کرمان/

کرمان ، رتبه ششم کشور در مصرف برق خانگی

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان با اشاره به اینکه شاخص شدت مصرف برق کشور 2 برابر متوسط جهان و بیش از 4 برابر کشورهایی چون آلمان و ژاپن است ،گفت: استان کرمان رتبه ششم کشور را در زمینه مصرف برق خانگی دارد که نیاز به بازنگری و مصرف بهینه دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، علی اصغر نصراللهی به مناسبت روز صنعت برق در جمع خبرنگاران افزود:شرکت برق منطقه ای کرمان از طریق 2هزار و 250 مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی و 8 هزار و 266 کیلومتر خط انتقال و فوق توزیع و 101 دستگاه پست انتقال و فوق توزیع تأمین برق 940 هزار مشترک را در شاخه های مختلف مصرف ، بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: صنعت برق کشور در سه دهه گذشته رشد متوسط سالانه حدود 8 درصدی را تجربه کرده است که مجبور بوده هر 9 سال یکبار ظرفیت خود را در بخشهای نیروگاه , شبکه انتقال و توزیع 2 برابر کند.

افزایش پیک بار در مصارف غیراقتصادی

نصراللهی با اشاره به اینکه با اجرای مرحله نخست قانون هدفمندی یارانه ها انتظار می رفت که رشد پیک بار کنترل شود ، تصریح کرد: این انتظار در سال 90 و 91 برآورده شد و پیک بار در این سالها به ترتیب 3 و 6 و 2 دهم درصد رشد یافت اما این روند در سال 92 تغییر کرد و پیک بار در این سال رشد حدود 7% را تجربه کرد.

وی یادآور شد: این افزایش چشمگیر در شرایطی رخ داده که رشد اقتصادی کشور منفی است و این امر به این معناست که افزایش پیک بار در مصارف غیراقتصادی رخ داده و موجب افزایش شدت مصرف برق در کشور شده است.

تأثیر افزایش قیمت برق بر کاهش مصرف از میان رفته است.

نصراللهی گفت: این واقعیت ناخوشایند حاکی از آن است که اثر افزایش قیمت برق بر کاهش مصرف , با تورم سالهای اخیر از میان رفته است.

وی افزود: هرچند تلفات 15 درصدی شبکه های برق کشور 50%از متوسط تلفات 10 درصدی صنعت برق جهان بیشتر است اما خوشبختانه در سالهای گذشته این نرخ روند نزولی داشته است.

صنعت برق مستعد کسری 11 هزار میلیارد تومانی است

نصراللهی خاطرنشان کرد: به ازای تولید هر کیلووات ساعت برق در کشور حدود 700 گرم دی اکسید کربن منتشر می شود در حالی که این رقم در سطح جهانی حدود 600 گرم بوده و علاوه بر آن باید مطابق برنامه های آژانس بین المللی انرژی تا سال 2050 به 200 گرم برسد.

وی تصریح کرد: مطالعه جریان نقدینگی صنعت برق حاکی از آن است که صنعت برق مستعد کسری 11 هزار میلیارد تومانی در بخش انتقال و توزیع (بدون احتساب هزینه سوخت) است و یکی از دلایل این کسری منابع و نقدینگی نبود تعادل بین قیمت تمام شده برق ناشی از تولید ، انتقال و توزیع با قیمت تکلیفی فروش برق می باشد.

نصراللهی یادآور شد: بررسیها نشان می دهد که با عایق کاری و بهبود تجهیزات سرمایشی خانه ها ، اصلاح روشنایی و جایگزینی یخچال و فریزرهای پرمصرف با نمونه های کم مصرف ، مصرف خانه ها تا 50% کاهش می یابد و چنین ظرفیت کاهش مصرفی در بخش تجاری ، اداری و عمومی نیز وجود دارد.

وضعیت پیشرفت نیروگاههای در دست اجرا در استان

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان به تشریح وضعیت پیشرفت نیروگاههای در دست اجرا در استان پرداخت و گفت: طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی کهنوج باظرفیت هزارمگاوات ، توسط شرکت ماهتاب کهنوج سرمایه گذاری شده است که مرحله اول آن در سال 93 به بهره برداری می رسد.

نصراللهی افزود: احداث نیروگاه سیکل ترکیبی سیرجان نیز با ظرفیت500 مگاوات ، توسط شرکت نیروگاهی کرمانیان سرمایه گذاری شده است که در حال بازگشاییLC است.

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه رفسنجان هم با ظرفیت 500 مگاوات، توسط شرکت تدبیر نیروی پارسیان سرمایه گذاری و هم اکنون مبادله قرارداد خرید تضمینی برق انجام شده است.

نصراللهی تصریح کرد: نیروگاه بوتیای کرمان نیز با ظرفیت500 مگاوات ، توسط شرکت فولادبوتیای ایرانیان سرمایه گذاری شده است و در حال حاضر شاهد مبادله قرارداد و شروع برگزاری مناقصات آن هستیم.

وی گفت: نیروگاه گل گهر سیرجان با ظرفیت 1500مگاوات توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهرانجام شده که در حال تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی است.

نصراللهی افزود: نیروگاه دوچاهی سیرجان هم با ظرفیت500 مگاوات توسط شرکت ملی صنایع مس سرمایه گذاری شده و هم اکنون در حال دریافت مجوز توانیراست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حضور متقاضیان بزرگ صنعتی و رشد بار در همه ی شاخه های مختلف مصرف و منفی بودن تراز تولید و مصرف استان ، احداث نیروگاه در مناطق مختلف به شدت مورد نیاز می باشد.

اقدامات ضروري که بايد در استان صورت گیرد.

نصراللهی ، درمدارقرارگرفتن حداقل 2 واحد از نيروگاه هزار مگاواتی کهنوج (قبل از پيک بارسال 1393) ، اجراي خط 400کيلوولت کهنوج ـ جيرفت ـ ارگ بم ، در مدارآمدن پست هاي 400 کيلوولت کهنوج ، جيرفت و ارگ بم ، تدوين راهکار عملی مناسب ازجمله احداث نيروگاه خصوصی توسط صنايع برای تأمين 3 هزار مگاوات برق صنعتی سال 1395 ، احداث و بهره برداری نيروگاه سيرجان و تشويق سرمايه گذاران به سرمايه گذاری در بخش مولدهای مقياس کوچک به ویژه در جنوب استان را از جمله ی اقدامات ضروری که باید در استان صورت گیرد ، برشمرد.

تنگناهای شبکه برق استان

وی تصریح کرد: کمبود نقدينگی برای اجرای طرح های مهم و ضروری شبکه ، کمبود شديد توليد در مناطق مختلف استان به ویژه جنوب استان ، رشد سريع بار به ویژه در شاخه صنعتی و کشاورزی ، وجود 12 هزار حلقه چاه کشاورزی بدون برق ، کند بودن روند احداث نيروگاه سيرجان و افت ولتاژ شديد در مناطق جنوبی استان به ویژه کهنوج و جيرفت از تنگناهای شبکه برق استان هستند.

مهمترین اقدامات اجرایی مورد نیاز استان

نصراللهی ، تأمین نقدینگی برای اجرای طرح های ضروری استان ، اجرای برخی طرحهای موقت از جمله پست های موقت زهکلوت ، فهرج ، جیرفت ، راه اندازی هرچه سریعتر نیروگاههای کهنوج و سیرجان و جذب سرمایه گذار برای احداث نیروگاههای خصوصی با توجه به درخواستهای صنعتی را از مهمترین اقدامات اجرایی مورد نیاز در استان عنوان کرد./س

برچسب ها: برق ، صنعتی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.