برنامه ريزي براي قيمت نان در راستاي افزايش قيمت تضميني گندم

افزايش قيمت گندم موجب افزايش هزينه نانوايي ها و قيمت نان است و جلوگيري از افزايش قيمت نان توجه دولت را مي طلبد.

کاظم فرهمند کارشناس کشاورزي درگفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: سالانه با افزايش هزينه توليد محصولات زراعي و باغي روبرو هستيم و در توليد محصول گندم بر افزايش قيمت تضميني از سوي دولت اعتقاد داريم.

وي افزود: قيمت محصولات باغي در بازار با هزينه هاي توليد برابري ميکند و محصولاتي که به صورت نرخ تضميني و توسط دولت قيمت گذاري مي شوند براي افزايش توليد به حمايت نياز دارند.

اين کارشناس کشاورزي گفت: افزايش قيمت نهاده هاي کشاورزي، هزينه کارگر و ماشين آلات سبب بالا و پايين رفتن هزينه ها است که نبودن قيمت تضميني ميزان وابستگي به واردات را بيشتر مي‌کند.

وي تصريح کرد: افزايش توليد گندم و رسيدن به خودکفايي در اين عرصه با تقويت بخش کشاورزي و تامين هزينه هاي توليدي و بالا رفتن قيمت تضميني انجام مي شود.

فرهمند گفت: بالا رفتن 2 برابري قيمت کود شيميايي در سال 92 نسبت به سال گذشته عاملي موثر در افزايش قيمت تضميني به اين ميزان نه به صورت 10 تا 20 درصدي است.

وي اشاره کرد: اعلام قيمت تضميني گندم در شهريورماه و پيش از آغاز فصل کاشت توسط وزارت جهاد کشاورزي امري مثبت تلقي مي شود و ميزان رغبت کشاورزان و گندم کاران را افزايش ميدهد.
وي به قيمت تضميني 1050 تومان اشاره کرد و گفت: هزينه هاي کاشت، داشت و برداشت گندم بالا رفته و براي استفاده از امکانات توليد گندم و برداشت محصول مناسب قيمت مناسب ارائه شده است.

وي افزود: اعلام قيمت تضميني مناسب بر عملکرد کشاورزان و افزايش محصول تاثيرگذار و ميزان مبارزه با آفات و بيماري هاي گندم و بالا رفتن کيفيت گندم و در نتيجه کيفيت نان موثر است.

وي گفت: در سال آينده با افزايش توليد گندم روبرو خواهيم شد و در صورت مناسب بودن شرايط جوي نياز به واردات کاهش مي يابد.

وي تصريح کرد: افزايش قيمت گندم موجب افزايش هزينه نانوايي ها و نيازمند به توجه دولت و برنامه ريزي مناسب براي جلوگيري از افزايش قيمت نان است.

وي گفت: واقعي شدن قيمت تضميني گندم و نزديگ شدن به قيمت هاي جهاني بر بهبود عملکرد گندم کاران و افزايش توليد و جلوگيري از قاچاق گندم موثر است.

وي افزود: مناسب شدن قيمت تضميني عوامل مهم بر کاهش قاچاق و عدم صرفه اقتصادي براي دلال ها محسوب مي شود.

وي در پايان گفت: با توجه به افزايش قيمت گندم ميزان اعتبار در سازمان هاي تعاوني روستايي يا اداره غله براي خريد به موقع محصولات از کشاورزان و افزايش قدرت نقدينگي مهم است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: نان ، قیمت ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار