي پاسخ مثبت مي‌داد چرا كه پيشتر در خصوص موضوعات مختلف به گفتگو نشسته بوديم.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي پذيرفت راس ساعت 11 يك روز گرم آلوده به جنجال جنگ پاسخگوي سوالات متعدد ما باشد.

علاءالدين بروجردي 62 ساله براي چهارمين دور از حوزه انتخابيه بروجرد در مجلس شوراي اسلامي حضور دارد و از ابتداي مجلس هفتم رياست يكي از حساس‌ترين كميسيون‌هاي قوه مقننه را برعهده دارد، همان كميسيوني كه پيشتر رياست آن بر عهده رئيس جمهور فعلي كشورمان بود.

محورهاي اين گفتگوي 55 دقيقه‌اي به شرح زير است:

* دستاورد و تاثير سفر هيئت پارلماني ايران به سوريه
* سوريه محور سوم جنايت امريكا و عربستان
* فقط جنايت سوريه براي محكوميت جهاني امريكا كافيست
* بايد به شهردار دمشق جايزه داد!
* روحيه بشار اسد بالا يود
*
پاسخ سوريه به موشك كروز امريكا

* چرنوبيل ديگر در راه است
* پاسخ احتمالي ايران به جنگ سوريه
* اوباما در يك قدمي تيغ استيضاح گنگره
 * ضربه شديد حيثيتي به امريكا
* عربستان، تركيه و قطر محرك حمله امريكا به سوريه
*ارتش سوريه از قوي‌ترين ارتش‌هاي منطقه است
* هدف ديدار هيئت پارلماني با رهبر حزب‌الله
* حزب‌الله؛ كوه استوار 
* جابجايي ماشين براي ديدار با رهبر حزب‌الله الفباي امنيت است 
* سيدحسن نصرالله در لبنان است
* خاک لبنان و مبارزه حزب‌الله با امريكا 
* گنگره، خاكريز سوريه در امريكا
* شكست امريكا در اجماع جهاني عليه سوريه
* ديپلماسي ممانعت از جنگ استمرار پيدا كند
*
اشتياق لبنان به موضوعات رد و بدل شده ايران با فلتمن
* مجاري انتقال حرف‌هاي ايران و امريكا كم نيست
* ضرورت تقويت روابط دوجانه با قطر
*
سياست‌دوگانه غرب در قبال بحرين
* اهميت كشتار 50 سركرده منافقين به مراتب بيشتر از عمليات مرصاد بود
* وظيفه سپاه قدس حمايت از ملت‌هاي مظلوم است
*‌اقدام برخي رهبران حماس را به پاي همه آنها نمي‌نويسم

*‌ شكست طرح سازش قطعي بود
*‌ انگليس براي ايجاد رابطه با ايران پيشگام شود
*‌ حركت فضاي ايران و غرب به طرف نوعي تلطيف
* مجلس جلوي ادامه اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي را گرفت
* اقدام عملي كميسيون امنيت ملي در خصوص ادعاي واهي امارات بر سر جزاير سه‌گانه
* در انتخابت 92 طرح‌هاي امنيتي و تخريبي متعددي خنثي شد
*
فصل‌‌الخطاب تصميم‌گيري در پرونده هسته‌اي مقام معظم رهبري است
* تريبون سازمان ملل مهمترين تريبون جهاني ماست
* پيگيري اوضاع ميانمار در دستور كار شوراي عالي امنيت ملي



دستاورد و تاثير سفر هيئت پارلماني ايران به سوريه


باشگاه خبرنگاران: آقاي بروجردي اجازه بدهيد اولين سوالم را در خصوص سفر اخير هيئت پارلماني ايران به سوريه  بپرسم، البته راجع به اين موضوع بحث‌هاي زيادي مطرح شده ولي مي‌خواهم از يك زاويه ديگر به اين موضوع بپردازديم، برچه اساسي اين سفر در اين موقعيت حساس صورت گرفت؟ و چه دستاورد و تاثيري در پي داشت؟

بروجردي: بسم الله الرحمن الرحیم، خب فضا را به خاطر می‌آورید؛ فضای کاملا جنگی و تهدید بود، یعنی همه اطلاعات واصله حاکی بود که آمریکایی‌ها هم تصمیم دارند حمله كنند و هم براي حمله زمانبندي كرده‌اند تا اين عمليات را شروع کنند به همين خاطر از سفر هيئت پارلماني ايران به سوريه همه متعجب شدند كه چرا در اين شرايط صورت گرفت ولی با توجه به اینکه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران حمایت از مقاومت و سوریه است ضروری بود که این سفر - که برای چندمین بار انجام می‌شد-  در چنين  فضايي صورت بگیرد و به همین دلیل به دستور ریاست مجلس شورای اسلامی سفر هيئت پارلماني ايران به سوريه انجام شد.
 
 اولین اثر اين سفر شکستن فضا بود، یعنی همان فضای داخل جامعه سوریه، مردم و مسئولان كه احساس می‌کردند اگر قرار است  اتفاقی رخ دهد فضاي سياسي كاري از پيش نمي‌برد و اگر جنگ شود فضا نظامی خواهد شد و معمولا کار سیاسی جای خود را به فضای نظامی می‌دهد ولي با اين سفر يك تحرک سیاسی انجام شد و اين اطمینان را مجددا تقویت کرد که فضا برای استقرار کار سیاسی وجود دارد و نمودش هم تحرک پارلمان مجلس شورای اسلامی است.

البته مسئولان سوري هم مثل همیشه خوب برخورد کردند و آقای رئیس‌جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس، وزیر خارجه و همه مقامات کلیدی و اصلی سوریه وقت خوبی را گذاشتند و از ما استقبال كردند.
 
ما سه محور را در مذاکرات سوريه اعلام کردیم: 1. حمایت از سوریه بعنوان محور مقاومت 2. مخالفت جدی با هرگونه حمله نظامی به سوریه و 3. محکومیت شدید کاربرد سلاح شیمیایی و به همین دلیل هم رفتیم از مجروحین و مصدومین شیمیایی در بیمارستان دمشق بازدید کردیم و مشخص شد که متأسفانه فناوری ساخت سلاح‌های شیمیایی را به تروریست‌ها منتقل کردند  و این یک خطر جدی است، اگر قرار باشد در هر خونه‌ای با ساده‌ترین وسایل بخواهند یک سلاح شیمیایی بسازند و به راحتی هم پرتاب کنند این تهدید، تهدید جدی جهانی است و ضرر کننده اصلی هم خود غربی‌ها خواهند بود.

 
سوريه محور سوم جنايت آمريكا و عربستان

تصور و تحليل من اين است كه امريكا بعد از آزمودن محور تركيه و قطر كه به نتيجه نرسيدند و این محور شکست خورد پرونده سوریه رو منتقل کردند به عربستان، معروف است در مذاکرات مقامات مختلف این را می‌گفتند "بندر بن سلطان" این مسئولیت را عهده‌دار است و خیلی هم جسورانه در این زمینه به کارگیری تروریست‌ها و دادن پول‌های میلیاردی به آنها و در واقع تشویق آنها براي کشتن مردم عمل می‌كند. این كار مدت‌هاست كه انجام مي‌شود بخصوص بعد از ماجرای "القصیر" محور اردن را فعال کردند و با همان تطمیع و فشار سیاسی آمریکا و عربستان در آنجا و در محور ترکیه مستقرند و هم در این دو تا محور عملا فعال هستند با همه‌گونه سلاح و امکانات و افراد از ملیت‌های متعدد که تعداد قابل توجهی از آنها اروپایی هستند كساني كه با همان شکل و شمایل اروپایی به چشم مي‌خورند به طوري كه هم کشته‌ها نشان می‌دهد و هم افراد به اسارت درآمده نشان می‌دهد که یک پدیده بسیار تأسف‌باری است و با توجه به اینکه این‌ها هیچ حد و مرزی هم نمی‌شناسند چراكه سر می‌برند، شکم زن حامله می‌درند، جنین را سرمی‌برند، خیلی وقايع وحشتناکی رخ مي‌دهد البته قبل از همه برای آمریکا كه ادعاي حقوق بشر مي‌كند، شرم‌آور است.


فقط جنايت سوريه براي محكوميت جهاني امريكا كافيست

 اگر بخواهیم یک موضوع حقوق بشری را امروز در جامعه و در سازمان ملل اعلام بکنیم همین فجایعی که در سوریه می‌گذرد برای محکومیت حامیان اینها بخصوص آمریکا و همپیمانان اروپایی و منطقه آنها کافی است.
 

بايد به شهردار دمشق جايزه داد!

* الان حدود 2 و نيم سالي است كه شاهد جنگ داخلي در سوريه هستيم، از فضاي شهر دمشق بگوئيد، آيا واقعا مثل شهرهاي جنگ‌زده است؟

 هیچ احساسی در دمشق دست نمی‌دهد که اين شهر جنگ زده است، به نظر من از سفر قبل خیلی تمیزتر و آبادتر بود، بايد جایزه‌ای به شهرداری دمشق داد! اینکه شهر به این تمیزی در این شرایط وجود دارد خیلی قابل توجه بود ما بعضا در ترافیک گیر می‌کردیم چرا كه میزان ماشین و حضور مردم در كوچه و بازار زياد بود، به زیارت حضرت رقیه(س)  و به بازار حمیدیه رفتيم همه جا عادی بود و البته برایمان خیلی جالب بود که اصلا فضا فضای جنگی نبود.

روحيه بشار اسد بالا يود

اضافه بر اینکه روحیه آقای بشار اسد بسیار بالا بود مثل ایکه اصلا وقایع اتفاقی نیافتاده و این کشور حدود دو سال و نیم درگیر جنگ تحمیلی نیست این قدر در واقع براي وي قضایا عادی بود و خوب مسائل مختلف تحمیلی به جامعه سوریه  را مدیریت می‌کرد بنابراین فضای شهر به نظر من خیلی خیلی معمولی بود.  
 
 
پاسخ سوريه به موشك كروز آمريكا
 
* برخي‌ها معتقدند جنگ داخلي به مراتب‌ سخت‌تر از جنگ خارجي است چرا كه جنگ داخلي فرسايشي است اما ما شاهد هستيم دولت سوريه همچنان مقتدرانه مقاومت مي‌كند، به نظر شما در صورت حمله نظامي امريكا پاسخ سوريه چگونه خواهد بود؟
  
 استراتژی آمریکایی‌ها حمله از راه دور است چرا كه فضای داخل آمریکا چه کنگره و چه دولت با توجه به 4 - 5 هزار کشته‌ای که در عراق و افغانستان دادند، تصمیمشان این است این اشتباه را تکرار نکنند، بنابراین قراراست که کروز و بقیه موشک‌ها را از روی ناوهايشان از مدیترانه شلیک کنند، بنابراين جمله معروف دوران جنگ ما موشک جواب موشک طبیعی است که سوری‌ها هم موشک می‌زنند و در فضای جنگی و مساحت کوچک سرزمین‌های اشغالش این موشک به کجا خواهد خورد خیلی مشخص نیست یعنی کافی است یک موشک به یک کارخانه شیمیایی رژیم صهیونیسیت اصابت كند چندین هزار نفر در عرض چند ساعت از بین خواهند رفت.


چرنوبيل ديگر در راه است

* احتمال دارد به ديمونا بخورد؟

 اگر ديمونا باشد كه مي‌تواند يك چرنوبيل ديگري در منطقه رخ بدهد که فاجعه بزرگتری خواهد بود هم به لحاظ تأثیر عملیاتی هم به لحاظ فضای روانی، چرا كه كه كسي حاضر نخواهد بود از اروپا مهاجرت كرده و در سرزمين‌هاي اشغالي سكني گزيند. اين به اين معنا نيست ما تائيد كنيم، اين مراكز نبايد در هيچ جنگي زده شود ولي وقتي جنگ رخ دهد قطعا هر احتمالي امكان دارد اتفاق بيفتد.





پاسخ احتمالي ايران به جنگ سوريه

* يكي از موضوعاتي كه اين روزها بيشتر به آن دامن زده مي‌شود، موضع‌ جمهوري اسلامي ايران در صورت حمله نظامي به سوريه است؟ آيا ايران رسما وارد جنگ خواهد شد؟ 

 حمایت ما به لحاظ سیاسی که خیلی روشن است و هیئت‌های متعددی که از جمهوری اسلامی به سوریه رفته‌اند نمونه بارز این سیاست است، در بعد نظامی طبیعی است که نظامی‌ها تصمیم می‌گیرند چگونه عمل كنند و نقشه راه نظامی‌ها چیزی نیست که در اختیار سیاسیون یا دیگران قرار داشته باشد، طبیعیتا طبقه‌بندی شده است و همین منطق نظامی امنیتی حکم می‌كند که تصميم آنها مشخص نشده باشد.

 اما آن چيزي که مسلم است اینكه اگر بخواهند آتش جنگ شعله‌ور و تبدیل به درگیری نظامی شود خیلی از اتفاقات غیرقابل پیش بینی قابل پیش‌بینی است که حوادث بدی اتفاق خواهد افتاد بخصوص برای رژیم صهیونیستی و می‌تواند امنیت منطقه را با یک چالش بسیار جدی مواجه كند. 

 
اوباما در يك قدمي تيغ استيضاح گنگره

* مستحضريد لايحه حمله امريكا به سوريه در حال حاضر به گنگره ايالات متحده فرستاده شده، آيا امكان دارد در امريكا با اين موضوع مخالفت كنند؟

در امريكا فضاي مخالفت قوی‌تر است و این نکته‌ای که آقای کری مطرح کرده که اگر گنگره مخالفت کند ما حمله خواهیم کرد آنها هم جواب داده‌اند اگر حمله بکنید ما هم رئيس جمهور را  استیضاح خواهیم کرد!  در این صورت بدترين شكل براي اوباما اين است كه برود دم تيغ استيضاح گنگره  و محاسبه‌اش هم خيلي راحت است. 


ضربه شديد حيثيتي به امريكا

به نظر من آمریکایی‌ها که بیش از دو ساله بعنوان یك ابر قدرت اعلام می‌کنند بشار باید برود یک ضربه حیثیتی شدیدی خوردند، جمهوری اسلامی ایران هم بارها اعلام کرده که بشار باید باشد، معنی ندارد که شما رئیس یك کشور مستقل اسلامی عربی را به لحاظ اینکه علاقه‌مند نیستید مجبور به ترك قدرت كنيد! در روابط بین‌الملل این یک ناهنجاری است، بنابراین حرف امريكا به کرسی ننشسته لذا از تمام امکانانت منطقه‌ای وامکانات سیاسی مالی استفاده کرده و می‌خواهد به گونه‌ای ضربه حیثیتی را جبران کند ولو با زدن چند تا موشک تا بگويند ما بالاخره ابرقدرت هستيم! منتها این يك تصميم احساسی است به همین دلیل به نظر من قابل توجهی از نمایندگان کنگره هم مخالف هستند پارلمان فرانسه هم وضعیت مشابهی دارد، درگیری شدید لفظی بین موافقین و مخالفین شده و هجوم شدیدی به دولت بردندکه دست به چنین اشتباه تاریخی نزند.
  
 
عربستان، تركيه و قطر محرك حمله امريكا به سوريه


* پيام بشار اسد به ايران چه بود؟

بشار اسد اولا تشکر می‌کرد از اینکه جمهوری اسلامی ایران از مقاومت به این میزان حمایت می‌کند، سیاست ما سیاست ثابتی است و بالاخره در فضایی که متأسفانه جهان عرب به جای اینکه حداقل همیت و غیرت عربی و اسلامی را نشان بدهند بیشترین فشار را به آمریكایی‌ها دارند به تا به سوريه حمله كند، کشورهاي مثل عربستان، قطر و امارات فشار وارد مي‌كنند، حداقل ضرر این حمله کشته شدن انسان‌های بی‌گناه است، مگر در افغانستان چند بار کاروان‌های عروسی را زدند! این سوال واقعا متوجه کشورهایی است که متأسفانه به جای اینکه کمک بکنند به حفظ امنيت منطقه، عامل آتش‌افروزی در منطقه هستند. 


ارتش سوريه از قوي‌ترين ارتش‌هاي منطقه است

* ارتش سوريه در چه وضعيتي قرار داشت؟

ارتش سوريه به لحاظ كاربردي و اجراي یکی از قوی‌ترین ارتش‌های منطقه است. ‌همكاري تسليحاتي اين كشور بالاست، در ضمن ارتشي كه مي‌تواند به مدت 2 سال و نيم در مقابل جنگ فرسايشي مقاوت كند قطعا ارتش قدرتمندي است، امروز هم در پایان جنگ فعلی هم به نظر من ارتش سوریه ‌به لحاظ تجربه عظیمی که درگيری‌ها به دست آورده‌ به مراتب قوی‌تر از قبل از است.




 
هدف ديدار هيئت پارلماني با رهبر حزب‌الله

* شما بعد از سوريه مستقيم به لبنان رفتيد و با سيد حسن نصرالله ديدار داشتيد، هدف از اين سفر چه بود؟  

 با توجه به دیداری که با همه مقامات رسمی لبنان داشتیم از آقای رئیس جمهور گرفته تا رئیس مجلس و وزیر خارجه - اضافه كنم لبنان در حال حاضر دارای دو نخست وزیر است، هم نخست وزیر منتخب و هم نخست وزیر فعلی چون دولت جدید شکل نگرفته با هر دو نخست وزیر دیدار داشتيم -  خیلی طبیعی بود که با رهبر حزب‌الله  هم به لحاظ علاقه و ارادتی که به ایشان وجود دارد و هم به لحاظ قدردانی از زحمات آنها در سال‌های طولانی گذشته در ارتباط با مقاومت و حمایت از سوریه ملاقات انجام شود و این ملاقات بسیار خوبی بود و آقای سید حسن نصرالله هم در واقع از روند تحولات از این باب که آمریکایی‌ها بخواهند اشتباهات بزرگی انجام بدهند، نظراتی را مطرح کردند.


حزب‌الله؛  كوه استوار 

همیشه حزب‌الله همچون یک کوه استوار ایستاده و این بار هم بالاخره روحیه آقای سید حسن نصرالله و احوال انصار حزب الله لبنان در مقاومت و آن نشاط انقلابی كه دارد يك الگو است.



جابجايي ماشين براي ديدار با رهبر حزب‌الله الفباي امنيت است


* يك از موضوعاتي كه بعضا در فضاي مجازي به آن دامن زده مي‌شود، و شايد دانستن آن براي مردم جالب باشد، نحوه ديدار مقامات با رهبر حزب‌الله است، اينكه گفته مي‌شود براي ديدار با سيدحسن نصرالله بايد چند ماشين تعويض كنيد و مشخص نيست كه مسئولان به كجا هدايت مي‌شود و ... صحت دارد؟ شما چطور رفتيد به ملاقات؟
 
 لبنان همش كلا 10 هزار و 500 کیلومتر وسعت ‌دارد و جغرافیای خیلی کوچکی است كه بخشی مسیحی‌نشين، بخشی سنی‌نشين است ‌و بخشی شیعه‌نشین لبنان مساحت کمتری از میزان کل مساحت اين کشور را دارد، از طرفي لبنان در جوار رژیم صهیوینستی است، صهیونیست‌ها هم به خاطر مسائل اطلاعاتی یك تجربه طولانی دارند بنابراين طبیعی‌ترین روش برای تردد رهبران حزب‌الله و برای دیدار با آنها  تمهیدات امنیتی است، و اين موضوعات طبيعي است، به نظر من اگر غير از اين باشد، كار اشتباهي است.


* پس جابجايي ماشين‌ها صحت دارد؟ 
 
بله، جابجايي ماشين براي ديدار با سيد حسن نصرالله الفباي امنيت است. اگه قرار باشد، همه بدانند كه امنيت نيست!  
 
 
سيدحسن نصرالله در لبنان است

 * مقرسيد حسن نصرالله در داخل بيروت است؟

 حالا اين موضوع مهم نیست، مهم دیدار است، چه فرقي می‌کند خارج یا داخل بيروت باشد، آنها که علاقمند به سید حسن نصرالله هستند قطعا علاقمند به امنیت ايشان نيز هستند و براي آنها مهم نيست ايشان كجا زندگي مي‌كند، آنچه مهم است اينكه سيد حسن نصرالله در داخل لبنان است‌ و اين تمهيدات را حزب‌الله انديشيده كه ملاقات‌هاي رسمي با ايشان انجام شود؛ حزب‌الله در تحولات آتي همان حزب‌الله جنگ 33 روزه خواهد بود.


* يكي از ويژگي‌هاي بارز حزب‌الله لبنان صداقت در گفتار است به طوري كه كاري را بخواهند انجام بدهند انجام مي‌دهند، در مورد سوريه نيز گفته‌اند در كنار سوريه خواهند بود، اگر حمله نظامي عليه سوريه رخ دهد واكنش حزب‌الله چگونه خواهد بود؟

در هر صورت در تحولات سوریه عملا حزب الله درگیر بوده و رسما هم  اعلام کرده است، نقش حزب‌الله در آزادسازی "القصیر" یک نقش بسیار تأثیرگذار منطقه‌ای و جهانی بود و تعدادی شهید دادند و شهدايشان را با افتخار تشیعع می‌کنند، بله ویژگی برجسته حزب‌الله این است آنچه را بخواهند انجام بدهند مي‌گويند و آنچه را بگويند انجام مي‌دهند. به طور مثال در جريان جنگ 33 روزه اعتماد مردم سرزمین‌های اشغالی یعنی اشغالگرها به سخنرانی‌هاي سید حسن نصرالله بیشتر از رهبران خودشان بود و می‌گفتند اين سيد يعني سيد حسن نصرالله هرچه بگويد راست مي‌گويد و این اعتماد را امروز هم دارند و این از نقاط مثبت و امتیازات حزب الله و رهبری حزب‌الله است. 

 
خاک لبنان و مبارزه حزب‌الله با آمريكا 

* آيا حزب‌الله از خاك لبنان براي مبارزه با آمريكا استفاده خواهد كرد؟

سياست لبنان اين نيست وارد جنگ شود‌ و اين يك سياست منطقي است؛ آنچه حزب‌الله انجام می‌دهد دفاع است چرا كه تعدادی از لبناني‌ها در روستاهای هم‌مرز لبنان در داخل خاک سوریه زندگی می‌کنند استدلال حزب‌الله این است که  برای دفاع از شهروندان خودمان ناگزیریم اينگونه عمل کنیم و این حق قانونی حقوق بین‌الملی ماست که از شهروندان لبنانی دفاع کنیم.

حزب‌الله در تحولات آتی هم همان حزب‌الله سال 2000 و جنگ 33 روزه خواهد بود بلکه به مراتب قوی‌تر چون میزان امکانات و تسلیهات به لحاظ کمی و کیفی امروز حزب‌الله بیش از آن زمان است.  
 

 
 
گنگره، خاكريز سوريه در آمريكا

* با توجه به سير تحولات سياسيون آمريكا از جمله موضع‌گيري گنگره، فكر مي‌كنيد جنگ آمريكا و سوريه عملي مي‌شود؟

آمریکایی‌ها خودشان علاقمند به گسترده شدن جنگ نیستند چون برخلاف منافعشان است، مخصوصا اينكه توانمندی حزب‌الله را دیدند و شکست آنها را چشیدند یعنی شکستی که حزب‌الله به رژیم صهیونیستی تحميل كرد، آنها چشیدند و می‌دانند این توانمندی چقدر بالاست، وقتی که ناوچه‌های فوق مدرن رژیم صهیونیستی را در آب‌های لبنان غرق کردند و تانک‌های فوق پیشرفته مرکاوا را به تعداد زیادی شکار کردند از همان زمان مشخص بود که حزب‌الله قدرت توانمندی بالایی دارند.  
 
ولي اينكه جنگي صورت بگيرد يا خير بستگی دارد به مجموعه عواملی که تأثیر خواهد گذاشت، مثلا ملاحظه کردید مصوبه پارلمان انگلیس دفاعیه مهم جنگ را شل کرد، مصوبه کنگره امريكا مهم است اگر گنگره مخالفت كند بازهم خاگريزي در مقابل انجام جنگ خواهد بود.


شكست آمريكا در اجماع جهاني عليه سوريه

 البته امريكا دنبال اين بود تا عليه سوريه اجماع جهاني تشكيل دهد اما نه تنها اجماع جهاني نتوانست تشكيل دهد بلكه اجماع منطقه‌اي نيز نتوانست انجام دهد بلكه  فقط یک تعدادی کشور مزدور عربی در منطقه مشوق اين جنگ هستند که در محاسبات جایگاه ویژه‌ای ندارند. 


ديپلماسي ممانعت از جنگ استمرار پيدا كند

* موضع جمهوي اسلامي ايران در قبال جنگ سوريه چه خواهد بود؟

همه تلاش ما اين است كه جنگ اتفاق نيفتد و به نظرم از همه ظرفیت‌ها استفاده کردیم و اخيرا آقاي ظريف به عراق ‌سفر كرد؛ اين سفر، حلقه‌ای است از یک زنجیره تلاش جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از وقوع جنگ، به نظر من این دیپلماسی چه در بعد پارلمانی و چه در بعد دولتی وزارت خارجه باید با جدیت در این شرایط استمرار پیدا كند. 


اشتياق لبنان به موضوعات رد و بدل شده ايران با فلتمن

* برخي‌ها معتقدند سفر وزير امور خارجه به عراق در راستاي مذاكره با آمريكا بر سر مسئله سوريه است، قبول داريد؟

این بحث در سفر آقای سلطان قابوس از یک طرف و آقای فلتمن كه سال‌ها معاون وزیرخارجه امريكا بود و امروز معاون دبیرکل سازمان ملل هست، مطرح بود در سفری که به لبنان و سوریه داشتیم بخصوص مقامات لبنانی خیلی شایق بودند در سفر فلتمن با ما  چه گذشته است.


مجاري انتقال حرف‌هاي ايران و آمريكا كم نيست

مجاری انتقال صحبت‌هاي ما با آمریکایی‌ها کم نیست که حالا نیاز باشد که وزیر خارجه ما برود عراق از طریق عراقی‌ها كاري انجام دهد؛ حافظ منافع آنها در تهران يعني سفیر سوئیس هست و ما به راحتی می‌توانیم  یادداشت بدهیم و صحبت کنیم، منتقل کنیم از این کانال بارها استفاده شده است، از طرف دیگر بالاخره در مجامع بین‌المللی گفته مي‌شود. بنابراین به نظر من محور سفر آقای دکتر ظریف هم روابط دوجانبه بود هم در واقع بررسی شرایط ویژه در مقطع فعلی در منطقه.


ضرورت تقويت روابط دوجانه با قطر

* سوال بعدي‌ام را در خصوص تغيير موضع امير جديد قطر نسبت به امير قبلي اين كشور است، نگاه جمهوري اسلامي ايران به اين موضوع چگونه است؟ 

 من فکر می‌کنم موضع "شیخ تمیم" با "شاه حمد" فرق می‌كند و بیشتر دنبال حل مسائل داخلی تا پرداختن به قضایایی مانند سوریه و آتش‌افروزی در منطقه است و به همین دلیل هم اگر این واقعیت صحنه باشه به نظر من باید سریعتر با قطر کار فعالی رو در زمینه روابط دو جانبه با هدف تقویت آغاز کرد.

بيشتر دنبال حل مسائل داخلي است و پرداختن به قضايايي مانند سوريه و آتش‌افروزي در منطقه و به همين دليل هم اگر اين واقعيت صحنه باشد به نظر من بايد سريع‌تر با قطر كار فعالي را در زمينه روابط دو جانبه با هدف تقويت آن آغاز كرد.


سياست‌دوگانه غرب در قبال بحرين

* مقام معظم رهبري فرمودند ايران در جنگ 33 روز دخالت كرد تنتيجه اين شد، در جنگ 22 روزه و 8 روزه دخالت كرد نتيجه اين شد، آيا جمهوري اسلامي بنا ندارد در مورد بحرين نيز دخالت كند؟

اين جمله معروف از مقام معظم رهبري است كه اگه ما در قضيه بحرين ورود پيدا مي‌كرديم كه قضيه اين نبود؛ بحرين مسئله خيلي ساده‌اي است مردمشان مي‌گويند براساس معيارهاي شناخته شده جهاني در امر دموكراسي هر كدام يك راي داشته باشيم، به همين سادگي! ولي متاسفانه سياست ‌دو‌گانه دموكراسي غرب و آمريكا اينجا برنمي‌تابند و اجازه نمي‌دهند انتخابات آزاد داشته باشند، پارلمان داشته باشند و همه چيز در اين جا در واقع فرمايشي است و اين يك اشكال اساسي سياست غرب در منطقه است كه در واقع اجازه نمي‌دهد كه مردم از طريق دموكراسي به حق خودشان برسند. 
 
 
اهميت كشتار 50 سركرده منافقين به مراتب بيشتر از عمليلت مرصاد بود

* اخير شاهد بوديم انتفاضه شعبانيه عراق با حمله به اردوگاه اشرف حدود 50 نفر از سركردگان اين گروهك را كشتند، ارزيابي شما از اين موضوع چيست؟

يكي از مهم‌ترين كارهايي كه به نظر من مردم مظلوم عراق انجام دادند همين كار بود؛ مطلع هستيد كه جداي از 16، 17 هزار نفر شهداي ترور در جمهوري اسلامي ايران كه منافقين بيشترين سهم و نقش را در اين جنايت تاريخي داشتند، در عراق هم سازمان منافقين در زمان صدام و در انتفاضه كشتار هم كردها و هم شيعيان نقش اساسي را ايفا كردند و به همين دليل بالاخره فرزندان آن شهدا و كساني اين جنايت‌ها را شاهد بودند امروز گروه تشكيل دادند و اين عمليات را هم كه بيش از 50 نفر از كادرهاي اصلي سازمان منافقين به درك واصل شدند را انجام دادند؛ به نظر من اين جمله كه كلام معصوم است كه "يوم المظلوم علي الظالم اشد من يوم الظالم علي المظلوم" روز مظلوم بر ظالم شديدتر از روز ظالم است بر مظلوم، انتقام الهي توسط اين فرزندان برونمند مردم عراق خارج شد و اين درس را به اين سازمان تروريستي داد.

 
* اهميت اين عمليات نسبت به عمليات مرصاد كه در سال 67 باعث شكست منافقين شد، چيست؟

به هر حال در مرصاد شايد از رهبران سازمان منافقين سه چهار نفر بيشتر به درك واصل نشدند اينجا 50 نفر از سركرده‌هايشان كشته شدند به مراتب به نظر من از نظر اهميت، اهميت بيشتري نسبت به مرصاد داشت.




وظيفه سپاه قدس حمايت از ملت‌هاي مظلوم است

* يكي ديگر از موضوعاتي كه معمولا رسانه‌هاي خارجي بيشتر به آن مي‌پردازند، وجود سپاه قدس است، جايگاه اين نيرو در ايران و خارج از ايران چيست؟

 در هر صورت ساختار نظامي سپاه با تدابير فرماندهي معظم كل قوا به همين صورت است چون ما در قانون اساسي‌مان حمايت از مستضعفين و ملت‌هاي مظلوم را در دستور داريم طبيعتا اين حمايت و دفاع تشكيلاتي انجام بدهند كه اين تشكيلات به قدس واگذار شد.


اقدام برخي رهبران حماس را به پاي همه آنها نمي‌نويسم

* اخيرا گفته مي‌شود به دليل برخي موضع‌گيري‌هاي رهبران حماس، رابطه ايران با حماس دارد تغييراتي شده است، با اين موضوع موافقيد؟

حماس بد عمل كرد از يك سازمان انقلابي انتظار نبود كه از مهد مقاومت سوريه برود به دامان شيخ قطر و يعني دامان آمريكا، انتظار از يك سازمان انقلابي اين بود كه در شرايط سخت‌تر هم بايستد و مقاومت كند به همين دليل هم اين ايراد به آنها وارد است اما اين به اين معنا نيست كه حالا اگر تعدادي از رهبران حماس اشتباه كردند ما صورت مسئله رابطه آن با حماس را به پاي همه آنها بنويسيم در هر صورت حماس تشكيلات مقاومتي است و بايد تقويت بشود.


شكست طرح سازش قطعي بود

* اخيرا طرح سازش در سايه حوادث منطقه به حاشيه رفته است، ولي آنچه از اين طرح گفته نمي شود شكست آن است،  نظر شما در اين مورد چيست؟

از آن اول مشخص بود چون قواعد‌بازي در آن رعايت نمي‌شود شكست خورده است و آن‌ها به دنبال فرصت‌گيري هستند و به خصوص سواستفاده از وضعيت متشنج منطقه كار خودشان را بكنند بنابراين به نظر من اينگونه اقدامات در واقع در اين زوايا بسيار قابل توجه است.



 انگليس براي ايجاد رابطه با ايران پيشگام شود

* اخير موضوع ارتباط با انگلستان مطرح شده و ظاهرا وزير امور خارجه انگليس اعلام آمادگي كرده در حاشيه نشست سازمان ملل با وزير امور خارجه كشورمان ديدا‌ر كند، اين در حالي كه مصوبه مجلس شوراي اسلامي اجازه‌ ايجاد ارتباط تا حد كاردار را مي‌دهد، واكنش مجلس به اين گسترش روابط طرفين چه خواهد بود؟  

به نظرم فضا در غرب بيشتر شده است،‌ خود انگليسي‌ها هم بالاخره صحبت ‌مي‌كنند و ظاهرا قرار است در حاشيه نشست سازمان ملل وزير خارجه آنها با وزير خارجه ما مجددا مذاكره كند، ما منعي نداريم و در مجلس رابطه دو كشور را از سطح سفير به سطح كاردار كاهش داديم كاهش داديم، دولت مي‌تواند عمل كند.

مجلس مصوبه قانوني دارد كه روابط در سطح كاردار باشد منتهي فعلا در حال قطع رابطه است و اين كار را خود انگليسي‌ها انجام داده‌اند و خودشان براي جبران پيشگام شوند‌. فعلا چون اصل رابطه قطعه بحث سفير يك بحث جدي نيست، دولت مي تواند پيشنهاد كند و مجلس هم بررسي مي‌كند.



حركت فضاي ايران و غرب به طرف نوعي تلطيف

 * وضعيت ارتباط با كانادا به چه صورتي است؟

‌كانادا هم وضعيت مشابهي دارد و من فكر مي‌كنم كلا فضا با غرب ‌به طرف نوعي تلطيف مي‌رود؛ ما با آمريكا مشكل اساسي داريم نه با كشورهاي غربي! به نظر بايد رابطه‌مان نه فقط عادي بلكه خوب باشد به خصوص در حوزه اقتصادي مي‌توانيم استفاده بيشتري كنيم.


 
  مجلس جلوي ادامه اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي را گرفت

* بعضا گفته مي‌شود جايگاه مجلس، از جمله كميسيون امنيت ملي در سياست‌ خارجي كشورمان كجاست، پاسخ اين پرسش چيست؟

ديپلماسي پارلماني بخشي از ديپلماسي جمهوري اسلامي است؛ شما ملاحظه كنيد در همين بحران سوريه به چه ميزاني اين نقش تاثيرگذار بود و يا در مجلس هفتم ما چهار تا مصوبه گذرانديم براي تثبيت حقوق هسته‌اي ملت ايران بسيار تاثيرگذار بود، اين ‌مجلس بود كه جلوي ادامه اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي را گرفت حالا تاثير ديپلماسي پارلماني است، به نظر من ظرفيت بسيار مهمي است كه بايد بيشتر از اين ظرفيت استفاده بشود.







اقدام عملي كميسيون امنيت ملي در خصوص ادعاي واهي امارات بر سر جزاير سه‌گانه

* بارها موضوع پيگيري جزاير سه‌گانه ايراني را از شما جويا شديم، حتي اخيرا كميسيون امنيت ملي از اين جزاير بازديد داشت، ولي امارات در حال هم‌راستا كردت برخي كشورها با ادعاي خود است از جمله اينكه وزير خارجه ليبي ادعاي آنها را تكرار كرده است، واكنش شما به اين موضوع جيست و آيا كميسيون امنيت ملي اقدام خاصي انجام نخواهد داد؟

جزاير سه‌گانه ايراني بوده است، ايراني هست و ايراني خواهد بود، اين ادعاها يه امر تبليغاتي است شما ملاحظه بكنيد نام خليج فارس يك سابقه چند هزار ساله دارد، در تمام اطلس‌هاي تاريخي و كتب تاريخي است امروز شما يك كشور پيدا كنيد در جهان عرب كه بگويد خليج فارس، خب اين ادعاي دروغي است، خليج عربي نيست خليج خليج فارس است، خليج عربي همان درياي سرخ و آن درياي عرب است،اينجا خليج فارس است، به لحاظ حقوقي و ثبت در سازمان ملل هم آنجا همين را دارند اين‌ها با تحريك عوامل بيروني به خصوص انگليس‌ها كه هميشه كانون ايجاد اختلاف در منطقه بودند اين تبليغات را راه مي‌اندازند.


*  اقدام عملي انجام نداديد؟

 حالا يك تصميماتي اتخاذ شده كه كم‌كم اطلاع رساني مي‌شود انشاءالله


در انتخابت 92 طرح‌هاي امنيتي و تخريبي متعددي خنثي شد

* 24 خرداد ماه سال جاري شاه خلق حماسه سياسي بوديم ولي قطعا بستر خلق اين حماسه از پيش آماده شد بود، آيا دشمنان باز هم نقشه و طرحي براي بر هم زدم امنيت انتخابات 92 داشت؟

 دشمن درصدد بود وقايع 88 را در انتخابات 92 هم تكارا كند منتهي هم عنايت الهي و هم تيزهوشي مسئولان امنيتي اعم از وزارت اطلاعات، سپاه و ديگر دست‌اندركاران مسائل امنيتي طراحي‌هاي متعددي را خنثي كرد؛ خيلي از اين‌ها در نطفه خفه شد و حتي برخي از امكانات و افراد را اعزام كرده بودند براي حركت‌هاي تخريبي و ضد امنيتي كه خوشبختانه اين‌ها به نتيجه نرسيد و خنثي شد آنچه كه مهم است نظام علي رغم تبليغات گسترده رسانه‌هاي برون مرزي ضد انقلاب و كشورهاي غربي توانست به بهترين شكل و بالاترين نمره انتخابات را برگزار كند.



فصل‌‌الخطاب تصميم‌گيري در پرونده هسته‌اي مقام معظم رهبري است

* اخيرا مسئوليت پرونده هسته‌اي به وزارت امور خارجه محول شد، آيا بخش تصميم‌‌سازي پرونده هسته‌اي نيز به دستگاه ديپلماسي محول شده است؟

اينكه آقاي رئيس جمهور رسما اعلام كردند كه وزارت امور خارجه مسئوليت مذاكرات هسته‌اي را دارد اين به اين معنا نيست كه صفر تا صد تصميم‌گيري هسته‌اي در اختيار وزارت خارجه بشود حتما فصل‌الخطاب هرگونه تصميم‌گيري با مقام معظم رهبري خواهد بود و با توجه به پيچيدگي‌هاي حاكم بر اين عرصه منطقه هم حكم مي‌كند كه از ظرفيت شوراي عالي امنيت ملي استفاده شود.



تريبون سازمان ملل مهم‌ترين تريبون جهاني ماست

* نظر شما در خصوص اولين سفر رئيس جمهور به سازمان ملل چيست؟ و اين سفر چقدر مي‌تواند اهميت داشته باشد؟

تريبون سازمان ملل مهم‌ترين تريبون جهاني ماست و با توجه به حضور تعداد زيادي از سران كشورها طبيعي است كه رئيس جمهور ما شركت كنند و از مواضع جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل دفاع كنند و دقيقا فرصت طلايي است براي ملاقات با سران كشورها و طبيعتا آقاي دكتر روحاني هم در همين چارچوب خواهند رفت فكر مي‌كنم فضاي ملاقات ايشان با سران اروپا هم در اين سفر آماده باشد.


پيگيري اوضاع ميانمار در دستور كار شوراي عالي امنيت ملي

* فارغ از هياهوي رسانه‌اي و مسائل منطقه‌اي شاهد هستيم كه مردم مسلمان ميانمار همچنان قرباني وحشي‌گري‌هاي متعصبان و اسلام‌ستيزان مي‌‌شود، هرچند كميسيون امنيت ملي اخيرا هيئتي به آنجا اعزام كرده بود ولي آيا به صورت جدي اين موضوع را پيگيري نخواهد كرد؟


هيئت ما كه اعزام شد، تعداد پيشنهادات قابل توجه عملياتي را نوشتيم و ارائه كرديم به شوراي عالي امنيت ملي و قرار بر اين بود كه آن‌ها جلسات پيگيري بگذارند و عملي كنند چند نوبت هم پيگيري شد و انشاءالله با تعيين دبير شوراي عالي امنيت ملي ما مجددا اين مسئله را پيگيري خواهيم كرد.

* از اينكه وقت خود را در اختيار باشگاه خبرنگاران قرار داديد، سپاسگزاريم.

بنده هم از شما و همكارانتان ممنونم.

 براي مشاهده مصاحبه‌هاي تفصيلي باشگاه خبرنگاران با علاء‌الدين بروجردي اينجا 1.2.3 كليك كنيد.

گفتگو از وحيد عظيم‌نيا

انتهاي‌پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار