معاون بهداشتی وزیر بهداشت خبر داد

ارائه خدمات اولیه سلامت برای ۸ و نیم میلیون حاشیه نشین/اجرای شبکه جامع بهداشت در ۳۰ استان کشور

دکتر سیاری از اجرای خدمات اولیه سلامت برای ۸ و نیم میلیون حاشیه نشین شهر‌ها و ایجاد شبکه جامع بهداشت در ۳۰ استان تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت امروز ۶ اردیبهشت در مراسم همایش هفته سلامت گفت: هفته سلامت فرصتی است تا دستاورد‌ها، مسائل و برنامه‌هایی که داریم را مرور کنیم و به اطلاع مردم برسانیم و حمایتهای لازم را انجام دهیم. 

وی با اشاره به اینکه سلامتی نعمتی است که خداوند به ما داده است و باید از این امانت صیانت‌های لازم را انجام دهیم، افزود: همه افراد می‌توانند تا ۸۵ سال عمر مفید آری از بیماری، ناتوانی و معلولیت داشته باشند اما عواملی همچون بیماری‌های غیر واگیر، آسیب‌های اجتماعی، نابرابری در درآمد، فقر و هزینه‌هایی که مردم از جیب پرداخت می‌کنند باعث شده که سن ابتلا به بیماری‌ها کاهش یابد. 

وی ادامه داد: باید توجه داشت هر چه در جامعه فقر، بیکاری کمتر باشد ایمان، تقوا و سلامتی در جامعه بیشتر خواهد بود. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اینکه تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تمام افراد یک حق همگانی است، اظهار کرد: بیمه همگانی در سال ۷۳ در قانون به تصویب رسیده است اما به دلیل مشکلاتی که همچون تورم و افزایش هزینه داشته نتوانستیم این امر را در کشور عملی کنیم به طوری که طبق برنامه چهارم توسعه باید مردم ۳۰ درصد هزینه‌های درمان را از جیب خود و ۷۰ درصد آن را بیمه‌ها پرداخت کنند برنامه‌ای که تا به امروز عملی نشده است. 

سیاری افزود: کاهش بیماری‌های غیر واگیر با ۳ عامل افزایش تحرک، اصلاح عادات غذایی و ممنوعیت مصرف سیگار امکان پذیر است طبق آمار ۲۶ میلیون نفر در کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند همچنین ۴۳ درصد سکته‌های مغزی و ۴۰ درصد سکته‌های قلبی قابل پیشگیری هستند که این امر تنها از طریق خود مراقبتی امکان پذیر است. 

وی با بیان اینکه سالانه ۳۰ هزار نفر در کشور به علت سرطان فوت می‌کنند، تصریح کرد: هزینه یک بیمار سرطانی سالانه حدود ۲۰ میلیون تومان است در حالی که با خود مراقبتی ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. 

وی گفت: روزانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار به قیمت ۱۰میلیارد تومان در کشور دود می‌شود در واقع افراد با دست خود شانس ابتلا به سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و عروقی و آسم را در خود افزایش می‌دهند. 

وی به معضل آلودگی هوا اشاره و اظهار داشت: ۷۰ هزار خودرو در کشور خارج از استاندارد در حال تردد هستند و هر خودروی فرسوده سه برابر یک خودروی استاندارد آلودگی ایجاد می‌کند که این معضل باعث شده در هر ساعت ۲ نفر بر اثر آلودگی هوا فوت کنند. 

وی با بیان اینکه چنانچه مردم، مسئولین، صاحبان صنعت دست به دست هم ندهند حذف سلامتی در تک تک افراد امکان پذیر نخواهد بود، تاکید کرد: ابلاغ سیاست‌های رهبری همچون نقشه‌های راهی است که با تبعیت و اجرای آن می‌توانیم سلامتی را در جامعه ایجاد کنیم. 

 سیاری افزود: تا ما نتوانیم نظامی منسجم و نظام پرداخت عادلانه در کشور ایجاد کنیم باز هم این مسائل در آینده تکرار خواهد شد. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: امسال ۲۳ میلیون نفر تحت خدمات سلامتی در بیمه قرار می‌گیرند، برای ۸ و نیم میلیون نفر در حاشیه شهر‌ها خدمات اولیه سلامت اجرا می‌شود و شبکه جامع بهداشت در ۳۰ استان به دستور وزیر بهداشت اجرا می‌شود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۱:۴۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
هر 80 هزار کیلومتر کاتالیست اگزوز بایستی عوض شود وگرنه میزان آلوده سازی خودرو تا ده برابر افزایش می یابد . در ایران هیچکس اینکار رو نمی کند.