تاریخچه حضور ایران در جام جهانی

ایران به معنی سرزمین آرایاییان با نام رسمی "جمهوری اسلامی ایران" کشوری در جنوب غربی آسیا و در منطقه خاورمیانه با 1/648/195 کیلومتر مربع وسعت و جمعیتی حدود 77/189/669 تن است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران ایران به معنی سرزمین آرایاییان با نام رسمی "جمهوری اسلامی ایران" کشوری در جنوب غربی آسیا و در منطقه خاورمیانه با 1/648/195 کیلومتر مربع وسعت و جمعیتی حدود 77/189/669 تن است. پایتخت، بزرگترین شهر و مرکز سیاسی و اداری ایران، تهران است.

ایران از شمال با جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان، از شرق با افغانستان و پاکستان و از غرب با ترکیه و عراق همسایه است و همچنین از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان محدود می‌شود که دو منطقه نخست از مناطق مهم استخراج نفت و گاز در جهان هستند.

انقلاب 1357 ایران حکومت مطلقه پادشاهی را در ایران سرنگون کرده و جمهوری اسلامی را جایگزین کرد. مقام رهبری در ایران بالاترین جایگاه رسمی است. اسلام دین رسمی و فارسی زبان رسمی این کشور است.

** اقتصاد

ایران در سالیان مختلف رشد اقتصادی مختلفی را تجربه کرده است. بر پایه گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال 2009 رشد اقتصادی ایران 1/1 که این رقم در سال 2010 به 1/6 درصد رسیده است، که پس از قرقیزستان کمترین نرخ رشد اقتصادی را در بین کشورهای منطقه داشته است.
وابستگی شدید به درآمدهای غیرقابل اعتماد نفتی، برنامه ریزی اقتصادی ایران را همواره شکننده کرده است.

اما در کل جایگاه مهمی را در اقتصاد جهانی به دلیل در اختیار داشتن صنعت نفت، صنعت پتروشمی، گاز طبیعی و خودروسازی برای خود بدست آورده است.

** آب و هوا

ایران از لحاظ آب و هوایی یکی از منحصر به فردترین کشورهاست. در سال 2004 و 2005 میلادی در نقطه‌ای در کویر لوت داغ‌ترین نقطه زمین ایران بوده است.

** ورزش

ورزش اول ایران کشتی آزاد است و فوتبال پرطرفدارترین ورزش در میان ایرانیان است. کشتی در ایران یکی از پرطرفدارترین ورزش‌هاست و ریشه در تاریخ و سنت ایرانی دارد به طوریکه معمولاً به عنوان ورزش ملی ایران از آن یاد می‌شود.




این ورزش از دوران باستان در ایران تمرین می‌شده و در میان سبک‌های گوناگون ملی و محلی کشتی پهلوانی فراگیرترین سبک آن بوده است.

در میان سبک‌های بین‌المللی نیز کشتی آزاد محبوب‌ترین روش به شمار می‌رود در سال 1318 اولین دوره مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شد.

نخستین باشگاه کشتی هم باشگاه سلیمان خان در خیابان شاپور سابق بود اولین تیم کشتی خارجی که وارد ایران شد تیم ترکیه بود که در سال 1326 به ایران آمد.

نخستین حضور بین‌المللی ایران در المپیک 1948 لندن بود که منصور رئیسی در آنجا به مقام چهارم رسید.

اولین  حضور تیم ملی کشتی ایران در مسابقات قهرمانی کشتی جهان هم در سال 1951 در هلسینکی فنلاند اتفاق افتاد.

** فوتبال

این ورزش پرطرفدار در جهان، پس از کشتی که در ایران از آن با عنوان‌های "ورزش ملی" و "ورزش اول ایران نام برده می‌شود، ورزش دوم است.

با این حال بسیاری از ورزش فوتبال به عنوان "ورزش اول" و "پرطرفدارترین ورزش ایران" نام می‌برند.

فوتبال در زندگی بسیاری از ایرانیان نفوذ کرده است.

بیش از 12 روزنامه مربوط به فوتبال، روزانه در ایران منتشر می‌شوند و دیدارهای لیگ‌های معتبر اروپایی نیز به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیون به صورت رایگان پخش می‌شود.

تیم ملی فوتبال بزرگسالان مرد ایران در سه دوره جام جهانی در سال های 1978 آرژانتین، 1998 فرانسه و 2006 آلمان حضور داشته است و در سال 2013 راهی جام جهانی برزیل 2014 شده است.

** تاریخچه و ترکیب تیم فوتبال "ایران" در جام جهانی  

پیشینه حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی فوتبال به قبل از انقلاب باشکوه اسلامی بازمی‌گردد.



اولین حضور ایران در رقابتهای جام جهانی در سال 1978 در کشور آرژانتین بود و در سال 1998 ایران پس از 20 سال در سال 1998 توانست برای بار دوم در جام جهانی فوتبال فرانسه حضور پیدا کند و برای سومین بار در سال 2006 در آلمان و اکنون در جام جهانی 2014 که کشور برزیل میزبان است، ایران چهارمین حضور خود را تجربه می‌کند.

تیم ملی کشورمان در سال 1978 در جام جهانی در مصاف با تیم هلند سه بر صفر بازنده شد و با تیم اسکاتلند نتیجه را مساوی کرد و در رقابت با کشور پرو چهار بر یک از این تیم شکست خورد.

ایران در جام جهانی فوتبال فرانسه نیز امتیازات خوبی کسب کرد که در بازی با یوگسلاوی ایران یک بر صفر از رقیب شکست خورد و در مصاف با ایالت متحده دو بر یک پیروز شد و در پایان این رقابت‌ها، بازی تیم ایران و آلمان در مقابل یکدیگر بود که به شکست دو بر صفر ایرانی‌ها منجر شد.

در جام جهانی 2006 در آلمان تیم ملی کشورمان با آنگولا یک بر یک مساوی و در مقابل تیم قوی فوتبال پرتغال دو بر صفر شکست خورد و همچنین به مکزیک سه بر یک باخت.

** نحوه صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2014 برزیل  

شاگردان کی‌روش در نخستین گام در دو دیدار رفت و برگشت مقابل مالدیو به برتری رسیده و راهی مرحله اول گروهی شد.

در این مرحله ملی‌پوشان ایران با تیم‌های قطر – بحرین و اندونزی در گروه پنجم رقابت‌ها هم گروه بود.

در مرحله اول گروهی ایران صدرنشین شد و به همراه قطر راهی دور پایانی مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا شد.

در این مرحله که سرنوشت تیم‌ها برای حضور در جام جهانی مشخص شد تیم ملی کشورمان در گروه اول با کره جنوبی، ازبکستان، لبنان و قطر همگروه شد که صدرنشینی در گروه و صعود به جام جهانی پایان راه تیم ملی ایران در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا بود.

تیم ملی ایران در سال 2013 میلادی در 9 دیدار به میدان رفت که حاصل آن، پیروزی، یک تساوی و یک شکست مقابل عمان در دیداری دوستانه بود تیم ملی ایران درآخرین رده‌بندی فیفا در جایگاه 45 قرارگرفت.

لازم به ذکر است تیم ملی کشورمان در رقابت‌های جام جهانی فوتبال همیشه در دور قهرمانی حذف شده وامیدوار هستیم که در سال 2014 در این رویداد بزرگ ایران بتواند نسبت به جام جهانی‌های گذشته جایگاه
بهتری را کسب کرده و به مرحله بعد صعود کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدصالح
۱۵:۰۳ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰
درود بر تیم ملی فوتبال ایران
آخرین اخبار