دستيابي به رتبه برتر جهان در صنعت ذخيره سازي "گاز"/شناسایی مخازن ذخیره‌سازی گاز در غرب ایران

مديرعامل شرکت ملي ذخيره سازي گاز طبيعي ايران گفت: براي رسيدن و دستيابي به اهداف دولت تدبير و اميد با اعلام سياست هاي کلان وزارت نفت در شرکت ملي گاز تلاش بر اين است که ديپلماسي انرژي کشور را با حضور قول هاي گازي جهان تقويت کنيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مسعود سامي وند در همايش تخصصي بين المللي ارزIGU با بيان اين مطلب گفت: شرکت ذخيره سازي گاز طبيعي با هدف توسعه دانش ذخيره سازي گاز و تعيين ساختارهاي مناسب جهت تبديل به مخزن ذخيره سازي گاز طبيعي در سال 86 تاسيس گرديد.

وي تصريح کرد: از آنجا که کشورهاي منطقه  از موقعيت استراتژيک ايران در خصوص نفت و گاز در خاورميانه اطلاع کامل دارند افزود: اين منطقه به علت وجود ذخايرعظيم نفت و گاز که باعث پررنگ شدن نقش ايران به عنوان کشور تامين کننده ا نرژي در ميان کشورهاي همسايه و اروپا شده که مهمترين موضوع در انرژي و امنيت و ثبات و تامين سوخت است که هميشه بالاترين ا ولويت را در کشور دارد.

سامي وند با اشاره به جزئيات فعاليت هاي شرکت ذخيره سازي گاز طبعي گفت با توجه به سابقه اندک صنعت ذخيره سازي گاز طبيعي در ايران موفق به راه اندازي تاسيسات عظيم ذخيره سازي گاز در دو منطقه مرکزي ايران (سراجه قم) و شمال شرق ايران (شوريجه خانگيران سرخس) شده ايم.

وي با تاکيد بر اينکه ايران رتبه سوم را در ذخاير نفتي دنيا را دارد افزود: اين درحالي است که در ايران ذخاير گاز طبيعي مقام ايران  اول است (با توجه به آمار شرکت BP) و بعد از آن کشور روسيه با 34 تريليارد مترمکعب گاز در رتبه دوم قرار دارد به طور کلي 67 درصد گاز طبيعي مصرف ايران در مناطق مسکوني است.

وي ادامه داد: بخش عمده از فعاليت هاي شرکت ذخيره سازي گاز طبيعي به مطالعات امکان سنجي و پروژه هاي پژوهشي اختصاص يافته است در اين خصوص شناسايي و غربالگري ميادين غرب ايران به منظور تبديل به ذخاير گاز طبيعي پايان يافته است در اين مطالعه اطلاعات تحت الارضي و سطح الارضي 220 ميدان آناليز شده است.

وي در ادامه تاکيد کرد: اتحاديه بين الملل گاز IGU به دليل جايگاه و اهميت صنعت  نفت و گازايران براي سال 2013 به شرکت ذخيره سازي گاز طبيعي اختصاص يافته که اين شرکت با عضويت بر اين اتحاديه و حضور مستمر در کارگروه تخصصي ذخيره سازي گاز طبيعي توانسته با ارائه دانش فني در مباحث کلان صنعت ذخيره سازي گاز طبيعي جهان نقش موثر خود را به نمايش بگذارد.

سامي وند اضافه کرد: کشورهاي اروپايي امريکايي وآسيايي صاحب تکنولوژي هاي پيشرفته در بخش هاي مختلف نفت و پتروشيمي و ديگر صنايع وابسته اين باور را دارند که تامين امنيت انرژي جهان بدون حضور و مشارکت صنعت نفت ايران هيچ گاه محقق نمي شود آنها علاقمند هستند تا براي استفاده از ظرفيت هاي بالاي اين صنعت در ايران همکاري خود را گسترش دهند و ما از اين رويکرد جهاني استقبال مي کنيم.

مديرعامل شرکت ذخيره سازي گاز طبيعي ايران اظهار داشت: ما تلاش مي کنيم تا براي رسيدن و دستيابي به اهداف بلند دولت تدبير و اميد با اعمال سياست هاي کلان وزارت نفت که براساس رهنمودهاي وزير نفت در شرکت ملي گاز ايران تدوين شده است که جايگاه اين صنعت را ارتقا بخشيد به همين خاطر با به کارگيري تمامي ظرفيت هاي داخلي در صنعت نفت و گاز و با استفاده از توان بخش هاي خصوصي پيمانکاران، سازندگان و دانشگاهيان داخل و خارج در کشور تحول اهداف را دنبال مي کند.

وي خاطرنشان کرد: نقش حياتي ايران در برقراري و تامين امنيت انرژي جهان با حضور اين اتحاديه در کشور نشان از قدرت و  اهميت ايران دارد و ما براي رسيدن به رتبه برتر جهان به ذخيره سازي گاز طبيعي که زيرساخت هاي ان را فراهم ساخته ايم و در اين راستا برنامه هايي را در جهت گسترش اين صنعت نو در دستور کار خود قرار داده ايم.

وی در پایان با اشاره به مطالعات اکتشافی در مخزن نمکی نصرآباد کاشان گفت: مطالعات خوبی در این مخزن به منظور ذخیره‌سازی گاز صورت گرفته است که امیدواریم به زودی کار ذخیره‌سازی در این مخزن نیز انجام شود.
انتهاي پيام/
برچسب ها: گاز ، میزبان ، صادر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار