جوایز فجر امسال به کدام آثار می‌رسند

تاکنون از "مجید مجیدی"، "محمد علی نجفی"، "محمد خزایی"، "مسعود جعفری جوزانی" و "منوچهر محمدی" می‌توان به عنوان افرادی نام برد که بیشترین سابقه حضور در هیئت داوران جشنواره فیلم فجر را داشته‌اند.

باشگاه خبرنگاران؛‌ تاکنون از "مجید مجیدی"، "محمد علی نجفی"، "محمد خزایی"، "مسعود جعفری جوزانی" و "منوچهر محمدی" می‌توان به عنوان افرادی نام برد که بیشترین سابقه حضور در هیئت داوران جشنواره فیلم فجر را داشته‌اند.
 
به این فهرست باید نام افرادی چون: "داود میرباقری"، "کمال تبریزی"، "محمد بزرگ‌نیا"، "رسول صدر عاملی" و مرحوم "سیف‌الله داد"، را هم اضافه کرد.
 
البته کسان دیگری هم هستند که بیش از یک بار سابقه حضور در هیئت داوران فجر را داشته‌اند؛ "ابراهیم حاتمی کیا"، "جواد شمقدری" و" جهانگیر الماسی" از این جمله‌اند.
 
از نکات جالب در فهرست داوران فجر در سه دهه گذشته می‌توان به حضور "عطاءالله مهاجرانی" به عنوان داور بخش مسابقه در دوره پنجم اشاره کرد که بعدها وزیر ارشاد کشور شد.
 
یا می‌توان دوره یازدهم را به یاد آورد که در آن "مرتضی آوینی" به داوری پرداخت. دوره یازدهم سیمرغ بلورین بهترین فیلم خود را  "از کرخه تا راین" بخشید.
 
تا این لحظه اسامی 21 فیلم حاضر در بخش مسابقه سی و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شده
 
فردا این لیست کامل خواهد شد و احتمالا تعدادی از آثار ارائه شده به دبیرخانه جشنواره به این فهرست اضافه می‌شوند.
 
داورها که هنوز معلوم نیست چه کسانی هستند امسال سال سختی را پیش رو خواهند داشت چرا که ترافیک نام‌های بزرگ در فستیوال سی و دوم خیلی سنگین است و همین قضیه پیشاپیش ذهنیت‌ها را نسبت به تقسیم سیمرغ‌ها حساس کرده چرا که جایزه دادن به هر کدام از این آثار به معنای جایزه ندادن به تعداد زیادی از آثار همطراز آنهاست.
 
اگر به سه دهه تاریخچه جشنواره فیلم فجر نگاهی بیندازیم دوره‌هایی به چشم خواهد آمد که مثل همین امسال ترافیک نام‌های بزرگ و یا آثار قابل توجه در آنها سنگین بوده اما به عکس، سال‌های بسیار خلوتی هم داشته‌ایم که مراسم سال گذشته و همین طور سال قبل از آن (دوره‌های سی‌ام و سی‌ویکم) را می‌توان اوج رخوت و خمودی و سردی در طول تاریخ جشنواره فجر دانست طوری که به نظر می‌رسد اگر مدیریت پیشین سینمایی در کشور ادامه می‌یافت این هنر در ایران به طور کل نابود می‌شد.
 
نکته‌ای که در این جا جالب به نظر می‌رسد ترکیب هیئت داورانی‌ست که کار قضاوت بین آثار آن جشنواره‌های کساد را به عهده داشتند .
 
معمولا هرگاه وزن آثار حاضر در جشنواره پایین آمده مسئولین دولتی سعی کرده‌اند با وزن بخشیدن به هیئت داوران، این کمبود را جبران کنند.
 
سال گذشته هم تعداد قابل توجهی از کارگردان‌های کهنه کار سینما برای حضور در تیم داوری جشنواره فجر انتخاب شدند که به نظر می‌رسد حضور آنها نتوانست سرپوش مناسبی برای ضعف‌های مدیریت سینمایی سابق باشد، یعنی ضعف‌هایی که خود را در جشنواره فجر به عنوان ویترین سینمای کشور نشان می‌دهد.
 
امسال اما جشنواره پر و پیمانی داریم. تعدادی از نام آشناترین چهره‌های سینمایی کشور در مراسم سی‌ودوم حاضرند که هر کدام از آنها کلی هوادار متعصب دارند.
 
شاید آثار آنها اندازه نام‌هایشان بزرگ نباشد اما به هر حال هواداران آنها ممکن است توقع داشته باشند فیلمساز مورد علاقه‌شان که پس از مدت‌ها در فجر حاضر شده، از این مراسم دست پر بیرون بیاید.
 
تنها چیزی که می‌تواند دل همه را به دست بیاورد عدالت محض است. داوری فستیوال امسال حساسیت ویژه‌ای دارد و حضور کارشناسانی خبره را می‌طلبد نه صرفا نام‌هایی بزرگ و دهان پر کن.
 
حالاست که برگزار کنندگان جشنواره غیر از انتخاب یک گروه خبره برای داوری سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر باید از این گروه حمایت‌های بعدی را هم به عمل بیاورند تا انتخاب برگزیدگان هر کدام از بخش‌ها با هنری‌ترین معیارها انجام بپذیرد.
 
یادداشت از :میلاد جلیل زاده
 
انتهای پیام / ص
برچسب ها: ابراهیم ، داوران ، جشنواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار