فرهمندپور در گفتگوی ویژه خبری عنوان کرد

ضرورت مطرح شدن زنان در پست‌های مدیریتی فارغ از بحث جنسیتی/ در لایحه بودجه سال ۹۳ اعتباری برای زنان پیش بینی نشد

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: باید زنان در پست‌های مدیریتی فارغ از بحث جنسیت مطرح شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ "مشارکت فعال زنان در عرصه‌های مختلف جامعه" شب گذشته (3 اسفند ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "فهیمه فرهمندپور" مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
فرهمندپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مرکز امور زنان وزارت کشور چه وظایفی برعهده دارد؟ گفت: دفتر امور زنان وزارت کشور وظایف کلانی را در بخش کار ویژه زنان و خانواده برعهده دارد به طوری که این مرکز مسئولیت پرداختن به پروژه‌های مرتبط با زنان و بهبود وضعیت آن‌ها را به عهده گرفته است.  
 
وی با اشاره به اینکه این مرکز در تلاش است تا حضور زنان در مشارکت‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی افزایش یابد، خاطرنشان ساخت: دفتر امور زنان وزارت کشور اقدام به شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی زنان کرده است.  
 
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه غیر از وظایفی که قانونگذار برای مجموعه در نظر گرفته است، بسیاری از اسناد بالادستی و برنامه‌های جامع کلان هم نیز از وظایف ابلاغیه این مرکز به حساب می‌آید، ادامه داد: قانون تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده، برنامه جامعی را برای دستگاه‌های مختلف از جمله دفتر امور زنان و خانواده وزارت کشور تعیین کرده است.  
 
وی با اشاره به اینکه در آئین نامه اجرایی ماده ۲۳۰ قانون برنامه پنجم توسعه وظایف ابلاغی وجود دارد، ادامه داد: این وظایف ابلاغی با ماموریت‌های اولیه تفاوتی ندارد.  
 
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده اظهار داشت: برقراری ارتباط مستمر با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، قوه مقننه و قضائیه، نهادهای ذیربط در امور بانوان و ابلاغ سیاست‌های کلی نظام، خط مشی و فعالیت‌های کلی، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های وزارتی و مصوبات سایر مراجع ذی صلاح در حوزه زنان از جمله وظایف مرکز امور زنان وزارت کشور به حساب می‌آید.  
 
* دفتر امور بانوان وزارت کشور وظیفه تسهیل‌گری و هماهنگ سازی را دارد
 
فرهمندپور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارتباط مستمر با وزارتخانه‌ها، نهاد‌ها و سایر سازمان‌ها در حال حاضر چگونه برقرار می‌شود؟ افزود: برخی از بخشنامه‌ها وظایف مستقیم اجرایی را نیز برعهده دارد، در حالیکه دفتر امور بانوان وظایف مستقیم اجرایی برعهده ندارد، بلکه وظیفه تسهیل‌گری، هماهنگ سازی و کمک به قانونگذار را دارد.  
 
وی با اشاره به اینکه دفتر امور بانوان وزارت کشور باید در مجموعه ستادهایی به ادامه فعالیت‌های خود بپردازد، گفت: استانداران در سطح استان‌ها عالیترین مقام اجرایی دولت تلقی می‌شوند، به گونه‌ای که این استانداران وظیفه هماهنگ سازی و یکپارچه سازی بقیه بدنه‌های اداری استان را برعهده دارند.  
 
* استانداران متولی هماهنگ سازی و یکپارچه سازی هستند
 
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در استان‌ها دارای اداره استانی هستند، افزود: هماهنگ سازی ادارات استانی کار سختی است، به گونه‌ای که استانداران به عنوان نمایندگان وزارت کشور متولی هماهنگ سازی و یکپارچه سازی هستند.  
 
فرهمندپور گفت: در بدنه استانداری‌ها دفتر امور بانوان و خانواده مستقر است که این دفتر متناسب با نحوه عملکرد وظیفه هماهنگ سازی و یکپارچه سازی فعالیت‌های حوزه زنان را در هر استان برعهده دارد.  
 
وی با اشاره به کارگروه‌های زنان و امور خانواده در هر استان افزود: این کارگروه‌ها بهترین زمینه و ظرفیت را برای خدمت رسانی در حوزه زنان دارند.  
 
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه در همه استان‌ها کارگروه‌های زنان و امور خانواده لحاظ شده است، خاطرنشان ساخت: این کارگروه‌ها به ریاست معاونین استانداران تشکیل می‌شود به گونه‌ای که دبیر این کارگروه مدیرکل زنان و امور خانواده استانداری است.  
 
فرهمندپور با اشاره به اینکه اعضای این کارگروه نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه زنان و امور خانواده هستند، ادامه داد: تمامی برنامه‌ها و مسائل مرتبط با حوزه زنان و امور خانواده در این کارگروه مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد. 

*ضرورت مطرح شدن زنان در پست‌های مدیریتی فارغ از بحث جنسیتی
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا قرار است تشکیلات امور زنان و خانواده حذف شود یا خیر؟ گفت: باید زنان در پست‌های مدیریتی فارغ از بحث جنسیت مطرح شوند.  
 
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با اشاره به فعالیت‌های زنان در ساختارهای ویژه افزود: بخشنامه‌ای از سوی معاونت توسعه و منابع انسانی رئیس جمهور صادر شده مبنی بر آنکه نگرانی‌هایی درباره صادرشدن بدنه دولت وجود دارد که باید آن‌ها را برطرف کرد.  
 
فرهمندپور با اشاره به اینکه ابلاغیه‌ای برای جلوگیری از فربه شدن بی‌رویه بدنه دولت صادر شده است، مبنی بر اینکه باید بخشهایی از ساختارهای موجود از جمله بخش مشاوره‌های دستگاه‌ها در حوزه زنان و امور خانواده حذف شود، ادامه داد: در این ابلاغیه تفسیرهای متفاوتی صورت گرفته است، مثلا اینکه آیا تشکیلات زنان در حد مشاور باقی خواهد ماند، یا اینکه تشکیلات زنان فاقد بدنه کار‌شناسی اجرایی خواهند بود.  
 
وی با اشاره به اینکه نسبت به این ابلاغیه تفسیر قاطعی وجود ندارد، خاطرنشان ساخت: متاسفانه این ابلاغیه زمینه را برای جهت گیری‌های سلیقه‌ای فراهم کرده است.

مشاور امور زنان وزیر کشور با بیان اینکه پیگیری این ابلاغیه برعهده معاونت ریاست جمهوری حوزه زنان و امور خانواده است، گفت: در وزارت کشور اهتمام جدی به موضوع زنان و امور خانواده می‌شود، به طوری که وزیر کشور نسبت به این ابلاغیه پیگیری‌های جدی را انجام داده است.  
 
فرهمندپور با اشاره به اینکه معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهور هم نیز تلاش‌های بسیاری را در حوزه زنان و امور خانواده انجام داده‌اند، اضافه کرد: این معاونت هم اهتمام ویژه‌ای را برای حفظ تشکیلات حوزه زنان انجام داده است.  
 
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه ستاد وزارت کشور در حوزه زنان و امور خانواده حفظ شده است، گفت: خوشبختانه این ستاد حتی نسبت به دوره‌های قبلی تغییر یافته است.  
 
مشاور امور زنان وزیر کشور با بیان اینکه در استانداری‌ها هم نیز دفتر امور زنان و خانواده حفظ شده است، اظهار داشت: مشاوران استانداران و مدیران کل زنان و امور خانواده با خیال راحت می‌توانند به ادامه فعالیت‌های خود بپردازند. 

*ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان‌ها برای پیشبرد مسائل زنان وجود دارد
 
فرهمندپور با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان‌ها برای پیشبرد مسائل زنان وجود دارد، گفت: وزارت کشور در پیشبرد برنامه‌های زنان در سطح کشور اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است به طوری که در این راستا اقدام به تقویت کارگروه‌های مورد نظر شده است.  
 
وی با اشاره به اینکه به دنبال کارآمدکردن کارگروه‌های زنان و افزایش توانمندی‌های آن‌ها هستیم، افزود: باید این کارگروه‌ها از بدنه کار‌شناسی بسیار قوی مدیریتی برخوردار باشد.  
 
مشاور امور زنان وزیر کشور با اشاره به اینکه اگر قرار بر این باشد که در سایر دستگاه‌ها تشکیلات زنان و امور خانواده حذف و یا تضعیف شود، عملا این اقدام به معنای تضعیف کارگروه‌ها خواهد بود.  
 
فرهمندپور با اشاره به اینکه اداره کل زنان و امور خانواده وزارت کشور در استانداری‌ها به تنهایی نمی‌توانند امور در نظر گرفته شده را به پیش ببرند، گفت: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهور از اهمیت بسیار زیادی در این راستا برخوردار است.  
 
وی با بیان اینکه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهور متولی و متصدی پیگیری این ابلاغیه در سطح کلان است، خاطرنشان ساخت: انشاءالله شاهد حفظ این بدنه تشکیلاتی در حوزه زنان و امور خانواده خواهیم بود.  
 
مشاور امور زنان وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهور چه اقداماتی را در راستای حفظ بدنه تشکیلاتی زنان انجام داده است؟ گفت: پیگیری‌های لازم در این باره انجام شده است، به گونه‌ای که هر مجموعه‌ای باید در راستای ماموریت‌های خود عمل کند.  
 
فرهمندپور با اشاره به اینکه معاونت امور زنان ماموریت‌های خود را در سطح کلان کشور در حوزه زنان به خوبی انجام داده است، افزود: این بخشنامه در تاریخ ۹۲. ۸. ۴ ابلاغ شده است.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای حمایت از زنان چه بودجه‌ای در نظر گرفته شده است؟ گفت: در بند تبصره ۱۰۰ ابلاغیه بودجه کل کشور سال ۹۲ به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شده است که یک درصد اعتبارات خود را در حوزه زنان و امور خانواده اختصاص دهند.  
 
مشاور امور زنان وزیر کشور با اشاره به اینکه در بودجه مورد نظر حمایت از زنان به خوبی صورت گرفته است، خاطرنشان ساخت: در حوزه مسائل زنان و در بحث اختصاص بودجه مشکلات تاریخی طولانی مدتی وجود دارد، به گونه‌ای که اختصاص بودجه در این حوزه ناظر بر اعمال سلیقه‌های فردی مدیریتی بوده است.  
 
فرهمندپور گفت: اگر مدیران مربوطه نسبت به این موضوع اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، از بودجه اختصاص یافته بهره گرفته‌اند، اما اگر مدیر مربوطه‌ای حساسیتی را در حوزه زنان نداشته باشد، در خصوص اختصاص بودجه کم لطفی کرده است.  
 
* در سال ۸۴، ۲۵ صدم درصد از اعتبارات استانی به مسائل زنان اختصاص یافت
 
وی افزود: در سال ۸۴، ۲۵ صدم درصد از کل اعتبارات استانی به برنامه‌های حوزه زنان اختصاص یافت، به گونه‌ای که برنامه‌های زنان در کارگروه‌هایی مورد اولویت بندی قرار گرفت، اما باید گفت که متاسفانه در سالهای بعدی این اختصاص اعتبار مورد غفلت قرار گرفت.  
 
مشاور امور زنان وزیر کشور با اشاره به ابلاغیه بودجه سال ۹۲، گفت: این ابلاغیه ۲۵ صدم درصد را به یک درصد رساند، اما الزامی را که در بودجه سال ۸۴ بود در این بودجه به جواز تبدیل شد.  
 
* اختصاص یک درصدی بودجه به مسائل زنان در سال ۹۲
 
فرهمندپور با اشاره به اینکه برخی از مدیران این بودجه را به موقع و در سر جای خود استفاده کردند، تصریح کرد: متاسفانه برخی از مدیران از ابلاغیه بودجه اختصاص یافته به زنان بهره لازم را نبردند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در بودجه سال ۹۳ تا چه حد اعتبار برای زنان در نظر گرفته شده است، گفت: در لایحه بودجه ۹۳ اعتبار اختصاصی در حوزه زنان در نظر گرفته نشده است
 
*در بودجه ۹۳ اعتباری برای زنان پیش بینی نشد
 
مشاور امور زنان وزیر کشور با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال ۹۳ اعتباری برای زنان پیش بینی نشده است، گفت: امیدواریم زمانی که رئیس جمهور بودجه سال ۹۳ را به دستگاه‌ها ابلاغ می‌کنند بودجه تمرکزی هم برای زنان در نظر گرفته شده باشد.  
 
فرهمندپور با اشاره به اینکه امیدواریم حمایت‌های بیشتری از زنان صورت گیرد، افزود: امیدواریم حداقل در ابلاغیه بودجه سال ۹۳ پیش بینی متمرکزی برای برنامه‌های حوزه زنان و امور خانواده در نظر گرفته شده باشد.  
 
وی با اشاره به اینکه اگر بودجه‌ای برای زنان اختصاص داده نشود، در طول سال این حوزه با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد، ادامه داد: ممکن است ما در ستاد مشکل کمتری داشته باشیم زیرا از سوی وزیر کشور حمایت‌هایی در حوزه زنان صورت خواهد گرفت.  
 
مشاور امور زنان وزیر کشور با اشاره به اینکه باید در حد امکان مانع گسترش چالش‌ها شویم، خاطرنشان ساخت: باید با قدرت مدیریتی بهتری در این عرصه ورود پیدا کنیم، به گونه‌ای که همواره از مدیران دلسوز استان‌ها تقاضا دارم که در انتخاب مدیران حوزه زنان دقت و توجه مضاعفی را انجام دهند.  
 
فرهمندپور با بیان اینکه باید مدیرکل توانمند دارای تدبیر و تجربه لازم برای این پست مدیریتی انتخاب شود، گفت: این مدیر باید بتواند به وظیفه خود در یکپارچه سازی و هماهنگ سازی عمل کند.

وی با اشاره به اینکه باید مدیران حوزه زنان به خوبی در راستای انجام وظایفشان اقدام کنند تا چالش‌های موجود در عرصه‌های فرهنگی_ اجتماعی برطرف شود، افزود: متاسفانه حوزه زنان از قدیم با چالش‌های خاصی مواجه بوده است که امیدواریم در راستای کاهش این چالش‌های موجود گامهای خوبی برداشته شود.  
 
مشاور امور زنان وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا حوزه زنان در ساختارهای اداری دست و پاگیر است؟ گفت: استانداران باید مدیران کل را به لحاظ مادی و معنوی حمایت کنند تا مشکلات موجود در حوزه زنان برطرف شود.  
 
فرهمندپور با اشاره به اینکه زنان بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: باید از ظرفیت‌های موجود به خوبی برای خدمت رسانی در سطح کلان استفاده کنیم تا مشکلات موجود در حوزه زنان برطرف شود.  
 
وی با بیان اینکه مسائل حوزه زنان بسیار جدی است، خاطرنشان ساخت: باید ساختارهای اداری موجود تقویت شود، به گونه‌ای که باید بتوانیم برنامه ریزان و تصمیم گیران را نسبت به اهمیت این موضوع متقاعد سازیم.  
 
مشاور امور زنان وزیر کشور با اشاره به برگزاری نشستی که با حضور مدیران کل بانوان شهرستان‌ها و استانهای کشور و وزیر کشور تشکیل می‌شود، گفت: این نشست به صورت سالیانه برگزار می‌شود، اما به جهت اینکه برای اولین بار در دولت یازدهم برگزار می‌شود، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  
 
* باید به سمت هماهنگ سازی و یکپارچه سازی در امور زنان پیش برویم
 
فرهمندپور با اشاره به اینکه باید به سمت هماهنگ سازی و یکپارچه سازی در امور زنان پیش برویم، اظهار داشت: این نشست از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر امروز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: لایحه ، بودجه ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار