سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت خبر داد

هشدار در مورد تاثیر دود دست سوم "سیگار" بر روی اطرافیان

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت در مورد تاثیر دود دست سوم سیگار بر روی اطرافیان افراد سیگاری هشدار داد.

دکتر شهرام رفیعی فر به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: دود دست سوم در واقع همان بقایای باقی مانده از دود مواد دخانی است که بر روی وسایل شخصی و یا وسائل اطراف و یا بر بدن و لباس فرد مصرف کننده مواد دخانی باقی می ماند.

وی افزود: دود دست سوم نیز مانند دود مستقیم سیگار و دیگر انواع دخانیات خطرناک است ولی اطلاعات اندک مردم از آن باعث آسیب رسانی ناخواسته به دیگر افراد به خصوص کودکان می شود.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات حتی سیگار کشیدن خارج از فضایی که اطرافیان به خصوص بچه ها و زنان باردار قرار دارند نیز می تواند برای آنان بسیار خطرناک باشد.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت گفت: به تازگی مشخص شده که سموم ناشی از سوخت انواع دخانیات که به صورت دود در هوا رویت نمی شوند، نیز بیش از آنچه انتظار می رفت خطرناک و آسیب رسان هستند.

وی افزود: این سموم از طریق لباس، پوست، مو و وسایل اطراف فرد سیگاری به دیگران منتقل می شود، حتی ثابت شده که این اثرات تا ماه ها قابل پایداری و تاثیرگذاری است.

دکتر رفیعی فر بیان داشت: این عقیده که ابراز ناراحتی فرد از بوی ناشی از سیگاری که مدت ها قبل در محلی کشیده شده است را به حساسیت روحی و تلقین شرطی او نسبت می دادند، رد شده و از لحاظ علمی ثابت شده که بو هشداری برای مغز است تا هرچه سریع تر به فرد اطلاع داده و او را از محل دور کند.

چسبیدن 90 درصدی دود مواد دخانی به وسایل اطراف
وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده 90 درصد نیکوتین تنباکوی دود شده به دیوار، سطوح، وسایل درون خانه مانند فرش، بالش، مبلمان، لباس، پوست و موی افراد می چسبد.

وی اظهار داشت: در آغوش کشیدن و بوسیدن کودکان توسط افراد سیگاری نیز  موجب انتقال ذرات مضر دود دست سوم از طریق پوست، مو و لباس این افراد به کودکان می شود، زیرا کودکان با ویژگی های منحصر به فرد خود از جمله سینه خیز و چهاردست و پا رفتن بیشتر در معرض سموم پخش شده در سطوح قرار می گیرند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت گفت:  کودکان با تنفس سریع تری که دارند و همچنین تماس با وسایل اطراف و بردن دست آلوده به دهان موجب تشدید موارد فوق می شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: همه افراد در معرض خطرات دود دست سوم سیگار هستند ولی افراد خاص مانند خانم های باردار، بیماران قلبی و ریوی و کودکان و نوزادان تحت تاثیر بیشتری از این دود قرار می گیرد و دچار عوارض بیشتر و گاه مرگ ناگهانی نوزادان می شوند.


انتهای پیام/
برچسب ها: دود ، سیگار ، سلامت ، سموم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار