گام به گام با مذاکرات ژنو/49

کارشکنی جدید رژیم صهیونیستی برای مقابله با فضای مثبت مذاکرات چیست؟

به دنبال‌ دور جدید مذاکرات ، "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم غاصب صهیونیستی قرار است امروز با "ولادیمیر پوتین"، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کند، این درحالی است که دیروز، رئیس‌جمهور روسیه گفته بود یک "شانس واقعی" وجود دارد تا مساله اتمی ایران در این مذاکرات حل و فصل شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در روز چهارشنبه 16 آبان ماه انجام شد که در آن دور "محمد‌جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان حدود 16 دیدار با وزرای خارجه 1+5  و بسیاری دیگر از دیپلمات‌های ارشد بین‌المللی مانند کوفی‌عنان برگزار کرد.  
 
 دور جدید مذاکرات هسته‌اي ایران و گروه 1+5 امروز چهارشنبه، 29 آبان در ژنو در حالی آغاز خواهد شد، که دور قبلی مذاکرات  به لحاظ حساسیت و سطح مذاکره‌کنندگان در نوع خود بدیع و بی‌سابقه بود، گرچه با خوش‌بینی طرفین و تلاش‌های بسیار "فرزندان انقلاب" جهت حفظ حقوق حقه مردم ایران همراه بود، اما با کارشکنی‌های برخی از طرف‌های اروپایی بویژه فرانسه و فشارهای رژیم صهیونیستی به توافق نهایی و مطلوب نرسید.  
 
اما قبل از آغاز دور جدید مذاکرات، "محمدجواد ظریف"  وزیر امورخارجه به همراه تیم مذاکراه‌کننده ایران، روز سه‌شنبه به رم، مرکز کشور ایتالیا سفر کرد تا با همتای ایتالیایی خود " اما بونینو " و برخی از مقامات این کشور دیدار کند.
 
وزيرخارجه ايتاليا درباره گفتگوهاي هسته‌اي ژنو اظهار داشت: این  گفتگوها به لغو تحريم‌ها منجر خواهد شد،  البته بايد تاکيد کنم لازم است محتاط باشيم اما در عين‌حال واقعا اميدوارم اين دور جديد فرصتي از دست رفته نباشد، البته هميشه حرف‌هاي محتاطانه کاري عقلاني است.  به نظر من ايران بايد بخشي از راه حل سوريه باشد.





همچنین ظریف پیش از عزیمت به ژنو در رم پایتخت ایتالیا گفت: هرگونه احتمال برای یک پایان موفقیت آمیز در مذاکرات با شش کشور وجود دارد به شرط آنکه همه طرف‌ها از حسن نیت و اراده سیاسی برای حل مسائل برخوردار باشند.  
 
وی تصریح کرد: من حاضر به پذیرفتن پیشرفتی جدی به جای یک موافقتنامه هستم اما مطمئن هستم با یک اراده سیاسی می‌توانیم به پیشرفت و حتی به موافقتنامه دست یابیم.
 
بلافاصله پس از انجام دیدارهای وزیر امور خارجه کشور با مقامات ایتالیایی ، تیم مذاکره‌کننده ایرانی برای انجام دور جدید مذاکرات به شهر ژنو سفر کرد.
 
 در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 در ژنو ،"کارل بیلت "(carl bildt) وزیر‌خارجه سوئد گفت: اینکه مذاکره‌کنندگان در ژنو در کنار یکدیگر بنشینند کافی نیست،آنها موظف به انعقاد قرارداد موقت در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران هستند.  
 
به دنبال دور جدید مذاکرات ، "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم غاصب صهیونیستی قرار است   امروز با "ولادیمیر پوتین"،رئیس جمهور این کشور دیدار کند. این درحالی است که دیروز،رئیس‌جمهور روسیه گفته بود یک "شانس واقعی" وجود دارد تا مساله اتمی ایران در این مذاکرات حل وفصل شود.




همچنین  اوباما و برخی از اعضای ارشد کنگره آمریکا طی جلسه‌ای در کاخ سفید به بررسی تصویب قانون تحریم‌های جدید علیه ایران پرداختند.  
 
سناتور" باب کورکر"، از اعضای برجسته کمیته روابط خارجی سنا آمریکا، در رابطه با اعمال تحریم‌های جدید در قبال برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران گفت: تصویب تحریم‌های جدید برای رسیدن به یک توافق موقت با ایران در مذاکرات پیش رو ژنو، از همین‌حالا به حالت تعلیق در می‌آیند.  
 
این در حالی است یکی از دیپلمات‌های فرانسه در گفتگو با شبکه خبر تلویزیون چین  با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 مواضع فرانسه را از مواضع آمریکا متمایز دانست.  
 
این دیپلمات فرانسوی گفت: فرانسه مي‌خواهد در مذاکرات هسته‌اي 1+5 با ايران، موضع متمايزي در مقايسه با آمريکا در پيش بگيرد.  
فرانسه که مانند چين عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل است در مذاکرات هسته‌اي گروه 1+5 با ايران، آشکارا سمت و سوي ديپلماتيک خود را مشخص کرده است.  
 
وي افزود: ديپلماسي فرانسه مي‌خواهد اندکي خود را از ديپلماسي آمريکا جدا کند و همچنين خواستار تضمين‌هاي بيشتري براي پايدارتر بودن صلح با ايران است.
 
در غوغای مذاکرات دور سوم در ژنو، "جن پساکی" سخنگوی "جان کری" وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که وی، تنها در صورتی که ضروری باشد،در مذاکرات چهارشنبه شرکت خواهد کرد. جان کری که با همتای ترک خود "احمد داود اوغلو" در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، اظهار امیدواری کرد که ایران اهمیت این نکته را درک کند که باید آماده تنظیم توافقنامه‌ای باشد که به دنیا ثابت کند  فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح آمیز است.  
 
وی همچنین تصریح کرد: انتظار ویژه‌ای از این مذاکرات ندارد، در عین‌حال تاکید کرد که ما با حسن نیت در این مذاکرات شرکت می‌کنیم و می‌کوشیم به اولین توافق در این‌باره دست یابیم.  
 
اعضای گروه 1+5 پیش از مذاکرات "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان و "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، جلسه خواهند داشت ، و دور جدید مذاکرات ، امروز  با ناهارکاری ظریف و اشتون در ساعت 14:30 به وقت ژنو و 17:30 به وقت کشورمان آغاز می‌شود.
 
 


با این توصیف، در مذاکرات پیش رو وضعیت مبهم است و شرایط ورود طرف مقابل به مذاکره، تعیین‌کننده جریان روند مذاکره و نتایج حاصل از آن خواهد بود، تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی برای هر سناریویی، آماده است.  
 
 در دور پیش طرفین به توافق نزدیک شده بودند، با این حال اختلاف نظر میان کشورهای 3+3 و زیاده‌خواهی یکی از هیئت‌ها (فرانسه) مانع از حصول نتیجه شد، ما در دوره گذشته در عین حال شاهد تمایل اکثر اعضای 3+3 برای دستیابی به توافق بودیم هرچند بعضی از اعضای گروه مقابل تمایل بیشتری دارند.  
 
تحرکات دیپلماتیک صهونیست‌ها در 10 روز گذشته بسیار زیاد بوده، و از این جهت رفتار طرف مقابل و میزان اثرگذاری صهیونیست‌ها بر اعضای 3+3 مشکل شده است، از این جهت پیش بینی درباره چگونگی مذاکرات آتی سخت است.   
 
در صورتی که متن پیشنهادی که در پایان دور پیش ارائه شده بود، پایه مذاکرات باشد، چند موضوع کلیدی اختلافی برای مذاکره باقی مانده است و چنانچه زیاده‌خواهی‌های دوره قبل تکرار شود روند گفتگو با مشکل مواجه می‌شود.  
 
 در پایان دور پیش به 3+3 اعلام شد که ما هیچ تعهدی به متنی که آنها ارائه داده‌اند، نداریم و اصلاحیه‌هایی بر روی آن متن داریم.
 
 تیم ایرانی با دستورالعمل کامل از تهران وارد گفتگوهای دور سوم ژنو می‌شود.  هر توافقی انجام پذیرد، شامل تبادل امتیازاتی برای طرفین است. بازی رسانه‌ای طرف مقابل به ویژه صهونیست‌ها، تلاش برای هر چه کم رنگ نمودن دستاوردهای این توافق برای ایران است.
 
 این بازی است که مقدمات آن از اکنون در حال آماده شدن است. رسانه‌های ما باید برای مقابله با این هجمه‌ها و حملات آماده باشند.  هر توافقی صورت پذیرد، شامل خطوط قرمز نخواهد بود و با نهادهای مربوطه از جمله سازمان انرژی اتمی و شورای امنیت ملی پیش از این هماهنگ شده است.  
 
این توافق، مرحله اولیه است که شامل اصول کار، هدف نهایی و گام‌های اعتمادساز است. مذاکرات پس از این توافق به مراتب سخت‌تر خواهد بود.   
 
ایران در این مذاکرات همچون گذشته هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیرد با این وجود به صورت جدی وارد مذاکرات شده‌ و خواهان رسیدن به تفاهم بوده با این وجود تسلیم زیاده‌خواهی‌ها نخواهد شد.  
 
 در صورت عدم دستیابی به توافق، نقش صهیونیست‌ها بازهم آشکار می‌شود، باید اقداماتی را انجام داد که گناه عدم توافق بر ایران بار نشود.  
 
 اقداماتی که در گام نخست طراحی شده، از سوی طرفین به صورت همزمان انجام خواهد شد.

 اقدامات انجام شده از این، در این مرحله همگی قابل بازگشت است، و با شفافیت در برنامه هسته‌ای خود مشکلی نداشته است‌ چرا که از صلح‌آمیز بودن آن اطمینان کامل دارد.
 
عدم تماس دیپلماتیک با فرانسه، بخشی از دیپلماسی ایران بوده است، چرا که ورود به مذاکره دوجانبه با فرانسه به نوعی تسلیم فشار فرانسه شدن می‌توانست تفسیر شود.  
 
مشکل پیشرفت در مذاکرات، اختلاف بین 3+3 است و اینکه بعضی از اعضا تسلیم خواسته‌های تندروها و صهیونیست‌ها می‌شوند، ادعاهای اخیر منافقین درباره برنامه هسته‌ای ایران صرفا برای تاثیرگذاری بر فضای مذاکرات است و هیج مبنا و اساسی ندارد ولی فعالیت همسوی همه تندروها جالب توجه است.   
 
 انتهای پیام/
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
برچسب ها: مذاکرات ، ژنو ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار