نائب رئيس شوراي ملي زعفران :

خيزش جهان براي تصاحب جايگاه ايران در توليد زعفران/ کشت زعفران به جاي خشخاش در افغانستان

غلامرضا ميري با اشاره به ورود کشورهاي جديد به بازار توليد اين محصول گفت: زعفران ايراني بايد ثبت ژنتيکي شود.

غلامرضا ميري در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به صادرات زعفران ايران به 46 کشور جهان اظهار داشت: اسپانيا، فرانسه، ايتاليا، عربستان سعودي، بحرين، کويت، چين، قطر و ... از جمله خريداران زعفران ايران هستند که در اين ميان دو کشور اسپانيا و امارات زعفران ايران را صادرات مجدد مي کنند.

وي افزود: کشور امارات به دليل اين که توليد زعفران ندارد زعفران هاي خريداري شده از ما را به نام زعفران ايران مي فروشد اما اسپانيا اقدام به بسته بندي مجدد با برندهاي فاس فود کرده و آن را به نام زعفران اسپانيايي صادر مي کند.

ميري با بيان اين که کشوري که بيشترين سهم از توليد يک محصول را در جهان داشته باشد بايد آن را در دنيا مديريت کند اضافه کرد: ما به وزارت جهاد کشاورزي و سازمان توسعه تجارت پيشنهاد داديم که زعفران ايران ثبت ژنتيکي شود اما متاسفانه تا کنون اين اتفاق رخ نداده است.

وي با اشاره به ورود کشورهايي مانند اسپانيا، يونان، هندوستان، افغانستان و چين به بازار توليد زعفران گفت: در صورتي که اين کشورها پيش از ما اقدام به ثبت ژنتيکي اين محصول کنند، ما دچار مشکل شده و دست مان از همه جا کوتاه خواهد بود.

نائب رئيس شوراي ملي زعفران تصريح کرد: در صورت ثبت ژنتيکي زعفران ، کشورهاي ديگر قادر به صادرات آن به نام خود نيستند.

ميري افزود: با توجه به کيفيت بالاي زعفران ايراني نسبت به نوع اسپانيايي آن و هم چنين پايين بودن قيمت تمام شده ي توليد اين محصول در ايران ( به دليل نيروي کار ارزان) نسبت به اسپانيا، اين کشور توليد خود را کاهش اما بازارهاي صادراتش را گسترده تر ساخته است.

وي همچنين با اشاره به وضعيت جوي، نيروي کار و انساني ارزان و حمايت هاي سازمان ملل و کشورهاي اروپايي و آمريکايي از افغانستان در زمين توليد زعفران اظهار داشت: اين کشور تصميم دارد کشت زعفران را جايگزين کشت خشخاش کند.

لازم به ذکر است در حال حاضر 92 درصد توليد زعفران ايران متعلق به ايران بوده و اولين صادر کننده اين محصول در جهان است.
برچسب ها: زعفران ، کشت ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۲
لطفا این ثبت را زودتر انجام دهید تا زعفران ما مثل فرش دستبافت مان نشود
آخرین اخبار