تکرار/ امیر سرتیپ خلبان "هوشنگ یاری" در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران خبر داد

عملیات "نویگیشن- فورمیشن" جدیدترین عملیات هوانیروز/ کارآیی بالگردها و خلبانان ایران

فرمانده هوانیروز ارتش به مناسبت 15 آذر روز هوانیروز با تشریح دلاورمردی‌های شهید کشوری و نحوه شهادت او گفت: عملیات "نویگیشن- فورمیشن" جدیدترین عملیات هوانیروز در پروازهایمان است که الحمدلله مورد رضایت مسئولین هم واقع شده و توانایی هوانیروز را نشان می‌دهد.

 به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، پانزدهم آذرماه سالروز شهادت عقاب تیز پرواز جبهه‌های جنگ، شهید سرلشکر خلبان "احمد  کشوری" است.

شهيد کشوری از جمله خلبانان مؤمن، متعهد و جسور هوانيروز(هواپیمایی نیروی زمینی) بود که در غائله كردستان، لياقت و شجاعت وصف‌ناپذيری از خود نشان داد.

شهيد ک‍ش‍ور‌ی‌ می‌گ‍ف‍ت : ت‍‍ا ‌آخ‍ري‍ن‌ ق‍طره‌ خ‍ون‌ ب‍ر‌ا‌ی‌ ‌اس‍لام‌ ‌ع‍زي‍ز و ‌اط‍ا‌ع‍ت‌ ‌از ولاي‍ت‌ ف‍ق‍ي‍ه‌ خ‍و‌ا‌ه‍م‌ ج‍ن‍گ‍ي‍د و ‌از ‌اي‍ن‌ م‍زدور‌ان‌ ک‍ث‍ي‍ف‌ ک‍ه‌ س‍ر‌ه‍‍ا‌ی‌ م‍ب‍‍ارک‌ ‌ع‍زي‍ز‌ان‍م‌ (پ‍‍اس‍د‌ار‌ان‌ ) ر‌ا ن‍‍ام‍رد‌ان‍ه‌ ب‍ري‍دن‍د، ‌ان‍ت‍ق‍‍ام‌ خ‍و‌ا‌ه‍م‌ گ‍رف‍ت‌.
 
وی در جبهه‌های نبرد حق عليه باطل نيز به اندازه‌ای سلحشورانه می‌جنگيد كه مانند كابوسی برای بعثی‌ها، بيابان‌های غرب كشور را به گورستانی از تانک‌ها و مزدوران دشمن تبديل كرده بود.

ش‍‍ه‍ي‍د سرلشکر خ‍ل‍ب‍‍ان‌ ‌"اح‍م‍د ک‍ش‍ور‌ی"‌ در روز 15 ‌آذر 1359، در ح‍‍الی‌ک‍ه‌ ‌از ي‍ک‌ مأم‍وري‍ت‌ ب‍س‍ي‍‍ار م‍ش‍ک‍ل‌، ‌ام‍‍ا پ‍ي‍روز ب‍‍از‌م‍‍ی‌گ‍ش‍ت‌، در ‌اي‍لام (م‍ن‍طق‍ه‌ م‍ي‍م‍ک‌ - دره‌ بینا) م‍ورد ح‍م‍ل‍ه‌ م‍زدور‌ان‌ بعثی‌ ق‍ر‌ار گ‍رف‍ت‌ و در حالی‌که ‌ه‍ل‍ي‍ک‍وپ‍ت‍ر او در ‌اث‍ر ‌اص‍‍اب‍ت‌ ر‌اک‍ت‌‌ه‍‍ای‌ دو ف‍رون‍د م‍ي‍گ‌ ‌عراقی‌ ب‍ه‌ ش‍دت‌ می‌سوخت، ‌آن‌ ر‌ا ت‍‍ا م‍و‌اض‍‍ع‌ خ‍ود‌ی‌ ‌ه‍د‌اي‍ت‌ ک‍رد و ‌آن‌گ‍‍اه‌ در خ‍‍اک‌ وطن‌ س‍ق‍وط ک‍رد و ب‍ه‌ ‌آرزو‌ی‌ دي‍ري‍ن‍ه‌‌‌اش‌ رس‍ي‍د و ش‍رب‍ت‌ شهادت‌ ر‌ا م‍رد‌ان‍ه‌ س‍رک‍ش‍ي‍د.

پ‍ي‍ک‍ر پ‍‍اک‌ ‌او ر‌ا ب‍ه‌ ت‍‍ه‍ر‌ان‌ ‌ان‍ت‍ق‍‍ال‌ د‌ادن‍د و در م‍ز‌ار ش‍‍ه‍ي‍د‌ان‌، ب‍‍ه‍ش‍ت‌ ز‌ه‍ر‌ا(س) م‍ي‍‍ع‍‍ادگ‍‍اه‌ ‌ع‍‍اش‍ق‍‍ان‌ ‌ال‍ل‍ه‌، ب‍ه‌ خ‍‍اک‌ س‍پ‍ردن‍د.

در آخرین جملات وصیت‌نامه شهید کشوری آمده است:
 
«... امام را تنها نگذارید. فراموش نكنید كه شهیدان نظاره‌گر كارهای شمایند. 
ما زنده به آنیم كه آرام نگیریم. 
موجیم كه آسودگی ما عدم ماست
والسلام 
قطره‌ای از دریای خروشان حزب‌الله
احمد كشوری»

امیر سرتیپ خلبان "هوشنگ یاری" فرمانده هوانیروز ارتش، پیشنهاد کرده است 15 آذر که به یاد دلاورمردی‌های شهید کشوری به نام روز هوانیروز کشور در تقویم نظامی ثبت شده، در تقویم رسمی نیز با همین عنوان درج شود.
  
به همین مناسبت، باشگاه خبرنگاران مصاحبه‌ای تفصیلی را با امیر سرتیپ خلبان "هوشنگ یاری" فرمانده هوانیروز ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران درباره شهید کشوری، نقش هوانیروز از ابتدای تشکیل تا به امروز و آخرین دستاوردهای آن، ترتیب داده است.

باشگاه خبرنگاران- با عرض سلام؛ درباره 15 آذر سالروز شهادت سرلشکر خلبان شهید "احمد کشوری" و روز هوانیروز بفرمائید.
    
امیر"یاری"- درباره این شهید بزرگوار باید از ابعاد مختلفی صحبت کنیم. هم ابعاد شخصیتی و هم ابعاد تخصصی و بحث پروازی.
 
شهید کشوری 27 سال سن داشت که به فیض شهادت نائل آمد. 20 ساله بود که در سال 1352 وارد هوانیروز شد و در 15 آذر 1359 هم شهید شد، یعنی مجموعاً 7 سال در هوانیروز بود.
 
از این 7 سال، 4 سال مشغول آموزش بود و مجموعاً 3 سال در کرمانشاه و 22 ماه بعد از انقلاب اسلامی فعالیت داشت. 
 
حال، باید گفت شهید کشوری چه خدمتی انجام داد که با گذشت 33 سال از شهادت ایشان هنوز زنده است؟ این سؤال برای جوان‌ترها و عزیزان خلبانی که در نیروی زمینی هستند و شهید کشوری را به عنوان الگو و اسوه خود می‌شناسند، مطرح است. 

برخی مواقع فردی مانند حُر، یک شبه حُر می‌شود و بعضی مواقع، افرادی بعد از 80 سال عمر هم نمی‌توانند کاری انجام دهند. 
  
شهید کشوری در عمر کوتاه اما بابرکت خود کارهایی کرد کارستان. در قبل از پیروزی انقلاب ایشان بصیرت داشت، همان بصیرتی که مدنظر مقام معظم رهبری است. 
  
حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: یک نظامی خوب آن است که بصیرت و بینش خود را بر سلاحش حاکم کند.

شهید کشوری این‌گونه بود.  در زمانی‌که انقلاب پیروز شد شما می‌بینید که در کردستان و پاوه غائله‌ای برپا می‌شود. در همان موقع شهید کشوری می‌گوید: بگذارید من بروم پرواز کنم کردستان بماند اما با ما برخورد کنند.
 
این در زمانی است که برخی مردّد بودند اگر پرواز کنند مورد مؤاخذه قرار می‌گیرند. 
  
زمانی که پاوه در محاصره بود، شهید بزرگوار سرلشکر"فلاحی" می‌گفت: یک روز جمعه‌ به کرمانشاه آمدم و گفتند در پاوه مشکلی به وجود آمده و شهید "چمران" و یک تعدادی از رزمندگان در آن‌جا محاصره شده بودند.
 
شهید فلاحی می‌گفت من اصلاً شهید کشوری را نمی‌شناختم اما وقتی داوطلب خواستیم، جوانی آمد جلو و گفت: درست است که غروب آفتاب است، تجهیزات نداریم و پاوه ارتفاعات بلندی دارد، ولی من پرواز می‌کنم. او رفت و به همراه شهید شیرودی، شهید سهیلیان و تعدادی دیگر از رزمندگان هوانیروز، پاوه را از محاصره نجات دادند.

 
  
وقتی بعد از 33 سال می‌بینیم که هر روز و هر هفته، هر‌ ماه و هر سال نامی از شهید کشوری می‌برند، به خاطر همین است.
 
شهید کشوری این‌گونه بود و خصوصیت "اشداء علی الکفار و رحماء بینهم" را داشت. یعنی علاوه بر آن‌که با دشمنان به شدت برخورد می‌کرد، در کردستان و بعد از آن در جنگ به دنبال مردم بود تا به آن‌ها کمک کند، چه به صورت شخصی و چه به صورت سازمانی.

شهید کشوری 75 روز پس از آغاز جنگ به شهادت رسید و در همین مدت کوتاه دلاورمردی‌های فراوانی از خود نشان داد. بلافاصله بعد از آغاز جنگ به ایلام رفت و در آن‌جا مستقر شد. شهید "شیرودی" و یک گروه به سرپل ذهاب و شهید "شمشادیان" و گروه او به سومار رفتند. 
  
یک تعداد از شهدا مانند شهید "سهیلیان"، شهید "شیرودی"، شهید "شمشادیان"، شهید "بخشی"، شهید "وطن‌پور" و سایر شهدای عزیز و یک تعداد از پیشکسوتان ما مثل امیر"عقیدوان"، امیر شهید سرلشکر "بابایی"، "مسعود جولایی"، "فضل‌الله مشهدی"، "شه‌پرست"، "شاداب" و "فرید علیپور" با شهید "کشوری" کار کرده بودند.
  
بیانات کسانی‌که با شهید کشوری کار کرده‌اند، شنیدنی است. فضل‌الله مشهدی در اصفهان بود. قبل از آن، احمد کشوری را ندیده بود. وقتی به ایران آمد و با هم پرواز کردند، شیفته شهید کشوری شد، چون وی زمانی‌که در پرواز بود بسیار باهوش و زیرکانه عمل می‌کرد و اهداف خود را مورد اصابت قرار می‌داد، در حالی‌که اطلاعات لازم در آن‌جا نبود. 
  
فرماندار، شهردار و کسانی که در منطقه بودند، همه شهید کشوری را می‌شناختند و دوست داشتند. شما اگر به ایلام بروید می‌بینید که همه ساله برای شهید کشوری مراسم می‌گذارند، چون وی از لحاظ شخصیتی، فکری، تخصصی و ولایتمداری به حد اعلای خود رسیده بود و با فدا کردن عزیزترین جان خویش به آن‌جایی که باید می‌رسید، رسید. 
  
باشگاه خبرنگاران- نحوه شهادت "احمد کشوری" چگونه بود؟
 
امیر"یاری"- رژیم بعث عراق در اوایل جنگ از موقعیت به وجود آمده در ایران نهایت سوء‌استفاده را انجام داد و در 14 آذر1359 به "میمک" حمله کرد. این 75 روز پس از آغاز جنگ بود که شهید کشوری به همراه تعدادی از همرزمانش به شهادت رسیدند.
 
شهید کشوری و یارانش در آن‌جا "شکار تانک" انجام می‌دادند. آن‌ها در کمتر از دو روز 40 تانک دشمن را منهدم کردند.
 
در 14 آذر خبر رسیده بود که روز 15 آذر باید گروه هوانیروز برای شکار تانک‌ها به "میمک" می‌رفتند که در آن‌جا نیز یک تیم آتش شروع به پرواز می‌کند و مأموریت خود را انجام می‌دهد. 
  
تیمی که شامل شهید "کشوری"، "رحیم پزشکی"، "فضل‌الله مشهدی"، "جواد صمیمی" و یک بالگرد 214 به مسئولیت "مهرآبادی" بود، زمانی‌که از مأموریت بر می‌گردند با یکی از هواپیماهای دشمن مواجه می‌شوند.

این‌گونه که از خانواده محترم و دوستان شهید کشوری شنیدم، به ایشان الهاماتی شده بود و خودش هم از چند روز قبل خداحافظی‌اش را انجام داده و رفتارش طوری بود که یک مقدار برای همه سؤال برانگیز بود.   
  
دوستانی که با او بودند، بیان می‌کنند: ما هرچه گفتیم شما تشریف بیاورید جلو گفتند نه شما بروید من عقب می‌ایستم. تیم را می‌فرستد و خودش از انتها می‌آید. یکی از هواپیماهای عراقی موشکی به طرف او شلیک می‌کند، کمک ایشان "رحیم پزشکی" زنده می‌ماند و "کشوری" به فیض شهادت نائل می‌شود.

 
  
باشگاه خبرنگاران- با توجه به اینکه 15 آذر، روز هوانیروز نام گرفته، آخرین دستاوردهای آن را بفرمائید.
  
امیر "یاری"- به حمدالله در 8 سال دفاع مقدس، هوانیروز کاری کرد کارستان. هوانیروز هم در اوایل انقلاب و بعد هم در طول 18 ماه در کردستان انصافاً کارهای بسیار خوبی انجام داد، اعم از پشتیبانی آتش، تخلیه مجروح، حمل آذوقه برای کسانی که در محاصره بودند و... .   
  
هوانیروز با بیش از 60 هزار ساعت پرواز در آن منطقه، در همان 18 ماه اول 44 شهید به انقلاب تقدیم کرد. در 8 سال دفاع  مقدس نیز در تمامی عملیات‌هایی که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقل و یا به صورت مشترک با برادران سپاه انجام می‌شد، هوانیروز حضور داشت. شما عملیاتی نمی‌بینید که هوانیروز حضور نداشته باشد.
 
جا دارد یادی کنم از یکی از کسانی‌که تاریخ زنده جنگ است؛ امیر سرتیپ "ناصر آراسته". ما چندی پیش همایشی تحت عنوان "شهید صیاد شیرازی و هوانیروز" داشتیم که با حضور امیر فرمانده محترم نزاجا و تعدادی از مسئولین برگزار شد. امیر"آراسته" به نقل از امیر سپهبد "صیاد شیرازی" می‌گفت هوانیروز از آن یگان‌هایی است که در طول دفاع مقدس همه مأموریت‌های خود را با موفقیت انجام داده که این نتایج خوبی برای ما به همراه داشت و تجربه خوبی برای ما بود که بتوانیم از آن‌ها برای آموزش‌ها و عملیات‌های بعدی خود استفاده کنیم. 

  
به حمدالله با توجه به پشتوانه خوب خود در دوران دفاع مقدس، از این تجربیات در بعد آموزش استفاده کردیم و الآن شما می‌بینید بعد از حدود 40 سال که از تأسیس مرکز آموزش هوانیروز می‌گذرد، این مرکز در بعد آموزش خلبانی و فنی، نگهداری، مهندسی و تکنیسین، هنوز حرف اول را در خاورمیانه می‌زند. این چیزی نیست که فقط ما بگوئیم بلکه همه به آن اذعان دارند.
  
ما برای سایر نیروها نیز خلبان و عناصر فنی تربیت می‌کنیم. در بعد تعمیر و نگهداری نیز الحمدلله هوانیروز دارای حرف است. همه در کشور می‌دانند که بسیاری از قطعات تحریم است اما به حمدالله ما توانستیم پیشرفت خوبی در بعد تعمیر و نگهداری و ساخت بسیاری از قطعات پرمصرف داشته باشیم.
 
با پشتوانه‌ای که وزارت دفاع و مخصوصاً صنایعی مانند "پنها" و "هسا" برای ما به وجود می‌آورند، ما توانسته‌ایم روی پای خود بایستیم و بعضاً بالگردهایی که چندسال به دلیل نارسایی قطعاتی زمین‌گیر بودند را توانستیم روپا کرده و به توان رزمی کشور اضافه کنیم.
 
نمونه آن را در سال گذشته در کرمانشاه دیدید که در 19 بهمن ماه با حضور وزیر دفاع وقت، چند فروند بالگرد را روپا کرده و به توان رزمی اضافه کردیم. در 15 اسفند نیز در کرمان با حضور مسئولین این کارانجام گرفت. در 92.3.4 در اصفهان با حضور امیر فرمانده محترم نزاجا چند فروند از بالگردهایمان را توانستیم به بالگردهای آماده اضافه کنیم. 
  
در ماه گذشته نیز در پایگاه "آبیک" با حضور امیر فرمانده محترم نزاجا بازهم عزیزان فنی هوانیروز توانایی خود را در تعمیر و نگهداری بالگردها نشان دادند. 
  
از طرفی در بعد جهادی نیز کارهای خوبی در هوانیروز انجام شده است. آخرین کار، شبیه سازی متحرک 214 بود که بعد از کشور سازنده، ما دومین کشوری هستیم که صاحب این کار شدیم.
 
این دستاورد موجب می‌شود بسیاری از موارد پروازی به نفع ما باشد. این کار با موفقیت انجام شد و در مرکز آموزش هوانیروز این شبیه ساز را نصب کردیم و ساعت پروازهایی که نیاز است را عزیزان خلبان انجام می‌دهند. 
  
به حمدلله ما در ابعاد مختلف آموزشی، لجستیکی، پژوهشی و عملیاتی دارای حرف هستیم. شاید خیلی از این کارها رسانه ای نشده، اما در رزمایش‌های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دیگر نیروهای ارتش در جای‌جای مملکت اسلامی‌مان نشان داده شد که هوانیروز توانسته به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد.

 
  
باشگاه خبرنگاران- درباره دستاوردهای جدید هوانیروز توضیح می‌دهید؟ 
  
امیر"یاری"- پرواز جمع در رژه هوایی، یک پرواز بسیار شکیل و خوب است و البته خطراتی به دنبال دارد. بیش از صد فروند از لحاظ سرعت، ارتفاع و نگهداشتن، پرواز می‌کنند که برای یک مدت محدود خوب است اما برای مدت زمان زیاد انصافاً توانایی می‌خواهد.
 
وقتی یک تعداد پرواز انجام می‌شود، ما  به آن می‌گوییم "فورمیشن" درمحل نزدیک ولی وقتی از یک شهر به شهر دیگر می‌آید این می‌شود "نویگیشن".
 
عملیات "نویگیشن- فورمیشن" جدیدترین عملیات هوانیروز در پروازهایمان است که الحمدلله مورد رضایت مسئولین هم واقع شده و توانایی هوانیروز را نشان می‌دهد. این‌که یک خلبانی بتواند دو ساعت یا بیشتر از آن در پرواز باشد، آن هم پرواز جمع، نشان از تخصص، تعهد و توانایی کاری او دارد. 
  

باشگاه خبرنگاران- چند بالگرد همزمان با هم می‌توانند پرواز کنند؟
 
امیر"یاری"- در هرجایی که لازم باشد شما مطمئن باشید به تعداد مورد نیازی که سلسله مراتب دستور بفرمایند هوانیروز آمادگی دارد که این بالگردها را به پرواز درآورد. 
 
باشگاه خبرنگاران- کارآیی بالگردهای هوانیروز چگونه است؟
 
امیر"یاری"- بعضاً برخی‌ افراد می‌گویند سن خدمتی بالگردهای شما طولانی شده است. هوانیروز دهه 40 تأسیس شده و دهه 50 بالگردهای ما وارد شده اما ساعت پروازهای بالگردها و ساعت پروازی بدنه، موتور، ترانسمیشن و بقیه کارهایی که در پرواز تأثیر مستقیم دارد، مدیریت شده است.
 
بحمدالله تعداد بالگردهای ما بیش از آنکه دیگران فکر می‌کنند، است و یک مدیریت خوبی از زمان جنگ تا به حال شده تا بالگردها توانایی لازم را داشته باشند.
 
جالب این است بعضی کشورهایی که حتی صاحب فناوری هستند در بسیاری از مأموریت‌هایشان از بالگردهایی استفاده کردند که بیش از 5، 6 هزار ساعت پرواز داشتند ولی مطمئن باشید بالگردهای ما کمتر از یک‌پنجم  ویک ششم آن‌ها ساعت پرواز داشته‌اند.
 
درست است که سنی حدود 40 سال از بالگردها گذشته اما از لحاظ پروازی طوری برنامه‌ریزی شده که سن تقویمی و سن کاری آن‌ها بسیار پایین‌تر است و می‌بینید در اکثر رزمایش‌ها علیرغم قسمت‌های کوهستانی و ارتفاعات بالای 10 هزار پا در ایران، اگر بالگردی توانایی نداشته باشد مطمئناً ایمنی پرواز هیچ موقع اجازه پرواز به او نخواهد داد.
 
بنابراین توانایی هوانیروز واقعی است. مطمئناً در آینده اگر خدای ناکرده اتفاقی در منطقه بیافتد مطمئناً هوانیروزی که پشتوانه هشت سال دفاع مقدس را دارد در آن‌جا نیز توانایی‌های خود را برای دفاع از میهن اسلامی نشان خواهد داد.

 
 
باشگاه خبرنگاران- آمادگی هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در چه سطحی است؟
 
امیر"یاری"- بحمدالله بعد از انقلاب اسلامی، تفکر مسئولین نظام بر این بوده که باید در سطح خاورمیانه حرف اول را بزنیم. باید یادی از امام راحل کنیم و از مقام معظم رهبری تشکر کنیم که با تفکرات سازنده‌شان بحمدالله دلگرمی به ما داده‌اند. بنابراین هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در سطح خاورمیانه حرف اول را می‌زند که از لحاظ آمادگی، این موضوع را ثابت کرده‌ایم. 
 
مطمئناً درصد آمادگی رزمی ما بیش از دوران گذشته است و از طرفی هم ما در ابعاد مختلف ثابت کردیم که بعضی از مشکلات ناشی از تحریم در هوانیروز تاثیری نگذاشته است.
 

ما با وجود کسانی که انصافاً ولایتمدار و متخصص هستند و به موارد مذکور اعتقاد دارند، ‌توانسته‌ایم روی پای خود بایستیم، هم آمادگی خود را حفظ کنیم و هم حرف جدیدی برای آ‌ینده داشته باشیم.
 
باشگاه خبرنگاران- تشکیل هوانیروز در ایران، تحولات هوانیروز پس از انقلاب اسلامی و نقش آن در دوران دفاع مقدس و یگان‌های شرکت کننده مرتبط با هوانیروز در جنگ، چگونه بوده است؟  
 
امیر"یاری"- در دهه 1330 تحولاتی بعد از جنگ جهانی دوم در ارتش‌های دنیا اتفاق افتاد. اگر تاریخچه بالگرد را مطالعه کنید می‌بینید بعد از جنگ جهانی دوم همه به این نتیجه رسیده‌اند که بالگرد می‌تواند کارآیی بسیاری داشته باشد.
 
به همین دلیل در ایران نیز در دهه 1330 مسئولین وقت نیروی زمینی به این فکر افتادند که بالگرد را وارد ایران کنند، چون قبل از این فقط نیروی هوایی، هواپیما و بالگرد داشت.
 
در اوایل دهه 40 نیروی زمینی دارای هوانیروز شد. با چند فروند "سسنا" و بالگردی به نام اچ 43. تا سالهای 47 و 48 که بالگردهای 205 و 206 و "شنوک" از ایتالیا وارد شد. بعد هم بالگردهای 214 و کبری از آمریکا وارد شد.
 
بنابراین تا انقلاب اسلامی می‌بینیم که هوانیروز یک یگان نوپا بود، یعنی هنوز اوایل سال 1357 پایگاه‌هایی مانند کرمانشاه و کرمان تازه تاسیس بودند و مقرّ اصلی در اصفهان بود.
 
با وقوع انقلاب اسلامی، هوانیروز توانست خودش را کاملاً با انقلاب وفق دهد. اغلب آن‌ها نیز جوان و از آن خانواده‌های مذهبی و ولایتمدار بودند، مثل شهیدان شیرودی، کشوری، وطن پور و آسیایی.
 
در بحبوحه انقلاب برخی افراد به دنبال انحلال ارتش بودند تا انقلاب را تضعیف کنند، اما در این‌جا نقش هوانیروز بارز شد. شهیدی مثل شهید کشوری حاضر بود شهید شود ولی اسلام خطر نبیند، یا شهید شیرودی درجه نمی‌خواست و می‌گفت من دارم برای اسلام می جنگم یا شهیدان وطن‌پور، آسیایی، سهیلیان، بخشی و بقیه عزیزان هوانیروز نیز همین‌گونه بودند.  
 
آن زمان که پاوه در محاصره بود، شهید "وجدانی" و شهید "ملکلایی" اولین شهدای هوانیروز بودند. یعنی اولین شهدا را هوانیروز تقدیم انقلاب کرد. آن هم شهید خلبان.
 
خلبانان با توجه به اینکه مقدار زیادی از بیت‌المال هزینه آن‌ها می‌شود، سرمایه ملی هستند. زمان زیادی صرف می‌شود تا اینکه یک خلبان می‌شود خلبان عملیاتی، یک انسان تکنیسین یا مهندس تعمیر و نگهداری، این‌گونه نیست که در یک مدت زمان کوتاه به وجود بیاید، سالیان سال طول می‌کشد و باید برای این افراد از بیت‌المال هزینه شود، این افراد سرمایه‌های کشور هستند.
 
در آن زمان هم هوانیروز به حمدالله این نیرو و پشتوانه را داشت که توانست انقلاب را کمک کند، با هدایتی که نمایندگان حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری که آن موقع در وزارت دفاع تصمیم ساز بودند، انجام دادند.
 
در کردستان، هوانیروز یک پل هوایی بین کرمانشاه و کردستان تشکیل داده بود. راه‌ها ناامن بود، خلبانان به پرواز درآمدند و به حفظ سنندج، پاوه و پیرانشهر که در محاصره بود کمک کردند.
 
شهید صیاد در یکی از خاطراتش می‌گوید زمانی‌که به بانه رفتیم که ببینیم چه خبر است، می‌خواستیم در ارتفاعات "آربابا" هلی‌برن کنیم، با هوانیروز رفتیم. وقتی دیدیم بانه در خطر است با جسارت خلبان‌های هوانیروز یعنی شهید کشوری و شیرودی و بقیه خلبانان شجاع، بانه را از محاصره نجات دادیم.
 
هوانیروز بیش از 60 هزار ساعت پرواز فقط در کردستان انجام داد. در 8 سال دفاع مقدس نزدیک به 400 هزار ساعت پرواز عملیاتی داشتیم. بیش از ده‌ها میلیون ساعت کار فنی توسط عزیزان بخش فنی داشته‌ایم.  
 

در هوانیروز یک یگان به نام یگان "هدف‌کِش" داریم که با هواپیماهای ما کارهای مفیدی انجام می‌دهند. انصافاً عملیاتی نبود که ارتش جمهوری اسلامی ایران یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام بدهد و هوانیروز حضور نداشته باشد. در تمام عملیات‌ها نقش بالگردها بارز است.
 
همه کسانی‌که در 8 سال دفاع مقدس اعم از عزیزان بسیج، برادران سپاه، ‍‍ژاندارمری، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی زمینی قهرمان، نیروی هوایی و... حضور داشته‌اند، شاهد حضور بالگردهای هوانیروز بوده‌اند. 
 
جالب این‌است که ما به محل‌ها و جاهایی می‌رویم که عزیزانی که استاندار و فرماندار یا مسئولین گذشته هستند، همه به نحوی می‌گویند که ما دیدیم هوانیروز روحیه‌ای برای ما بود. یا بعضاً مجروح شده بودند، هوانیروز آن‌ها را به بیمارستان برده یا ترابری کرده است.
 
واقعاً هوانیروز در طول 8 سال دفاع مقدس کاری کرد کارستان. به حمدالله با پیروزی رزمندگان ما باعث شد که ما نه تنها یک وجب از خاکمان را از دست ندهیم بلکه به آن نتایج و اهدافی که می‌خواستیم رسیدیم.

  
 
باشگاه خبرنگاران- مأموریت‌های هوانیروز و استعداد و تجهیزات بالگردها و هواپیماهای آن در دوران دفاع مقدس و پس از آن چه بوده است؟  
 
امیر"یاری"- هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران مأموریت‌های مختلفی انجام می‌دهد. مأموریت‌های ما پشتیبانی آتش، تخلیه مجروحین، رله هوایی، کنترل و فرماندهی است.
 
هوانیروز بیش از 17، 18 مأموریت خاص دارد. هلی‌برن نیروها، حمل مهمات به صورت بار خارجی یا داخلی، حمل آذوقه و... را هوانیروز انجام می‌دهد.  
 
در مورد هوانیروز می‌گویند "یو تی لیتی" یعنی همه‌کاره. مثل آچار فرانسه که به درد همه‌کاری می‌خورد. واقعیت قضیه اینست که هوانیروز  در تمام مأموریت‌‌ها "یو تی لیتی" است.
 
مأموریت‌های هوانیروز فقط مأموریت‌های جنگی و رزمی نیست. ما مأموریت‌های مردم‌یاری و بازسازی هم داریم. بعد از جنگ هم که کشور در حال بازسازی بود، بازهم هوانیروز حضور داشت.
 
در هر سدسازی که در کشور انجام شده هوانیروز حضور داشته است. در دوران سازندگی و در پروژه‌های عام‌المنفعه‌ مثل سدسازی، پل کاوه 1، دکل‌های مخابراتی در مکان‌های بسیار صعب‌العبور، هوانیروز حضور داشته است.
 
در سدسازی ایلام در جایی که ارتفاعات بسیاری دارد، در سد کارون 1، اکتشافات نفت، در بشاگرد، در جایی‌که می‌خواستند سیستم مخابراتی نصب کنند و در سایر نقاط مملکت، هوانیروز حضور داشته است.
 
بنابراین ما فقط کار رزمی نکردیم. شما می‌بینید در اورژانس هوایی، ما به کمک هلال احمر می‌آئیم. سال گذشته 2 نفر از عزیزانمان به‌خاطر کمک به مجروحان و حادثه‌دیدگان شهید شدند. یعنی بالگرد در همه مأموریت‌های رزمی، مردم‌یاری، کمک رسانی و... می‌تواند حضور داشته باشد.
 
2 سال پیش در اطراف اصفهان یکی از شهروندان مشکل زایمان داشت و در حال مرگ بود، کارکنان هوانیروز رفتند و وی را نجات دادند.
 
خیلی از کارها بعضاً گفته نشده، اما هوانیروز انصافاً می‌تواند در همه کارها اعم از سازندگی، مردم‌یاری، کمک رسانی یا جنگی تأثیرگذار باشد.


باشگاه خبرنگاران- به نقش شهید کشوری و شهید شیرودی اشاره کردید، نقش شهید صیاد شیرازی در هوانیروز را نیز بفرمائید.                        
 
امیر"یاری"- در ماه مبارک رمضان همایشی داشتیم به نام "شهید صیاد شیرازی و هوانیروز". شهید صیاد، هوانیروز را خوب شناخته بود و با هوانیروز ارتباط تنگاتنگی داشت. به توانایی‌ها و مقدورات هوانیروز خوب پی برده بود و به همین خاطر شما شهید صیاد را می‌بینید که لباس خلبانی می‌پوشید و در داخل بالگرد می‌نشست.
 
در یک مأموریت که بالگردهای ما شهید صیاد را بردند و بعد به اذان ظهر خوردند، بلافاصله در بیابان نشستند و همان‌جا جلو ایستاده نماز خواندند، بقیه هم به ایشان اقتدا کرده و اقامه نماز کردند که تصویر آن نیز موجود است.
 
در همه عملیات‌ها هم در کردستان، شهید صیاد به خوبی از مقدورات هوانیروز استفاده کرد و هم در 8 سال دفاع مقدس.
 
در جایی که مأموریت‌های خطرناک نیاز به پشتیبانی آتش، تخلیه مجروح، هلی برن و اسلینگ داشت، هوانیروز حضور می‌یافت. گاهی اوقات توپ، تانک یا خیلی از موارد را هوانیروز برایشان با بار خارجی می‌برد تا جایی که نیاز داشتند آن‌جا بگذاریم.
 
بنابراین در 8 سال دفاع مقدس چون امیر سپهبد "صیاد شیرازی" به هوانیروز نزدیک بود و خودش هم در قبل از انقلاب در اصفهان خدمت می‌کرد با دو تا از پایگاه‌های ما (مرکز آموزش و مرکز پشتیبانی) ارتباط تنگاتنگی داشت.

خیلی از عزیزان هوانیروز که شهید صیاد را می‌شناختند، هم در اول انقلاب با او همکاری می‌کردند و هم بعد از آن در کردستان و 8 سال دفاع مقدس این ارتباط تنگاتنگ وجود داشت.
 
عزیزانی که در هوانیروز بودند، شهید صیاد را خیلی دوست داشتند و به او علاقه داشتند، به همین خاطر یک ارتباط سازمانی و نیز یک ارتباط غیر سازمانی برقرار بود که در عملیات‌ها حداکثر استفاده را از این ارتباط می‌بردند.

 
 
باشگاه خبرنگاران- نقش هوانیروز در پشتیبانی از عملیات‌های نیروهای مسلح چه بود؟
 
امیر"یاری"- همان‌طور که گفتم هوانیروز در تمام عملیات‌ها حضور داشت. 17، 18 مأموریت مثل رله مخابراتی، فرماندهی و کنترل، ثبت تیر توپخانه و تمام مأموریت‌های دیگر را هوانیروز در 8 سال دفاع مقدس و بعد از آن انجام داده است.
 
هوانیروز تنها یگانی است که خودش آموزش کارکنان خودش را انجام می‌دهد، یعنی هم عزیزانی که خلبان هستند و هم همکاران ما در بحث تعمیر و نگهداری، مهندسین تعمیر و نگهداری، تکنیسین‌هایی هستند که در داخل خود هوانیروز آموزش داده می شوند.
 
ما در سیستم هوانیروز تخصص‌های مختلفی داریم مثل ایمنی پرواز که عملیات پرواز، استاندارد پرواز و شاخه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد.
 
این موارد در داخل هوانیروز طوری برنامه ریزی شده که به حمدالله خوب طراحی و هم خوب اجرا شده تا به امروز رسیده و ما توانسته‌ایم بالگردهایمان را خوب نگهداریم.

اگر تعمیر و نگهداری انجام نشود و ایمنی پرواز خوب نظارت نکند و سیستم فرماندهی و سیستم استاندارد پرواز نباشد، بعد از 40 سال شما نباید چیزی از این سیستم ببینید.


برخی از فناوری‌ها بعد از 40 سال چیزی از آن‌ها نمی‌ماند اما هنوز می‌بینیم که هوانیروز به روز است و ما توانسته‌ایم خود را به روز نگهداریم.
 
ما سعی کرده‌ایم ارتقاء داشته باشیم. راجع به بسیاری از سیستم‌های خود به ارتقاء فکر کرده‌ایم. یعنی نه تنها حفظ و نگهداری بلکه ارتقای موارد مذکور را نیز انجام داده‌ایم.

گفتگو از: منصور حکمت نیا و محمد حسن عبدی مطلق
 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار