"صنعت مرگ" عرب ها در سوریه

سردبير روزنامه راي اليوم مي گويد: در حالي که کودکان آواره سوري از سرما و کودکان غزه نيز براثر جاري شدن سيل جان مي دهند، ميلياردها دلار از پول عربها در «صنعت مرگ» در سوريه هزينه مي شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ عبد الباري عطوان سردبير روزنامه راي اليوم چاپ لندن که سرمقاله امروز خود را در اين روزنامه به موضوع کودکان سوريه و غزه و اوضاع بد آنان اختصاص داده است، نوشت : کودکان آواره سوري در اردوگاههاي اردن و ترکيه از سرما و کودکان غزه نيز از سرما و سيل جان مي بازند؛ با اين حال کشورهاي عربي و به طور مشخص کشورهاي ثروتمند عربي همچنان در برابر اين فاجعه‌ها سکوت کرده اند و حتي نمي‌خواهند در اين باره چيزي بدانند.

عطوان افزود: نوار غزه چند ماه است که برق ندارد و محاصره شديد «عربي – اسرائيلي»، زندگي را کاملا در اين منطقه مختل کرده است؛ سيل ناشي از بارش شديد باران هم اين روزها وضع غزه را بدتر کرده است. دولت حماس که مديريت غزه را به عهده دارد، تجربه، امکانات و پول کافي براي برخورد با اين وضع در اختيار ندارد و به قايق هاي قديمي و کهنه صيادي براي نجات شهروندان خود روي آورده است؛ شهرونداني که به پشت بام خانه ها رفته‌اند و فرياد مي‌زنند و ياري مي‌طلبند اما فريادرسي نمي يابند.

عطوان خاطرنشان کرد: بيش از صد و پنجاه کشور عضو سازمان «دوستان مردم سوريه» هستند که بيشتر آنها از کشورهاي اروپايي و عربي ثروتمندند. با اين حال بيش از چهار ميليون آواره در داخل و خارج سوريه از گرسنگي، بيماري، ترس و نبود راه حل اطمينان بخش براي آينده سوريه رنج مي برند.

سردبير روزنامه راي اليوم تأکيد کرد: ميلياردها دلار از پول مردم عربي در «صنعت مرگ» در سوريه براي پشتيباني مالي گروههاي جنگجويان مسلح با هدف براندازي رژيم ديکتاتوري سوريه هزينه مي شود و ميلياردها دلار ديگر براي تجهيز اين گروه‌ها به جديدترين تجهيزات نظامي هدر مي رود، اما هنگامي که کودکان در اردوگاه‌هاي آوارگان ناله مي‌کنند و از شدت سرما يخ مي‌زنند و جان مي‌دهند، آن کشورهايي که وعده کمکهاي ميلياردي داده‌اند ناپديد مي‌شوند؛ چرا که اين پول‌ها براي مرگ اختصاص داده شده است نه زندگي. منطق حکم مي کند کساني که توانايي رساندن سلاح به گروه‌هاي مسلح را دارند، به هيچ وجه از رساندن کمک‌هاي پزشکي و غذايي و پتو به کودکان حلب، حمص، الرستن، الرقه، ادلب و همه شهرهاي ويران شده ديگر سوريه ناتوان نيستند. اگر اين وظيفه بشردوستانه براي آن ها دشوار است، که به باور ما چنان نيست؛ دست کم مي توانند مواد اوليه و ضروري، کمک هاي امدادي لازم و دستگاه هاي گرمايشي را به اردوگاه هاي آوارگان در اردن و ترکيه برسانند، زيرا در اين مناطق نه درگيري نظامي وجود دارد و نه خطر انفجار بمب.

ائتلاف ملي مخالفان سوريه روز گذشته در پيامي به کشورهاي جهان خواستار افزايش کمک هاي فوري و اساسي براي سوريهاي نيازمند در داخل وخارج اين کشور شد تا اينکه کودکان و افراد مسن از شدت سرما جان ندهند؛ مردم سوريه در داخل اين کشور از هر طرف در معرض کشتار و ذبح هستند و در خارج نيز از اهانت ها و رفتارهاي تحقير آميز برادران عرب خود رنج مي برند؛ موضوعي که بار ديگر نشان مي دهد که نابودي اين مردم وکشورشان و همچنين لگد مال کردن عزت نفس و کرامت آنها ، هدف اصلي و جزو اولويت هاست.

سازمان عفو بين الملل در بيانيه اي که روز گذشته صادرکرده، از ناکامي اتحاديه اروپا در ايفاي نقشش در پناه دادن به آوارگان سوريه انتقاد کرد. مانند انتقادي که اين سازمان از اقدام کشورهاي اين اتحاديه درمانع تراشي هاي براي محدود کردن تعداد آوارگان به کشورشان، مطرح کرده بود. 
نويسنده سرمقاله در ادامه مي افزايد:‌ سازمان عفو بين الملل در اين باره از کشورهاي غربي «کافر» انتقاد کرده است، اما از کشورهاي عربي «مسلمان» چطور؟ بويژه آن‌ها که مي‌خواهند دمکراسي و حقوق بشر را به سوريه صادر کنند. اين کشورها چه تعداد آواره سوري را پذيرا شده اند و در مرزهاي خود با سوري‌هايي که از ترس مرگ به آنجا گريخته‌اند چه برخوردي داشته‌اند. مگر نه اين است که در اين کشورها مليون ها کارگر خارجي از صد و هشتاد کشور غير عربي اقامت دارند.

عطوان افزود: کشورهاي عربي حوزه خليج فارس ميلياردها دلار از پول نفت خود را به مصر که از مشکل سوخت رنج مي برد، داده اند؛ البته اين اقدامي بشردوستانه و قابل تقدير است، اما چرا آن ها از مقامات مصر نمي خواهند اجازه دهند سوخت لازم براي راه اندازي تنها نيروگاه برق غزه وارد اين منطقه شود، تا دو ميليون انسان عربي مسلمان «اهل سنت» از بي برقي وظلمات رهايي يابند.

عطوان در پايان خاطر نشان کرد: نوار غزه غرق در تاريکي و سيل است و کودکان و سالمندان سوريه از سرما جان مي‌دهند. اين لکه ننگ ديگري در تاريخ اين ملت است. کسي که انسان هاي محروم، محاصره شده و گرسنه را در حالي که توانايي دارد، ياري نمي‌کند امکان ندارد سرزمين هاي (اشغال شده عربي) را آزاد کند يا به حداقل حقوق بشر در کشورش يا ديگر کشورها احترام بگذارد.

انتهای پیام / 
برچسب ها: صنعت ، سوریه ، عرب ، کشتار ، مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار