دومین چاه میدان گازی لاوان به بهره ‏برداری رسید

دومین چاه میدان گازی لاوان پس از انجام عملیات اسیدکاری با دستگاه لوله مغزی سیار و آماده‌سازی تاسیسات سر‌چاهی در مدار سرویس قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، چاه LAV-٢ میدان گازی لاوان پس از پایان حفاری و مشبک کاری و تکمیل آن از حدود چهار سال پیش به دلیل اشکال در شیرهای سرچاهی (X-TREE)، با تزریق گل حفاری بسته شده و به دلیل ابهام‏های طرح شده در زمینه توان تحمل تاج سرچاهی راه‌اندازی این چاه متوقف شده بود.
 
براساس این گزارش دو سال پیش نیز که برنامه اسیدکاری و راه‌اندازی چاه با انتقال تجهیزات دستگاه لوله مغزی سیار برنامه شده بود به دلیل مشکل در یکی از شیرهای سرچاهی دوباره متوقف و مقرر شده بود که شیر سرچاهی تعویض شود که برای انجام آن غیر از تأمین تاج سرچاهی جدید لازم بود که دکل حفاری نیز در موقعیت چاه مستقر شود.
 
با پیگیری‌های انجام شده از سوی مسؤولان منطقه لاوان و با انجام سرویس شیرهای سرچاهی بوسیله یکی از شرکت‏های داخلی، انجام آزمایش فشار تا ١١ هزار پام با آب گاز نیتروژن و حصول اطمینان از سالم بودن شیرهای سر چاهی، چاه مورد نظر راه‌اندازی شد.
 
این عملیات که در مدت یک هفته انجام شد با پشتیبانی همه‌ جانبه واحدهای HSE، تدارکات کالا، عملیات کالا، خدمات و دیگر واحدهای منطقه در گرمای طاقت فرسا و شرجی جزیره آغاز شد و در چهارمین روز از ماه رمضان، دومین چاه میدان گازی لاوان پس از انجام عملیات اسیدکاری با دستگاه لوله مغزی سیار و آماده‌سازی تاسیسات سر‌چاهی در سرویس قرار گرفت و تولیدی شد.
 
طراحی، تولید و برداشت هر یک از این دو حلقه چاه به میزان ١٤ میلیون فوت مکعب در روز برنامه ریزی شده است.
 
ذخیره درجای گاز طبیعی میدان لاوان ٩,٥ تریلیون فوت مکعب و از این میزان ٦.٢ تریلیون فوت مکعب گاز قابل برداشت است؛ به عبارت دیگر سقف تولید گاز این میدان روزانه ٧٥٠ میلیون فوت مکعب و حجم تولید میعانات گازی ١١ هزار بشکه برآورد شده است.
 
حفاری ١٥ حلقه چاه، احداث تاسیسات جداسازی، تثبیت و شیرین‌سازی میعانات گازی، احداث مخازن میعانات گازی و احداث خطوط لوله جریانی، از جمله اقدام‏هایی است که باید در این میدان انجام شود.
 
گاز میدان لاوان در لایه گازی در امتداد میدان گازی پارس جنوبی قرار دارد. ٨٠ درصد از مخزن گاز میدان لاوان در خشکی قرار دارد و فقط ٢٠ درصد از آن در حاشیه ساحلی این جزیره واقع شده است.
 
میدان مشترک سلمان، رسالت، رشادت، میدان گازی لاوان و میدان نفتی بلال  از میدان‏های نفت و گاز در منطقه لاوان است.

انتهای پیام/

برچسب ها: میدان ، گازی ، لاوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار