سید حسن نصرالله در مراسم گرامیداشت علامه شیخ مصطفی قصیر:

ایران چیزی را بر متحدان و دوستانش تحمیل نمی کند/انتخابات سوریه دستاوردی تاریخی و بزرگ بود/حل سیاسی بحران در سوریه آغاز شده و با "اسد" به پایان خواهد رسید

دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه کسانی هستند که می گویند انتخاب رییس جمهوری لبنان به مذاکرات بین تهران و ریاض وابسته است تاکید کرد: همه می دانند که ایران چیزی را بر متحدان و دوستانش نه در لبنان و نه در سوریه و نه در هیچ کجای دیگر تحمیل نمی کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه المنار: "سید حسن نصرالله" در آغاز سخنان خود با ابراز تسلیت به خانواده مجاهدین مقاومت که جان خود را در راه این جریان از دست دادند گفت: امروز باید در مورد مناسبت گرامیداشت شیخ مصطفی قصیر، اوضاع لبنان و سوریه سخن بگوبم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زمانیکه از پیروزی، دستاورد، جهاد، تلاش و ایثار صحبت می کنیم ما به شکل عمومی بدون اینکه اسامی افرادی را بیاوریم، سخن می گوییم گفت: ما در برابر مناسبتی دردآور همچون فقدان "شیخ مصطفی قصیر" قرار گرفتیم.

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پرونده انتخاب رییس جمهوری این کشور گفت: متهم کردن حزب الله به سوءاستفاده از پرونده ریاست جمهوری امر جدیدی نیست.

وی خطاب به گروه های سیاسی لبنانی با بیان اینکه شخصیتی را که دارای جایگاهی در بین مسیحیان است و ملی گرایی خود را به اثبات رسانده برای کرسی ریاست جمهوری انتخاب کنید تاکید کرد: حزب الله آماده پذیرش چنین شخصیتی برای ریاست جمهوری است.

سید حسن نصرالله افزود: حزب الله همه را به تلاش جدی و فعالانه برای انتخاب ریاست جمهوری دعوت می کند و در انتظار برقراری گفتگو بین جریان آزاد ملی و جریان المستقبل است.ما تمامی طرف ها را به تلاش برای دستیابی به راه حل در مورد انتخاب رییس جمهوری جدید فرا می خوانیم.

دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه کسانی هستند که می گویند انتخاب رییس جمهوری لبنان به مذاکرات بین تهران و ریاض وابسته است تاکید کرد: همه می دانند که ایران چیزی را بر متحدان و دوستانش نه در لبنان و نه در سوریه و نه در هیچ کجای دیگر تحمیل نمی کند.

وی با اشاره به اینکه حزب الله خواهان ادامه یافتن خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری لبنان نیست افزود: باید تلاش واقعی را برای این موضوع به کار گرفت و ما به عنوان مردم لبنان به دنبال انتخاب ریاست جمهوری هستیم.

"نصرالله" با تاکید بر اینکه به رغم آنچه که در منطقه در جریان است، اجماعی بین المللی و منطقه ای برای برقراری ثبات در لبنان به وجود آمده است گفت: ما خواهان برقراری امنیت، صلح، آرامش و ثبات در لبنان هستیم.

وی بر اجرای طرح امنیتی و همکاری با تمامی سطوح دولتی و نظامی برای توقف خشونت مذهبی تاکید کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سوریه هم پرداخت و گفت: آنچه در سوریه رخ داد نشان از مشارکت گسترده مردم سوریه در انتخابات بود که دستاوردی تاریخی و بزرگ برای دولت و ملت این کشور به شمار می رود.

"سید حسن نصرالله" در ادامه با اشاره به اینکه غرب برای ممانعت از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه تلاش کرد و آمریکا و دوستان منطقه ای این کشور در این مورد تهدیداتی به خرج دادند افزود: این تهدیدات و فشارها بر موضع نظام سوریه تاثیری نداشت و تصمیم آن را تغییر نداد.

وی با بیان اینکه آنچه که رییس ائتلاف مخالفان سوری به مردم سوریه در مورد باقیماندن در منازلشان در روز انتخابات گفت، مضحک و دلیلی بر شکست این گروه است اضافه کرد: صحنه رخ داده در برابر سفارت سوریه در لبنان نه فقط جریان 14 مارس بلکه دوستان سوریه هم شگفت زده کرد.

"نصرالله" گفت : برخی ها بیانیه هایی در مورد انتخابات سوریه که در آنها ناسزا بود صادر کردند که این اقدامات نشان دهنده احساس شکست آنهاست.

دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه ملت سوریه با حضور در انتخابات ریاست جمهوری بر اتحاد، باقی ماندن نظام این کشور و پایبندی خود بر اداره انتخابات و جذب میلیون ها رای دهنده تاکید کردند گفت: مردم سوریه با حضور در انتخابات به جهانیان گفتند " ما آینده سوریه را می سازیم، نه آمریکا و نه ژنو 1 و 2 و نه هیچ یکی از پایتخت های کشورهای بین المللی و منطقه ای".

وی افزود: مردم سوریه گفتند جنگ بین نظام و ملت نیست و ما حتی اگر صد و یا هزاران تن بودیم باز به پای صندوق های رای می رفتیم.

"سید حسن نصرالله" تصریح کرد: جنگ نظامی و تخریبکارانه در سوریه شکست خورد و هر کسی که خواهان حل سیاسی بحران است نمی تواند نتایج انتخابات این کشور را نادیده بگیرد.

او تاکید کرد: حل بحران سوریه بر اساس بیانیه ژنو 1 و یا ژنو2 و یا طرح استعفای "بشار اسد" از قدرت نیست بلکه انتخابات به بخشی از مخالفان پیام داد که حل سیاسی بحران در سوریه آغاز و با "اسد" به پایان خواهد رسید.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: حل سیاسی بحران سوریه بر اساس پذیرش انتخابات ریاست جمهوری و توقف حمایت از گروه های تکفیری است.

وی اضافه کرد: هیچ آینده ای برای جنگ نظامی در سوریه وجود ندارد و اقدامات نظامی به اشغال این کشور منجر نشده و به تسلط یافتن بر دیگران نمی انجامد.ما خواهان حل سیاسی بحران سوریه هستیم و به تمامی گروه های ستیزه جو در سوریه می گوییم نبرد شما هیچ آینده ای در بر نخواهد داشت.

"سید حسن نصرالله" در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه سوریه باید به جایگاه منطقه ای و جهانی خود باز گردد گفت: انتخابات ریاست جمهوری سوریه ثمره دستاوردهای نظامی و خون شهداست.انتخابات سوریه پیروزی جدیدی است که لبنانی ها نباید از این پیروزی نگران باشند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار