سازمان جهانی بهداشت: موج کشنده سرطان در راه است

سازمان بهداشت جهانی سپس تاکید می‌کند که یک عزم و اراده جهانی لازم است تا بتوان آن دسته از عوامل بیماری سرطان را کنترل کرد که ریشه در سبک زندگی دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدید خود در سال ۲۰۱۴ هشدار داده است که جهان در طول ۲۰ سال آینده با «موج کشنده» سرطان روبرو است و شمار مبتلایان به سرطان در دنیا تا سال ۲۰۳۵ به سالانه ۲۴ میلیون نفر خواهد رسید.

 

این گزارش که همزمان با «روز جهانی سرطان» منتشر شده، تاکید کرده که سبک زندگی و مواردی مانند استفاده زیاد از الکل، مصرف قند و چاقی، عوامل ابتلا به سرطان هستند.

 

این گزارش می‌گوید که نیمی از ابتلاها به بیماری سرطان قابل پیش‌گیری هستند چرا که به سبک زندگی افراد مربوطند و نباید تصور کرد که می‌توان با دارو و درمان بر این بیماری غلبه کرد، بلکه اکنون تمرکز ما باید بر پیش‌گیری باشد.

 


سازمان بهداشت جهانی سپس تاکید می‌کند که یک عزم و اراده جهانی لازم است تا بتوان آن دسته از عوامل بیماری سرطان را کنترل کرد که ریشه در سبک زندگی دارند.

 

دکتر کریس وایلد، مدیر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت به بی‌ بی‌ سی گفته است: "بار جهانی سرطانی رو به افزایش است که دلیل آن به وضوح افزایش جمعیت و پیر شدن جمعیت است."
 

 

سرطان در سال ۲۰۱۱ از بیماری های قلب بعنوان مهمترین عامل مرگ ومیر در دنیا پیشی گرفت

 

همه انواع سرطان به جز سرطان پوست / منبع: Globocan سازمان بهداشت جهانی

 

 

این گزارش نشان می‌دهد که شتاب رشد سرطان در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته است.

 

بنا بر این گزارش، در سال ۲۰۱۰، سرطان در دنیا ۱.۱۶ تریلیون دلار هزینه داشته که برای کشورهای ثروتمند بسیار سنگین است و کشورهای فقیر هم که اصلا توانایی صرف چنین هزینه‌هایی را ندارند.

 

مهمترین دلایل ایجاد سرطان بجز افزایش سن، سیگار، الکل، و چاقی هستند که با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است.

 

ورزش و رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف سیگار و الکل، در کنار بکارگیری برنامه‌های غربالگری و پیشگیری از سرطان‌هایی که عامل عفونی دارند، مثل سرطان دهانه رحم و سرطان کبد می تواند از شتاب افزایش شمار ابتلا به سرطان بکاهد.

 

دخانیات مهمترین عامل ایجاد سرطان است. سرطان ریه بیش از هر سرطانی دیگری تشخیص داده می شود (سالانه ۱.۸ میلیون مورد و ۱۳ درصد کل موارد سرطان) و یک پنجم مرگ‌های ناشی از سرطان (۱.۶ میلیون مورد در سال) به سرطان ریه مربوط می شود که از این نظر رتبه اول را دارد.

 

نویسندگان گزارش می‌گویند که محدودیت‌های قانونی که دولت‌ها در مورد سیگار وضع کرده‌اند باید شامل الکل، نوشابه‌های دارای قند، آلودگی هوا و دیگر آلودگی‌های محیط زیستی هم بشود.

 

 

انستیتو کانسر ایران: در ایران شایع‌ترین سرطان مردان سرطان معده و شایعترین سرطان زنان سرطان پستان است

 

همه انواع سرطان به جز سرطان پوست / منبع: Globocan سازمان بهداشت جهانی

 

 

بنیاد جهانی تحقیقات سرطان (WCRF) در انگلیس درباره آگاهی مردم از سرطان تحقیقی انجام داده که نشان می‌دهد تقریبا نیمی از مردم (۴۹%) نمی‌دانند رژیم غذایی در ابتلا به سرطان نقش دارد.

 

یک سوم شرکت کنندگان در تحقیق گفته بودند که سرطان دلیل ژنتیکی دارد، در حالیکه ارث فقط در ۱۰ درصد سرطان ها نقش دارد.

 

آماندا مک لین، مدیر کل (WCRF) می‌گوید "اینکه افراد زیادی نمی‌دانند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان چه کارهایی می توانند انجام دهند، نگران کننده است. وزن مناسب، رژیم غذایی سالم و تحرک بدنی مرتب می تواند از یک‌سوم شایع‌ترین سرطان‌ها در بریتانیا پیشگیری کند."

 

در همین حال مسئولان وزارت بهداشت و درمان کشورمان نیز آماری از رواج بیماری سرطان در کشور و علت‌های اصلی آن ارائه داده‌اند که نشان از گسترش این بیماری دارد.

 

سخنان علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت که می‌گوید «۳۰۰ هزار خانواده ایرانی درگیر سرطان هستند» نشانی برای زنگ خطری است که به صدا درآمده است.

 

به گفته وی، صیفی‌جات و غذاهای حاضری آلوده به نیترات‌ها و همین طور هوای آلوده از عوامل مهم ابتلا به سرطان در کشور هستند، اما «شایع‌ترین عامل سرطان افزایش سن است».

 

آقای سیاری اظهار داشته است: «با افزایش سن ژن‌ها تغییر می‌کنند... و از این رو افزایش سرطان را با توجه به افزایش سن در جامعه و اینکه کشور به سمت پیری می‌رود، می‌توان پیش‌بینی کرد.»

 

این مقام وزارت بهداشت در نهایت رایج‌ترین سرطان‌ها در کشور را سرطان معده، پروستات، پستان و روده بزرگ عنوان کرده و گفته است که در این میان سرطان معده بیشترین کشندگی را دارد.

برچسب ها: سازمان ، جهانی ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار