عراق به بازار جهانی درباره خرید نفت سرقتی هشدار داد/ بغداد: ترکیه در تعیین و توزیع درآمدهای صادرات نفتی دخالت نکند

وزارت نفت عراق به شرکت‌ها و بازارهای جهانی درباره خرید محموله کشتی "یونایتد لیدرشیپ" حامل نفت خام استخراج شده از میدان‌های منطقه کردستان عراق هشدار داد و آن را نفت مسروقه و قاچاق اعلام کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم،وزارت نفت عراق به شرکت‌ها و بازارهای جهانی درباره خرید محموله کشتی "یونایتد لیدرشیپ" حامل نفت خام استخراج شده از میدان‌های منطقه کردستان عراق هشدار داد و آن را نفت مسروقه و قاچاق اعلام کرد.

 وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که هر طرف یا شرکت نفتی که محموله کشتی یونایتد لیدر شیپ را معامله کند، یا بازاریابی آن را به عهده بگیرد، تحت پیگرد قضایی قرار خوهد گرفت.

وزارت نفت عراق همچنین از ترکیه خواست در تعیین یا توزیع درآمدهای صادرات نفتی از منطقه کردستان دخالت نکند.

در این بیانیه از دولت ترکیه خواسته شده است به توافقنامه امضا شده بین دو کشور در سال 2010 پایبند باشد.

در این توافقنامه آمده است شرکت بازاریابی نفت عراق "سومو" تنها مرجعی است که اختیار اداره و صادرات نفت را دارد و هیچ طرفی حق ندارد بدون مراجعه به دولت فدرال و وزارت نفت، در این کشور قرارداد نفتی امضا کند.

وزارت نفت عراق خاطرنشان کرده است که رفتار ترکیه در انبار کردن و صادرات نفت استخراج شده از میدان های منطقه کردستان عراق بدون موافقت دولت فدرال نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می رود، که براساس آن درآمدهای نفتی عراق به حساب ویژه ای در آمریکا واریز می شود، و از طریق آن بخشی از بدهی های عراق پرداخت می گردد.

گزارش‌های پیگیری حرکت کشتی‌ها از طریق ماهواره‌ها در روز یکشنبه (دیروز) نشان داد کشتی حامل نفت خام از منطقه کردستان بعد از اینکه راهی آمریکا بود، تغییر مسیر داده است. این موضوع نشان می دهد که شرکتی که نفت خام را بارگیری کرده شاید خریداری پیدا نکرده است.

پس از آن کمیسیون انرژی و صنایع پارلمان کردستان عراق اعلام کرد که آلمان و ایتالیا نفت صادر شده از این منطقه را خریداری کردند.

این کمیته افزود: رییس دولت محلی کردستان عراق چهارشنبه آینده مقادیر نفت صادر شده و بهای آن را اعلام خواهد کرد. این کمیته تاکید کرد حقوق کارکنان این منطقه از درآمدهای آن توزیع خواهد شد.


 ا نتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار