جروزالم پست :

مذاکرات هسته ای "ایران و قدرت های جهانی" در نقطه اوج

ایران و شش قدرت جهانی در حالی دور تازه ای از مذاکرات خود را در وین آغاز کردند که هدف آنها تحقق یک توافق جامع تا پیش از پایان مهلت 20 جولای است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم پست ؛ این روزنامه صهیونیستی در مقاله ای نوشت : مذاکرات هسته ای میان "جمهوری اسلامی ایران"‌ و قدرت های جهانی بار دیگر برای حل اختلافات ده ساله بر سر برنامه هسته ای و فعالیت تاسیسات اتمی ایران در وین آغاز شده است  . این گفتگوها این احتمال را دارند که علیرغم وجود برخی موانع به توافقی نهایی و جامع ختم شوند . 

دور تازه مذاکرات از صبح امروز (چهارشنبه) در وین در حالی شروع شد که مقامات دو طرف ابراز امیدواری کرده اند که طی سه روز مذاکرات بتوانند به مرحله تدوین پیش نویس توافق جامع برسند . 

در ادامه این مقاله آمده است : پس از سه ماه از بحث های مبسوط درباره انتظارات و خطرات احتمالی ،  هر دو طرف هم اکنون تصمیم دارند تا تدوین متن توافق نامه نهایی را آغاز کنند . چنین توافقی پایانی خواهد بود بر سالها خصومت ، اختلاف و بی اعتمادی میان ایران و غرب که می تواند منطقه خاورمیانه را وارد جنگی دیگر کند . 

در دو ماه آینده شش قدرت جهانی _ ایالات متحده ،‌روسیه ، چین ، فرانسه ،‌انگلیس و آلمان _‌از ایران می خواهند تا فعالیت های هسته ای خود در نیروگاه ها را به اندازه محسوسی کاهش دهد چرا که بیم آن می رود که در آنها سلاح اتمی تولید شود . در مقابل جمهوری اسلامی خواستار لغو کامل تحریم های اقتصادی غرب علیه تهران می باشد . 

دیپلمات های هر دو طرف مذاکره عنوان کرده اند که تصمیم دارند تمامی نقاط مورداختلاف را از جمله فعالیت های غنی سازی در نیروگاه های ایران ،‌ آینده توانمندی های اتمی تهران و همچنین زمان بندی لغو تحریم های اقتصادی را تا اواسط جولای حل و فصل نمایند . توافق نامه ای موقت میان این دو طرف در نوامبر سال گذشته منعقدشده است . 

جروزالم پست همچنین تصریح کرد :‌ این در حالی است که روز گذشته یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود درباره خوش بینی بیش از حد در این مذاکرات هشدار داده است  . وی اظهار داشته است : به مردم هشدار می دهد که تهیه پیش نویس قطعنامه به این معنا نیست که تحقق توافق نهایی قریب الوقوع خواهد بود و یا اینکه مذاکره کنندگان مطمئنا می توانند به یک قطعنامه جامع دست پیدا کنند . 

این روزنامه صهیونیستی مدعی شد : قدرت های جهانی عمیقا می خواهند مطمئن شوند برنامه هسته ای ایران به اندازه کافی محدود شده که در صورتی که تهران تصمیمی برای ساخت سلاح اتمی داشت ،‌ مونتاژ قطعات بمب اتمی مدت زمان طولانی نیاز داشته باشد . مقامات "جمهوری اسلامی"‌تمایل برای ساخت یا مونتاژ سلاح اتمی را کاملا رد کرده اند . 

تعداد سانتریفیوژها موضوع اصلی این اختلاف است چرا که از این طریق ایران بطور بالقوه قادر خواهد بود اورانیوم را با کیفیت مورد نیاز بمب اتمی غنی سازی کند . ادامه فعالیت سانتریفیوژها از مباحث پذیرفته شده در مذاکرات هسته ای تاکنون است . 

در انتهای این مقاله آمده است :‌ تهران دارای 10 هزار ماشین عملیاتی در نیروگاه های هسته ای خود است که اعضای 5+1 خواستار کاهش این تعداد به زیر هزار ماشین می باشد . درخواستی که به احتمال فراوان از سوی مذاکره کنندگان هسته ای "جمهوری اسلامی ایران"‌با مخالفت مواجه شود . 

تحقیق و توسعه فناوری های نوین هسته ای توسط ایران و میزان اورانیوم غنی شده در انبارهای نیروگاهی همچنان بعنوان نقاط مورداختلاف دو طرف باقی خواهد ماند . 

گفتنی است اورانیوم غنی شده هم می تواند بعنوان سوخت مورد استفاده نیروگاه های هسته ای مورد استفاده قرار گیرد و در صورت رسیدن به درجه خلوص بالاتر نیز در ساخت بمب اتمی کاربرد دارد . 


انتهای پیام /

برچسب ها: هسته ای ، مذاکره ، جهان ، قدرت ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار