رییس صندوق نوآوری و شکوفایی:

نحوه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان باید سخت‌گیرانه باشد

سلطانی گفت: نحوه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان باید سخت گیرانه باشد ولی روند آن باید تسهیل یابد.

به گزارش خبرنگار فناور‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در جمع خبرنگاران در مرکز تحقیقات و سیاستگذاری علم و فناوری گفت: ما باید سعی کنیم که به سراغ شرکت‌های بزرگ دانش بنیان برویم و از طرح‌های بزرگ آنها حمایت کنیم چنانچه صندوق نوآوری و شکوفایی از 6 ماه دوم امسال به سراغ شرکت‌های دانش بنیان بزرگ می‌رود. 

وی افزود: این در حالی است که ارزیابی شرکت‌های نوپا و کوچک همچنان در صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می‌شود و طرح‌های آنها مورد حمایت قرار گیرند البته جهت شناسایی شرکت‌های بزرگ با نهادهای اجرایی از جمله وزارت نفت و  کار وارد مذاکره شدیم. 

سلطانی تصریح کرد: در حال حاضر 800شرکت دانش بنیان تایید شدند که 290 طرح به صندوق ارائه شده که البته 50 طرح برای بررسی مورد تصویب و تایید قرار گرفتند. 

وی در ادامه گفت: 45 طرح باید اصلاح شوند که تاکنون 38 میلیارد تومان به طرح‌های دانش بنیان اختصاص یافت و برای شرکت‌های دانش بنیان نوپا 20 تا100 میلیون تومان اعتبار داده می‌شود و برای شرکت‌های بزرگتر از 1میلیارد تا 4میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده چنانچه در این راستا یکی از پرونده‌ها تقاضای 5 میلیارد تومان اعتبار درخواست کرده است. 

وی تصریح کرد: نحوه سیاست ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان باید سخت گیرانه باشد اما هر چه جلوتر برویم باید این روند تسهیل شود چنانچه براساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نباید هر شرکتی را دانش بنیان نامید، بنابراین آیین نامه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. 

هنوز جایگاهی برای فعالیت‌های مدیریت فناوری به وجود نیامده است

در ادامه مهدی محمدی رئیس کمیته علمی سومین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری گفت: با توجه به اینکه محصولات دانش بنیان هر روز در دنیا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، قابلیت‌های سازمان های ما نیز باید به قابلیت‌های درون زا تبدیل شود و در نهایت به قابلیت‌هایی برسند که محصولات ایرانی بتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند. 

وی افزود: انجمن مدیریت فناوری به عنوان کانون همگرایی‌ فعالان این حوزه جایگاهی را فراهم آورده تا بتوانند فعالان و صاحبنظران این حوزه به ارائه دستاورد های علمی خود بپردازند و در عین حال فضایی نیز برای به اشتراک گذاری دستاوردهای دانشی با بنگاههای صنعتی و خدماتی فرآهم‌ آورند. 
 
محمدی تصریح کرد: با وجود چنین دستاور‌دهایی متاسفانه هنوز جایگاهی برای فعالیت‌های مدیریت فناوری و نوآوری در بنگاه‌ها به وجود نیامده است و صرفا بخش خاصی از مخاطبان را که بیشتر دغدغه علمی داشتند هدف قرار داده است. 
 
وی خاطرنشان کرد: جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری برای اولین بار این فرصت را فراهم آورد که بخشی از فعالان و صاحبنظران این حوزه با همفکری حول یک مدال، چارچوبی را برای مجموعه فعالیتهای یک نظام جامع فناوری و نوآور‌انه در بنگاه‌ها پیشنهاد دهند. 


انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.