آذربایجان غربی/

راهکارهای بلندپروازانه دردی از دریاچه ارومیه دوا نمی‌کند

یک استاد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور ارومیه گفت: دریاچه ارومیه 22 میلیارد مترمکعب کمبود آب دارد.




غلامحسین لفظی با گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه آذربایجان غربی، افزود: دریاچه ارومیه در شرایط عادی می‌تواند 32 میلیارد مترمکعب آب را در خود جای دهد. دریاچه ارومیه هم اکنون دارای 10 میلیارد معکب آب است، یعنی این دریاچه 22 میلیارد مترمکعب کمبود آب دارد.

وی افزود: ابتدا برای حل بحران دریاچه ارومیه باید عواملی را که در این بحران نقش دارند را پیدا کنیم که شامل دو نوع است؛ نخست عوامل طبیعی همچون کاهش دما و دوم عوامل انسانی است. یکی از عوامل انسانی مهم که نقش بسیاری در این بحران دارد ایجاد سد در اطراف دریاچه است. هم‌اکنون بیش از 30 سد در اطراف دریاچه ارومیه احداث شده‌اند.

لفظی تصریح کرد: اگر ما سدها را بشکنیم در واقع مشکل را به جای دیگر می‌کشیم، صحیح است که این روش تا حدی می‌تواند کارساز شود ولی در کل شکستن سد مشکلات دیگری را به بار می‌آورد. بهترین راه ممکن این است که حدود 30 درصد از آب پشت سدها را به سمت دریاچه ارومیه هدایت کنیم، در این صورت سالانه حدود 3 میلیارد مترمکعب آب به دریاچه سرازیر می‌شود تا هم جلوی خشکی بیش از حد گرفته شود و هم اهدافی که سدها برای آنها احداث شده‌اند محقق شود. البته در کنار این امر باید راهکارهای دیگری هم برای حل این بحران انجام دهیم.

وی اضافه کرد: احیای کل دریاچه ارومیه و برگشتن به گذشته و زمان پرآبی تقریبا غیرممکن است ولی با برخی راهکارها می‌توان از خشک شدن کامل دریاچه، جلوگیری و به احیای قسمتی از آن پرداخت.

لفظی خاطرنشان کرد: حساسیت دولت جدید در موضوع دریاچه قدم مناسبی برای رسیدگی به دریاچه ارومیه محسوب می‌شود. در حالت کلی یکی از دغدغه‌های اساسی دولت، رسیدگی به بحران دریاچه ارومیه است که در این راستا در اولین جلسه هیات دولت جدید درباره بحران دریاچه ارومیه بحث و گفت‌وگو شد.

وی ادامه داد: نباید راهکارهای بلند پروازانه و غیرعملی برای احیای دریاچه ارومیه ارائه داد؛ به عنوان مثال انتقال آب از سد ارس به دریاچه ارومیه یا بارور کردن ابرها هم هزینه بر و هم زمانبر هستند و بودجه کلانی می‌خواهد. باید راهکارها، علمی و مستمر و قابل اجرا باشند و توجیه اقتصادی داشته باشند.

لفظی افزود: ما باید به شهر و حومه آن نگاه سیستماتیک داشته باشیم تا مسائل به شیوه‌های بهتری حل و فصل شوند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که راهکارهای متفاوتی برای حل این بحران وجود دارد، عنوان کرد: چند نمونه از این راهکارها که کمک به حل این بحران دریاچه ارومیه می‌کند کم کردن شتاب توسعه کشاورزی است و پرداختن به توسعه صنعتی است که آب کمتری نیز نسبت به فعالیت‌های کشاورزی لازم دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید مناطق خشک دریاچه که از کنترل خارج شده را به فعالیت‌های صنعتی اختصاص دهیم تا هم جلوی گرد و غبار ذرات نمک گرفته شود و هم برای اقتصاد منطقه مفید باشد، کاشتن گیاه و درختانی که در نمک زارها رشد می‌کنند نیز می‌تواند جلوی پخش نمک در مزارع را بگیرد./ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.