گلشاهي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

رشد 69 در صدي صادرات آبزيان/مشكلات پيمان سپاري به شيلات هم رسيد

مدير كل دفتر بهبود كيفيت و فراوري سازمان شيلات ايران گفتك در 9 ماهه امسال ، مجموع كل صادرات آبزيان 44 هزار و 228 تن به ارزش تقريبي 155 ميليون دلار بوده است.

عیسی گلشاهی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه مجموع کل صادرات آبزیان در 9 ماهه سال جاری 44 هزار و 228 تن به ارزش تقریبی 155 میلیون دلار بوده است اظهار داشت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال 91 از نظر وزنی 69 و از نظر ارزشی 6 درصد رشد داشته است.
 
وی افزود: بیشترین رشد صادرات را در میگو داشته‌ایم و صادرات این آبزی رکوردی بی‌سابقه را در تاریخ صادرات آبزیان ایران بر جای گذاشته است.
 
گلشاهی ادامه داد: در 9 ماهه سال 92، 9 هزار و 517 تن میگو به ارزش 42 میلیون دلار صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال 91 از نظر وزنی 226 و از نظر ارزشی 202 درصد رشد داشته است.
 
به گفته وی، 21.5 درصد از وزن مجموع صادرات مربوط به میگو بوده است.
 
گلشاهی اضافه کرد: همچنین از نظر ارزشی 21.7 درصد مجموع صادرات آبزیان در 9 ماهه امسال مربوط به میگو است.
 
وی افزود: در این مدت 31 هزار و 746 تن انواع ماهی به ارزش تقریبی 104 میلیون دلار صادر شده که از نظر وزنی و ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریباً یک درصد رشد داشته است.
 
مدیرکل دفتر بهبود، کیفیت و فرآوری سازمان شیلات ایران ادامه داد: سایر اقلام صادراتی شامل: ماهیان زینتی، انواع ماهی تن، سایر آبزیان مانند: شاه‌میگوی ارس، انواع کنسرو، پودر ماهی، خوراک آبزیان، قزل‌آلا، میگوی مولد زنده و خاویار بوده است.
 
به گفته گلشاهی در 9 ماهه امسال 700 کیلوگرم خاویار به ارزش تقریبی 700 هزار دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال 91 از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 75و 23 درصد رشد داشته است.
 
وی ادامه داد: پیش‌بینی شده تا پایان سال جاری یک تن خاویر صادر شود.
 
گلشاهی افزود: همچنین در این 9 ماه تراز بازرگانی ما (تراز بازرگانی حاصل کسر کردن میزان واردات از عدد صادرات است) چیزی نزدیک به 85 میلیون دلار بوده است.
 
وی ادامه داد: یعنی در 9 ماهه امسال ما حدود حدود 70 میلیون دلار  واردات و در مقابل آن 155 میلیون دلار صادرات داشتیم.
پیمان‌سپاری  
گلشاهی گفت: به نظر می‌رسد صادر کنندگان به دلیل وجود قانون پیمان سپاری در مورد ارزش کالاهای صادراتی کم اظهاری می‌کند.
 
وی با بیان اینکه پیمان سپاری به لحاظ اعلام مراجع ذی صلاح لغو شده ادامه داد: اما از نظر عملیاتی برخی از بخش‌ها همچنان این تعهد را اخذ می‌کنند.
 
گلشاهی تصریح کرد: برای رونق بیشتر صادرات و درج شدن ارزش واقعی کالاهای صادراتی باید قانون پیمان سپاری به شکل واقعی لغو شود.
 
وی با بیان اینکه این مشکل تنها مربوط به زیر بخش شیلاتی نیست افزود: با توجه به اینکه کالاهای صادراتی ما همان کالاهای قبلی هستند و تغییری در ترکیب آنها ایجاد نشده است و با توجه به رشد وزنی 69 درصدی این کالاها افزایش 6 درصدی ارزش صادرات عقلانی نیست.
 
گلشاهی در پایان گفت: در پایان سال که جمع‌بندی سالانه انجام و آمار و ارقام واقعی از صادر کنندگان اخذ می‌گردد ارزش واقعی صادرات مشخص شده و تغییری در این میزان ارزشی به وجود می‌آید.

انتهای پیام/

برچسب ها: پیمان سپاری ، شیلات ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار