در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست؛

تاکید مجدد روحانی بر تعامل "سازنده و مدبرانه" برای رسیدن به نتایج برد-برد

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در آستانه سفرش به نیویورک، خواهان تعامل سازنده با آمریکا و جهان شده و نیز از آمادگی دولتش برای کمک به حل و فصل بحران سوریه خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، دکتر روحانی در مقاله‌ای که 20 سپتامبر در ستون آزاد روزنامه واشنگتن پست چاپ کرده نوشته است: ما باید برای پایان دادن به رقابت‌های ناسالم و مداخلاتی که باعث خشونت و جدایی می‌شود، همکاری کنیم.
 
روحانی درآغاز مقاله خود به شعارها و کارزار انتخاباتیش -تدبیر و امید-  اشاره کرده و می‌گوید وظیفه دارد به وعده‌های خود از جمله در مورد "تعامل سازنده با جهان" عمل کند.

رئیس جمهوری ایران می‌نویسد: باید فضایی را ایجاد کنیم که مردم در منطقه بتوانند سرنوشت خود را رقم بزنند.
 
او می‌افزاید: در همین راستا، من آمادگی دولتم برای کمک به ایجاد گفتگو بین دولت سوریه و مخالفان را اعلام می‌کنم.
 
حسن روحانی در عین حال گفته است که تکمیل چرخه تولید سوخت اتمی و تولید انرژی هسته‌ای نه فقط برای ایران از نظر دستیابی به منابع متنوع انرژی مهم است، بلکه یک مساله هویتی است و از نظر حیثیت و جایگاه ایران در جهان نیز اهمیت دارد.
 
او همچنین از آمادگی ایران برای تعامل سازنده و مدبرانه برای رسیدن به نتایج برد-برد در عرصه های مختلف خبر داده است.
 
حسن روحانی از افراطی‌گری به عنوان مشکلی برای همه نام می‌برد که حتی اگر هزاران مایل دورتر از کشوری رخ دهند، باز هم کسی در برابر آن ایمن نیست.

حسن روحانی در نوشته خود به خشونت‌ها در کشورهای سوریه، عراق و افغانستان اشاره کرده است. او می‌نویسد برای پایان داد به این خشونت‌ها و افراطی‌گری نیز باید همکاری متقابل کرد.
 
رئیس‌جمهوری ایران در مقاله خود به موضوع هویت به عنوان کلید بحران اشاره می‌کند.  برای ما رسیدن به دانش چرخه سوخت هسته‌ای و تولید انرژی هسته‌ای همانقدر برای تنوع بخشیدن به منابع انرژیمان است، که در عین حال معرف ایرانیان به عنوان یک ملت است، خواست ما برای شان و احترام و جایگاهی که در جهان داریم. بدون در نظر گرفتن موضوع هویت بسیاری از مشکلات حل نشده باقی می‌مانند.
 
حسن روحانی نوشت: از دو نگاه به چالش‌های همگانی موجود می‌نگرد؛ نخست باید با همکاری بنیادین به دنبال برپا کردن یک گفت‌وگوی ملی بود. او سپس می‌نویسد دوم معطوف به موضوعی گسترده‌تر است، حل بی‌عدالتی فراگیری که آتش بحران و تنش‌ها را سوخت می‌شود.
 
در پایان مقاله خود، حسن روحانی می‌نویسد در حالی‌که به نیویورک می‌آیم تا در نشست عمومی ملل متحد شرکت کنم، از هم‌تایانم می‌خواهم تا فرصتی که انتخابات اخیر در ایران فراهم آورده است را مغتنم بدانند. از آنها می‌خواهم از بیشترین اختیارات خود برای تعاملی با احتیاط که مردمم به من داده‌اند، استفاده کرده و پاسخی درخور به تلاش‌های دولتم برای داخل شدن در گفت‌وگویی سازنده بدهند. بیش از همه، از آنها می‌خواهم، نگاهی فراتر داشته باشند و شجاعانه به من بگویند چه می‌بینند- اگر نه برای منافع ملی خود، برای مشروعیت خود، و برای کودکانمان و نسل‌های آینده.

حسن روحانی در ظرف چند روز آینده برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به شهر نیویورک آمریکا سفر خواهد کرد.
 
او پیش‌تر در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه ان بی‌سی آمریکا گفته بود که برای رسیدن به توافق با غرب درباره برنامه هسته‌ای، "اختیار کامل" دارد.
 
دکتر روحانی همچنین لحن نامه اخیر باراک اوباما به خود را "مثبت و سازنده" توصیف کرد و گفت دولت او هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت.
 
خبرگزاری رویترز گزارش داد فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، موافقت کرده است که در نیویورک با روحانی دیدار کند.
 
سخنگوی کاخ سفید می‌گوید امکان دیدار و گفتگوی مستقیم همیشه وجود داشته است
 
سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه گفت که هنوز برای دیدار باراک اوباما با حسن روحانی برنامه‌ای تنظیم نشده است اما در عین حال امکان چنین دیداری را نیز رد نمی‌کند.
 
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه در واشنگتن به خبرنگاران گفت که حسن روحانی در مصاحبه اخیر خود با شبکه ان بی‌سی آمریکا بحث‌های سازنده‌ای را مطرح کرده است.
 
او گفت موضع اوباما همچنان این است در شرایط مشخصی می‌توان به گفتگوی مستقیم با ایران پرداخت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار