تا پایان برنامه پنجم توسعه محقق می شود؛

تولید گاز کشور به ٢٥٠ میلیارد متر مکعب می رسد

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران گفت: تولید گاز کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه به ٢٥٠ میلیارد متر مکعب در سال می رسد که با تحقق ساخت ٣ هزار کیلومتر خط لوله و ٣٠ ایستگاه تقویت فشار، این حجم گاز انتقال یافته و به مبادی مصرف و صادرات می رسد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از شانا حسن منتظر تربتی مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران گفت: برای انتقال و توزیع ٢٥٠ میلیارد مترمکعب گاز، علاوه بر زیرساخت هایی که در حال حاضر وجود دارد، به ٣ هزار کیلومتر خط لوله و ٣٠ ایستگاه تقویت فشار گاز نیاز داریم.
 
تربتی افزود: برای احداث این زیرساخت‌ها تا پایان برنامه پنجم توسعه به ١٥ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت ملی گاز ایران، سالانه ١٨٠ میلیارد متر مکعب گاز تولید می کند، تاکید کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده، تولید ٤٠٠ میلیارد متر مکعب گاز در افق ١٤٠٤ تعریف شده است.
 
به گفته مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران، باید زیرساخت‌های لازم برای انتقال و توزیع این میزان گاز نیز احداث شود و زیرساخت‌های کنونی صنعت گاز، ٢,٥ برابر افزایش یابد.
 
تربتی با اشاره به پیگیری وزیر نفت و اقداماتی که برای شتاب گرفتن پروژه های تولید گاز در فازهای پارس جنوبی انجام شده تصریح کرد: با توجه به اقداماتی که در حال انجام است، رسیدن به این میزان تولید و انتقال آن دور از دسترس نیست.
 
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران پیشتر نیز به خبرنگار شانا گفته بود: بهره برداری از هزار کیلومتر خط لوله در سال جاری، حجم خطوط لوله شرکت ملی گاز ایران را امسال به ٣٥ هزار کیلومتر افزایش می دهد.
 
همچنین به منظور انتقال حجم گاز یاد شده، (٢٥٠ میلیارد متر مکعب)، ١٠ ایستگاه در بخش تقویت فشار گاز در مناطق مختلف کشور تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
 
بر پایه این گزارش، تکمیل خط لوله دهم، تکمیل ایستگاه‌های خط چهارم و هشتم سراسری و تکمیل بخشی از خط ششم سراسری از جمله برنامه های امسال شرکت ملی گاز ایران است.
 
بر همین اساس، شرکت ملی گاز ایران آمادگی لازم را برای افزایش انتقال ٨٠ میلیون متر مکعبی گاز در سال جاری و ١٠٠ میلیون متر مکعبی گاز برای سال آینده  دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار