نشست خبری مشترک وزرای خارجه عراق و روسیه؛

زيباری مذاکرات هسته‌ای ايران در وين را مهم توصيف کرد/لاوروف:روسیه مخالف هرگونه دخالت خارجی در کشورهای منطقه است

وزیران امورخارجه عراق و روسیه در نشست خبری مشترک در بغداد به تشریح مواضع خود در قبال مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه و جهان پرداختند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛"هوشیار زیباری" در آغاز نشست مشترک خبری با "سرگئی لاوروف" همتای روسی خود گفت:سفر وزیر امورخارجه روسیه به عراق پیامی درخصوص همبستگی مسکو به بغداد در زمینه مبارزه با تروریسم است.

وی همچنین در سخنان خود حل بحران سوریه و مسئله هسته ای ایران را به نفع عراق دانست.

در همین حال "سرگئی لاوروف" وزیر امورخارجه روسیه با اشاره به اینکه در مورد راه‌های افزایش مناسبات مشترک بین مسکو و بغداد در زمینه‌های مختلف رایزنی کردیم گفت:روسیه هرگونه دخالت خارجی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا را رد کرده و از حقوق ملت‌ها در تعیین سرنوشت خود حمایت می‌کند.

وزیر امورخارجه روسیه با ابراز نگرانی نسبت به انتشار پدیده تروریسم در منطقه اظهار داشت:روسیه در پی مقابله با تروریسم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعمال تحریم علیه اوکراین از سوی غرب و اتحادیه اروپا را نوعی "باج گیری" توصیف کرد و گفت:مقامات اوکراین تعهدات خود را به توافق‌ها اجرا کردند اما مخالفان با اقدامات خود این توافق‌ها را از بین بردند.


سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد مسکو قصد دارد به منظور مبارزه با تروریسم به عراق سلاح ارسال کند.

وی افزود : روسیه متعهد شد هر چه زودتر به عراق سلاح بدهد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد : عراق از این موضوع استقبال خواهد کرد و ما نیز تلاش می کنیم به تعهد خود جامه عمل بپوشانیم.


 در پی اقدام آمریکا به اعمال محدودیت‌های صدور روادید برای برخی مقامات دولتی اوکراین، روسیه روز پنجشنبه به شدت از تحریم‌های کشورهای غربی علیه کیف انتقاد کرد. 

"الکساندر لوکاشویچ" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: این تحریم‌ها "کاملا غیر مشروع" است و تنها "باعث تشدید تقابل‌ها" در اوکراین می‌شود. 

همچنین لاوروف در اظهارات خود در بغداد گفت: (مقامات) اتحادیه اروپا از یک طرف به صورت ناخوانده و دعوت نشده به کیف سفر می‌کنند و از سوی دیگر در حال بررسی اعمال تحریم هستند. این قبیل اقدامات یادآور اخاذی است.

آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد برای 20 مقام دولتی اوکراین که از نظر واشنگتن "مسئول نقض حقوق بشر در ارتباط با سرکوب های سیاسی هستند" محدودیت‌های صدور روادید اعمال کرده است. 

 نمایندگان اتحادیه اروپا نیز مجموعه اقداماتی را از قبیل مسدود کردن دارائی‌ها و ممنوعیت سفر بررسی می‌کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار