یزد/

یزد در زمره تولید زیتون کشور قرار گرفت

وقتي خواستگاه زیتون و بزرگترین پرورش دهنده این محصول شهرستان رودبار یکی از خوش آب و هواترین و پرآب ترین استانهای کشور شناخته شده، شاید کشت زیتون در استانی نظیر یزد تعجب برانگیز باشد

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

  این واقعیت است که استان یزد توان این را دارد که طی چند سال آینده به یکی از قطبهای پرورش زیتون در سطح کشور تبدیل شود.

زیتون درختی کم آبخواه است که با توجه به موقعیت آب و هوایی استان یزد در سالهای اخیر مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته و هم اکنون سطح قابل توجهی از باغات این استان به کشت زیتون اختصاص دارد.

مسئول  ستاد بهبود توليدات گياهي مديريت جهاد كشاورزي شهرستان يزد گفت:سطح زیرکشت این محصول در شهرستان يزد را در حال حاضر 700 هکتار اعلام کرد و افزود: 375 هكتار از سطح زیرکشت زیتون بارور است و علاوه بر آن 325 هکتار دیگر از اراضی نیز به کشت زیتون غیربارور و نهال اختصاص دارد.

نبود صنايع فرآوري و تبديلي مشكل اصلي زيتونكاران يزدي

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود امسال 400 تن محصول از باغات زیرکشت زیتون در یزد برداشت شود که با توجه به ارزش هر كيلو 1500 تا 2000 تومان، این میزان محصول برداشت شده، 600 تا 800 ميليون ريال برآورد شده است

با توجه به آمار و ارقامی که در مورد سطح زیرکشت و میزان برداشت محصول زیتون در شهرستان  یزد ارائه شد، وضعیت کشت و تولید این محصول مطلوب ارزیابی می شود اما آنچه سبب رنج کشاورزان و عدم توفیق این محصول در بازارهای کشور شده است، عدم بهره مندی استان یزد از واحدهای فرآوری است و این امر زیتون یزد را در حسرت فرآوری گذاشته است.

شایسته بود حال که محصول زیتون به این گستردگی در سطح استان و شهرستان یزد در حال کشت است و هر سال نیز به سطح زیرکشت این محصول اضافه می شود، واحدهای فرآوری و روغن کشی نیز در این استان فعال می شد تا علاوه بر استفاده بهینه از زیتون، وضعیت اشتغال در بخش کشاورزی استان نیز بهبود یابد.

اکنون زیتون پرورش یافته توسط کشاورزان در برخی مناطق به روش های سنتی فرآوری می شود و زیتون برخی مناطق دیگر نیز به سایر استان ها ارسال شده و فرآوری می شود که این اقدام ارزش افزوده این محصول را برای استان یزد به ارمغان نخواهد آورد.

مسئول صنایع کشاورزی مديريت جهاد کشاورزی شهرستان یزد در این زمینه گفت: با وجود اینکه بالغ بر 700 هکتار از باغات و اراضی شهرستان یزد زیر کشت زیتون قرار گرفته اما متاسفانه صنايع تبديلي به موازات محصولات افزايش نيافته تا جايي كه هم اكنون تنها سه واحد نيمه صنعتي و  بیش از پنج  واحد سنتی و خانگی تلخی گیری و تخمیر زیتون وجود دارد که به صورت غیر بهداشتی کار می کنند.

علي توكلي با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی زیتون شامل دو مرحله است، تصریح کرد: زمانی که زیتون از باغات چیده می شود در واحدهای غیر بهداشتی سنتی و خانگی فرآیند تلخی گیری و تخمیر روی آنها انجام شده و سپس یا وارد کارخانه ها شده و یا به دست فروشنده و در نهایت به دست مصرف کننده می رسد.

وي با اشاره به اینکه اکثر مخاطرات بهداشتی و تهدید سلامت مردم دراین مرحله اتفاق می افتد، ادامه داد: متاسفانه تاکنون برای حل این چالش کار مناسبی نیز انجام نشده است البته در کارخانه های روغن کشی و یا بسته بندی زیتون که در قسمت نهایی فرآوری زیتون فعالیت می کنند کارها به شکل بهداشتی و مطلوب انجام شده و استانداردها نیز رعایت می شود چرا که این واحدها تحت پوشش اداره نظارت قرار دارند/س

برچسب ها: یزد ، شاخص ، در برداشت ، زیتون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.