اصفهان/

احیای زاینده رود نیازمند یک طرح جامع است

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت:احیای زاینده رود نیازمند یک طرح جامع است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، «حمیدظهرابی در چهل و هشتمین کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان از تدوین برنامه جامع برای احیای روخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی خبر داد و گفت:این برنامه نیازمند همکاری کلیه دستگاههای دولتی و ذینفعان رودخانه است.

وی با اشاره به موارد مطرح شده در موضوع احداث تونل گلاب 2 گفت:سازمان حفاظت از محیط زیست بر اساس تفاهم نامه موارد مد نظر خود را مطرح کرده است .

وی افزود:تغییر نکردن دبی آب رودخانه،استفاده از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاها کنار رودخانه ،اصلاح شبکه آبرسانی و جلوگیری از برداشت آب های بدون مجوز از موارد مطرح شده است.

زهرابی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از صدور مجوز برای صنایع آلاینده در استان گفت:بسیاری از استان ها به برخی از صنایع موجود استان اصفهان مجوز فعالیت نمی دهند ولی این صنایع به راحتی مشغول فعالیت اند.

زهرابی با رد شایعه هایی در مورد اظهار نظر منفی سازمان حفاظت از محیط زیست نسبت به تونل بهشت آباد گفت:سازمان هنوز اظهار نظر کارشناسی در مورد انتقال آب به روش تونل یا لوله ارایه نکرده است.

«مهدی بصیری»مسوول کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه گفت با انتقاد از ارایه آمار بی اساس در موضوع مصرف 90 درصدی آب در بخش کشاورزی استان اصفهان گفت:در بهترین شرایط ترسالی 70 درصد آب به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

وی ارایه آمار و اطلاعات دقیق از سوی منابع مستقل را لازم و ضروری دانست وگفت:متاسفانه در بحران زاینده رود آمار و اطلاعات متناقضی ارایه می شود که نیازمند یکپارچه سازی است.

«لصف الله ضیایی»عضو کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه خواستار توجه به حق آبه محیط زیست بویژه تالاب گاوخونی شد و گفت:نباید حق آبه چندین هزار ساله محیط زیست به فراموش سپرده شود.

«احمد خاتون آبادی»دیگر عضو کمیته آب اتاق اصفهان از ایجاد توفان نمک در تالاب خشک شده گاوخونی به سمت مرکز ایران خبر داد و گفت:بی توجهی به تالاب گاوخونی هزینه های بسیار بر کشور وارد خواهد کرد زیرا جریان داشتن آب در این تالاب از ایجاد بادهای نمک زا جلوگیری می کند.

«بابک سپهریان نسب»دیگر عضو کمیته آب اتاق اصفهان گفت:انتقال آب بهشت آباد به صورت لوله برای محیط زیست هزینه های به مراتب بیشتر از احداث تونل دارد.

وی خواستار متوقف شدن طرح های توسعه فولاد در استان های مرکزی کشور شد و گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست می بایست با ایجاد و توسعه شرکت های فولادسازی در مرکز ایران مخالفت کند .

وی افزایش فلزات سنگین در آب و هوا و همچنین مصرف بالای آب و ایجاد آلودگی برای محیط زیست از جمله پیامدهای احداث مراکز فولادسازی است.

انتهای پیام./ز

برچسب ها: اصفهان ، احیای ، زاینده ، رود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.