آگاهانه "پوست" خود را به دست پزشکان بسپارید

عوارض سوء تابش اشعه فرابنفش که می‌تواند افراد را منجر به لایه‌برداری کند شامل: لکه‌های پوست، تغییر رنگ پوست و بدخیمی‌های پوستی است.

خلیل صداقت پیشه متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در پیلینگ یا لایه‌برداری، یک لایه از سلولهای مرده پوست که حاوی جوش و لکه‌های قهوه‌ای روی پوست است برداشته می‌شود که در اثر این عمل مشکلات پوستی مانند کدر بودن، منافذ باز و چروک‌های ریز از بین رفته و شخص پوستی شاداب و باطراوت پیدا می‌کند. 

وی با اشاره به عوارض سوء تابش اشعه فرانبفش گفت: این عوارض شامل بدخیمی‌های پوستی، لکه‌های پوستی، تغییر رنگ پوست، کک و مک و ایجاد چین و چروک می‌تواند باشد. 

برای درمان پوست‌های آسیب دیده پیلینگ صورت می‌گیرد که موجب تصحیح بسیاری از مشکلات می‌شود. 

وی بیان کرد: انواع لایه‌برداری پوست می‌تواند شامل موارد زیر باشد: 
پیلینگ شیمیایی: 
لایه‌برداری شیمیایی به معنی تخریب و برداشت کنترل شده لایه‌هایی از پوست به وسیله ترکیبات شیمیایی با هدف محو آثار باقیمانده از آکنه و جوش، کک و مک و انواع لکه‌های پوستی است. 
پیلینگ بسته به عمق آن از یک روز تا دو هفته به طول می‌انجامد و در اثر انجام آن پوستی جدید جایگزین می‌گردد و عمق پیلینگ به غلظت ماده موثر، تعداد دفعات مصرف و مدت زمانیکه روی پوست می‌ماند بستگی دارد. از این گونه مواد می‌توان به اسید لاکتیک، رزورسینول و اسید کربولیک اسید تری کلرواستیک اشاره نمود. 

پیلینگ مکانیکی: 
به وسیله وسایل الکترومکانیکی خاصی پوست ساییده می‌شود و در رفع اسکارهای عمیق ناشی از آکنه‌ها کاربرد بیشتری دارد. 

پیلینگ لیزری: 
در این روش از دو نوع برای لایه‌برداری استفاده می‌شود، لیزر دی اکسید کربن، لیزر اربیم یاگ که در این دونوع لیزر از خواص تبخیر آب و نکروز گرمایی آن‌ها برای لایه برداری پوست استفاده می‌شود. 
انواع پلینگ پوست براساس عمق لایه‌برداری پوست. 

پیلینگ سطحی: ملایم‌ترین نوع لایه‌بردای است که به صورت سرپایی و بدون نیاز به بی‌حسی، با استفاده از فرآورده‌های حاوی یک اسید رقیق روی انواع پوست‌ها قابل اجرا است و در موارد چین و چروک‌هایی ناشی از آفتاب کک‌ومک، لکه‌های بارداری و تغییرات رنگ پوست به کار می‌رود. 

پیلینگ متوسط: این نوع لایه‌برداری عمیق‌تر و موثر‌تر از پیلینگ سطحی بوده این نوع پیلینگ عوارض بیشتری دارد. هدف از انجام پیلینگ متوسط از بین بردن چین‌وچروک‌های خفیف تا متوسط لکه‌های پوستی، ضایعات جدی و آثار دراز مدت ناشی از تشعشات خورشید است. 

پیلینگ عمیق: در این نوع پیلینگ ماده موثره اغلب ترکیبات فنلی می‌باشد، که به لایه‌های عمیقی پوست نفوذ می‌کند و موجب سوختگی درجه ۲ می‌شود. در موارد ضایعات عمیق مانند چین‌های عمیق پوستی و اسکارهای شدید آکنه و در بیمارانی که دچار پیری پوست ناشی از آفتاب بوده که مایل به جراحی نیستند استفاده می‌شود. و دارای عوارض جانبی شدید‌تر است. 


انتهای پیام/
برچسب ها: پوست ، پیلینگ ، لیزر ، خورشید ، لک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار