پربیننده ترین خبرهای سال 92؛

"دربند و "پرویز شهبازی" برگزیدگان هفتمین جشن منتقدان سینما/"عیاری" امپراطور سریال "روزگار قریب"/ درخواست های مکرر از "رضاداد"

فیلم "دربند "به عنوان بهترین فیلم و "پرویز شهبازی" به عنوان بهترین کارگردان در هفتمین جشن منتقدان سینما معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران ؛ هفتمین دوره جشن منتقدان سینمایی و سومین دوره جشنواره به مطبوعات شامگاه 25 دی ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد و سحر عصر آزاد، دبیر سومین دوره جشنواره مطبوعات سینمایی درباره برگزاری این جشنواره، گفت: فراخوان این دوره جشنواره در سال 90 منتشر شد و این دوره داوری آثار سال 89 را شامل می‌شود. در این مسابقه تنها متقاضیان وارد رقابت می‌شوند و اساتید متخصص و کارشناسان این دوره مسابقات فریدون صدیقی، احمد توکلی، پرتو مهتدی، حسین معززی نیا و طهماسب صلح‌جو بودند.



عصر آزاد ادامه داد: در بخش داوری برای پیش‌گیری از پیش‌داوری، نام رسانه و لوگوی نشریه را حذف کردیم و برای آن‌ها کد مشخص کردیم و با اسامی افراد شرکت‌داده شده مطابقت دادیم تا نتایج داوری‌ها عادلانه‌تر باشد. فراخوان چهارمین دوره جشنواره مطبوعات سال 91 و نیمه اول 92 به زودی اعلام خواهد شد.

در این مراسم از کیانوش عیاری کارگردان سینما، پرویز نوری، پرتو مهتدی، حسین گیتی و ایرج کریمی تقدیر شد.

مهدی هاشمی درباره عیاری در این مراسم یادآور شد: درباره او باید کتاب ها نوشت او امپراطور سریال "روزگار قریب" بود و به ندرت چنین آثار تاریخی تولید می شود. من همچون نی بودم و عیاری در "خانه پدری" به من دمید.

هوشنگ گلمکانی نیز در باره عیاری یادآور شد که عیاری به جایی رسیده که گویی در آثارش نیست و هرچه پخته تر شد در آثارش پنهان تر شد.

محمد علی سجادی از کارگردانان سینما نیز در این مراسم از توقیف فیلم خانه پدری در دوره مدیریت قبلی سینما ابزار تاسف کرد و این مهم را موجب آسیب به فضای سینمای کشور دانست. عیاری نیز در این مراسم یادآور شد: نهایت آرزوی من این بوده که در آثارم دیده نشوم .

تقدیر از پرویز مهتدی در شرایطی برگزار شد که وی در بیمارستان بستری بود و حاضران به این مترجم و نویسنده سینما ادای احترام کردند.

طهماسب صلح جو رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز در این باره یادآور شد: به حاضران خیر مقدم می گویم از اینکه نمی توانیم مثل جشنواره های دیگر سکه بدهیم یا جشنواره ای پر و پیمان برگزار کنیم، اما جشن ما پر از عشق است.

وی با اشاره به بستری بودن مهتدی از مترجمان سینما در بیمارستان گفت : عاشقانی مانند وی در سینما کم نیستند که به عشق سینما قلم زدند.

رییس انجمن منتقدان تاکید کرد: متاسفانه برخی مسئولان منتقدانی همچون ایرج کریمی را نمی شناسند در صورتی که وی گنجینه ای برای سینمای ایران محسوب می شود.

علی علایی دبیر هفتمین جشن بزرگ منتقدان سینما نیز از این جشن به نشان ادای احترام به علی حاتمی، به عنوان دلشدگان یادکرد و به دلیل طولانی نشدن زمان مراسم صحبت های خود را با سرعت بالایی مطرح می کرد. حسین گیتی نیز در این مراسم گفت که جایزه منتقدان از اهمیت بسیار بالایی برای من برخوردار است.

در ادامه این مراسم فرشته طائرپور از تهیه کنندگان سینما به همزمانی جشن منتقدان و جشنواره جام جم اشاره کرد و گفت که این نشان از فاصله سینما و تلویزیون دارد و باید این فاصله برداشته شود.

وی ادامه داد: بسیاری از مدعوین این جلسه در جشنواره جام جم نیز دعوت بوده اند.

در مقابل رضا غفاری از منتقدان سینما نیز در مخالفت با نگاه طائرپور گفت : اتفاقا برگزاری این دو جشن بازار موتوری های شهر را گرم کرده و هنرمندان بین این دو جشن در حال رفت و آمد هستند.

در ادامه این مراسم مسعود کیمیایی درباره پرویز نوری سخن گفت. وی در این باره یادآور شد: پرویز نوری در دوره ای نقد نویسی در سینما را آغاز کرد که هنوز چرک نویسی وارد این حوزه نشده بود او پاکیزه نوشت .

به گفته کیمیایی، رابطه منتقد و فیلمساز همیشه یک جای معین نمی ایستد و اجازه دهند کارگردان فیلم خود را بسازد.

نوری نیز در این بخش گفت : کیمیایی همیشه در قلب من جای دارد.

وی با اشاره به دیالوگ شخصیت سید در فیلم سینمایی "گوزن ها" از آثار کیمیایی اظهار کرد : یاد این جمله آن شخصیت افتادم که می گفت نمردیم و گلوله هم خوردیم. حالا ما هم نمردیم و از سوی منتقدان تقدیر شدیم.

ایرج کریمی آخرین فرد تقدیر شده مراسم بود که بعد از صحبت هایی که طهماسب صلح جو، سعید عقیقی و یاشار نورایی، گفت: انتظار چنین تعاریفی را نداشتم و این جایزه را به دلیل اینکه از طرف انجمن منتقدان دریافت کردم برایم ارزشمند است.

طولانی شدن مراسم بهانه ای شد تا کیومرث پور احمد به روی سن بیاید و از این همه زیاده گویی مجری برنامه ابراز گله مندی کند و از این همه تعاریف برای آرای مهندسی شده ( تقلبی) به نوعی احساس خستگی و خفگی کند.

وی همچنین برای اهدای جایزه برگزیده نقش مکمل مرد به این نکته اشاره کرد و افزود: زمانی که فیلم "اتوبوس شب" را ساختم شخصیتی به نام "عمو رحیم" شکل گرفت که حاصل ارتباط عاطفی من و مرحوم شکیبایی و خلاقیت خسرو بود که بعد از 30 سال، مجدد با ساخت فیلم جنگی و بازی بابک حمیدیان تکرار شده است.

کامران ملکی که اجرای این برنامه را به عهده گرفته بود بعد از حضور دبیر جشنواره فیلم فجر از جانب انجمن منتقدان سینمایی دو درخواست را مطرح کرد که در نشست های بررسی فیلم های جشنواره از منتقدان به جای مجری استفاده کنند و همچنین در میان هیأت داوران نیز نگاهی به منتقدان داشته باشند.

کامبوزیا پرتوی کارگردان سینمای ایران نیز به بهانه اعلام اسامی برگزده جشن منتقدان از دبیر جشنواره فیلم فجر درخواست کرد تا فیلم "آشغال های دوست داشتنی" نیز در این دوره نمایش داده شود.

برگزیدگان هفتمین دوره جشن منتقدان سینمایی معرفی شدند و به شرح زیر است:

بهترین فیلم

دیپلم افتخار برای فیلم پرویز (به تهیه کنندگی سعید آرمند)

لوح سپاس و تندیس انجمن منتقدان برای دربند (امیرسمواتی)

بهترین کارگردان

لوح سپاس و تندیس انجمن پرویز شهبازی – دربند

بهترین فیلمنامه

لوح سپاس و تندیس انجمن برای دهلیز - علی اصغری

بهترین نقش اول مرد

دیپلم افتخار برای شهاب حسینی - حوض نقاشی

لوح سپاس و تندیس برای رضا عطاران – دهلیز

بهترین نقش اول زن

لوح سپاس و تندیس انجمن برای نازنین بیاتی – دربند

بهترین نقش مکمل مرد

لوح سپاس و تندیش انجمن برای بابک حمیدیان - هیس! دخترهافریادنمی زنند

بهترین نقش مکمل زن

لوح سپاس و تندیس انجمن برای پگاه آهنگرانی – دربند

دیپلم افتخار برای فرشته صدر عرفایی - حوض نقاشی

بهترین فیلمبرداری

لوح افتخار هومن بهمنش – دربند

تندیس و لوح سپاس محمود کلاری – استرداد

بهترین موسیقی متن

لوح سپاس و تندیس برای حسین علیزاده - آسمان زرد کم عمق

بهترین تدوین

بهرام دهقانی - آسمان زرد کم عمق

خلاقیت و استعداد درخشان

لوح سپاس و تندیس انجمن برای احسان عبدی پور - تنهای تنهای تنها

بهترین دستاورد فنی

تندیس و لوح سپاس طراحی صحنه ولباس آسمان زرد کم عمق - امیرحسین حداد

برگزیدگان بخش جنبی سومین دوره جشنواره مطبوعات سینمایی اعلام شد و از سوی قاسم قلی‌پور، مهدی نادری، جعفر صانعی مقدم، محمد آقازاده و شهاب عادل جوایز خود را دریافت کردند.

یادداشت تلویزیونی:

این بخش رتبه سوم نداشت

لوح سپاس و جایزه رتبه دوم برای یادداشت تلویزیونی «درباره یک سریال» در روزنامه جام‌جم به حسین گودرزی رسید

لوح سپاس و تندیس رتبه اول برای یادداشت تلویزیونی «وقتی همه دلخوریم» در روزنامه شرق به آرزو شهبازی تعلق گرفت

گفت‌وگوی تلویزیونی:

لوح سپاس و تندیس رتبه سوم برای رتبه سوم به گفتگو با فلورا سام با عنوان «نوع نگاه به طنز مهم است» نوشته فاطمه فریدن در نشریه سروش

لوح سپاس و تندیس رتبه دوم برای گفتگو با سیروس مقدم با عنوان «با مخاطب ستیز نکنیم» به نویسندگی محمدرضا لطفی در ماهنامه دنیای تصویر

رتبه اول لوح سپاس و تندیس رتبه اول جشنواره برای گفتگو با امیر توسلی با عنوان «همه توانم را برای موسیقی مختار گذاشتیم» نوشته سمیه قاضی زاده در سایت خبرآنلاین

کاریکاتور سینمایی:

رتبه اول احمد عبداللهی نیا در کیهان کاریکاتور

طنز سینمایی:

رتبه اول با عنوان «اگر کیمیایی آژانس شیشه ای را می‌ساخت» نوشته محسن حدادی در سایت خبرآنلاین

در ادامه این مراسم برای تقدیر از برگزیدگان بخش اصلی جشنواره مطبوعات آنا نعمتی، فرهاد اصلانی، مجید برزگر، فرشید ابراهیمیان روی سن آمدند و جوایز این بخش را اهدا کردند. برگزیدگان این بخش ها به شرح زیر هستند:

گزارش سینمایی:

لوح سپاس و جایزه رتبه سوم برای گزارش «رسانه‌های نو» نوشته احمد شاه‌وند در ماهنامه صنعت سینما

لوح سپاس و جایزه رتبه اول برای «گنج زیر شانه تخم‌مرغ» نوشته وحید سعیدی و مهدی معزی در نشریه پردیس

مقاله سینمایی:

لوح سپاس و جایزه رتبه سوم برای «شور و نشاط جنگ و رستگاران» نوشته جواد یغمایی در ماه‌نگاران

لوح سپاس و جایزه رتبه دوم برای «بفرمائید داخل خانه خودتان است» نوشته نزهت بادی در ماهنامه فیلم نگار

لوح سپاس و جایزه رتبه اول برای «تو نیز دور می‌شوی» نوشته حسین گیتی نشریه صنعت سینما

یادداشت سینمایی:

لوح سپاس و جایزه رتبه سوم رضا دالویی فصل‌نامه هنر و اندیشه

لوح سپاس و جایزه رتبه دوم برای «کتاب مستطاب جشنواره فجر» نوشته یزدان سلحشور در خبرآنلاین

لوح سپاس و جایزه رتبه اول برای مطلب «در مسیر دالبی» نوشته آرش عنایتی در ماهنامه صنعت سینما

گفتنی است؛ از نکات جالب این مراسم حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی ، علیرضا رضا داد دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر در میان اهالی سینما و منتقدان سینمایی بود که در مدت زمان برگزاری مراسم را نظاره می کردند.

شایان ذکر است: رخشان بنی اعتماد، مصطفی رزاق کریمی، مهدی طباطبایی نژاد، ترانه علیدوستی، فرهاد اصلانی، فرهاد توحیدی، داریوش فرهنگ، امیر اثباتی، محمد مهدی عسگر پور، سید هادی منبتی، بهروز شعیبی، مسعود فروتن، اکرم محمدی، احمد طالبی نژاد، کیوان کثیریان، فرزاد موتمن، مازیار میری، حسین معززی نیا، عبدالله اسفندیاری، منوچهر محمدی، مجید مدرسی، شاهین امین، علیرضا زرین دست، محمد بزرگ نیا، مهرزاد دانش، سروش صحت، صالح علاء، فرامرز قریبیان ومهناز افشار از دیگر چهره هایی بودند که دراین مراسم حاضر شدند.

انتهای پیام/
برچسب ها: سینما ، سریال ، جشن ، فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
سلام روزگار قریب را پخش کنید خواهشن
آخرین اخبار