طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل؛

ولید معلم: داعش خطرناک‌ترین گروه تروریستی جهان است/باید با حرف و عمل با تروریسم مقابله شود/سوریه بر بازپس‌گيری کامل جولان اصرار دارد

وزیر امور خارجه سوریه در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل داعش را خطرناک‌ترین گروه جهان توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از المیادین: وزیر خارجه سوریه در سازمان ملل خواستار وحدت بین المللی برای مقابله با گروه های تروریستی بخصوص داعش و جبهه النصره شد و تاکید کرد تروریسم این گروه ها به مرزهای سوریه محدود نخواهد شد.

 ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در سخنانی در شصت و نهمین دور نشست های مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آنچه در ماه های اخیر شاهد آن بودیم خطرناک تر از همه بحران های سیاسی و اقتصادی است که جهان به خود دیده است. ما در مناسبت های مختلف و در تریبون های مختلف بین المللی درباره خطرات تروریسم که سوریه را هدف قرار داده است هشدار دادیم و گفتیم این تروریسم در مرزهای سوریه باقی نخواهد ماند زیرا هیچ حد و مرزی نمی شناسد. این افکار افراطی فقط خودش را می شناسد و فقط با کشتار و قتل و شکنجه آشناست.

وی خطاب به حضار در نشست گفت: شما امروز شاهد اقداماتی هستید که گروه داعش به عنوان خطرناک ترین گروه در جهان علیه همه گروه ها و پیروان همه ادیان در سوریه و عراق مرتکب می شود. آنها زنان را مورد تجاوز قرار می دهند و آنها را در بازار می فروشند. سرها و دیگر اعضای بدن افراد را قطع می کنند. کشتار و سربریدن را به کودکان می آموزند و علاوه بر این آثار تمدن و تارخی و نمادهای اسلامی و مسیحی را نیز نابود می کنند. همه این کارها را در برابر دیدگان جهانیان و کشورهایی انجام می دهند که همیشه ادعای مبارزه با تروریسم داشتند و حتی برخی از این کشورها خودشان تروریسم را چشیده اند.

وی در ادامه افزود: از همین جا می گویم که حضار گرامی آیا زمان آن نرسیده است که همه با هم یکصدا در برابر گسترش خطرناک افکار تروریستی تکفیری در جهان بایستیم. آیا لحظه حقیقت فرانرسیده است تا همه اذعان کنیم که گروه داعش و دیگر گروه های مشابه آن مثل جبهه النصره و بقیه گروه های وابسته به القاعده فعالیت خود را به مرزهای سوریه و عراق محدود نخواهند کرد بلکه به هر جایی که بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند اعم از اروپا و آمریکا، پنجه خواهند انداخت. آیا نباید از آنچه در سال های اخیر اتفاق افتاده است عبرت بگیریم و تلاش های بین المللی را برای مقابله با این گروه متمرکز کنیم همانگونه که این گروه همه تکفیری ها را از همه گوشه و کنار جهان جمع کرده و در یکجا متمرکز کرده است تا آنها را آموزش دهد و تجهیز کند و افکار و اقدامات تروریستی خود را از طریق آنها در کشورهایی که از آنجا آمده اند، گسترش دهد.

ولید المعلم در ادامه افزود: ممکن است کسی بگوید اخیرا قطعنامه ای بین المللی با اتفاق نظر و تحت بند هفتم منشور سازمان ملل صادر شده است تا از گسترش این گروه و دیگر گروه ها تصویب شده است تا آنها را نابود کند. درست است، دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است. این قطعنامه با تاخیر بسیار زیاد صادر شد اما آیا همه برای اجرای آن جدی هستند. از زمان صدور این قطعنامه شاهد هیچ اقدام جدی برای اجرای آن نبوده ایم و شاهد نبوده ایم که هیچ یک از کشورهای منطقه احساس خطر کنند. آنها همچنان همه انواع کمک ها و حمایت ها را در اختیار این گروه های تروریستی قرار می دهند. از این گذشته شاهد معیارهای دوگانه و ائتلاف های آمریکا برای تحقق اهداف سیاسی خاص از طریق دادن سلاح و پول و آموزش به گروه هایی که آنها را میانه رو می نامد، بوده ایم. این اقدامات صرفا باعث افزایش خشونت و تروریسم و ریختن خون سوری ها و طولانی تر شدن بحران سوریه و نابودی کامل راه حل سیاسی می شود و زمینه مناسبی برای رشد گروه های تروریستی که هولناک ترین جنایات را در سوریه مرتکب می شوند، به وجود می آورد. این امر ایجاب می کند که ما برای مقابله با تروریسم و نابودی آن، در حرف و عمل جدیت داشته باشیم تا امنیت و ثبات به سوریه و منطقه بازگردد.
وی ادامه داد: زنانی که به آنها تعرض شده است از ما می پرسند که برای آنها و برادران و فرزندان آنها چه کرده ایم. فرزندان کسانی که سرهای آنها به دست عناصر داعش بریده شده است کارهای ما را زیر نظر دارند. ما در برابر این فجایع که هر روز به دست عناصر این گروه و جبهه النصره و دیگر گروه ها انجام می شود، چه باید انجام دهیم.

ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه در ادامه سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: «آقایان و خانم ها، نمی توان با تروریسم از طریق قطعنامه های بین المللی که اجرا نمی شود مبارزه کرد. در اینجا دیگر نیات مطرح نیست. مبارزه با تروریسم با اجرای قطعنامه ها امکان پذیر است. حملات هوایی مهم است ولی نکته مهم دیگر این است که کشورهایی که به گروه های تروریستی سلاح می دهند و از آنها حمایت می کنند و به آنها آموزش می دهند و از آنها حمایت مالی می کنند و نیرو برای آنها فراهم می کنند، از این کار دست بردارند. بنابراین ما باید منابع تروریسم را خشک کنیم. اگر تروریسم را هدف حملات نظامی قرار دهیم ولی این کشورها به آنچه انجام می دهند ادامه دهند، دور باطلی ایجاد خواهد شد که جامعه بین المللی تا دهها سال نخواهد توانست از آن خارج شود. حملات نظامی باید با اجرای قطعنامه شماره 2178 سازمان ملل همزمان شود که در تاریخ 24 سپتامبر 2014 بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل صادر شد. باید کشورهایی که به این سازمان به هر شکلی کمک می کنند زیر فشار قرار گیرند. این کشورها همگی برای شما شناخته شده هستند. مهم تر از همه آنها، کشورهایی هستند که تفکر افراطی و تکفیری خطرناک برای امنیت و صلح بین المللی را صادر کرده و می کنند. داعش تفکری است که به یک سازمان تبدیل شد و مورد حمایت قرار گرفت و مسلح شد و آموزش داده شد و مانند یک حیوان وحشی خونخوار علیه سوریه و عراق و لبنان به کار گرفته شد. باید جلوی این تفکر و صادر کنندگان آن را بگیریم. همزمان با آن باید کشورهایی را که به عضویت ائتلافی به رهبری آمریکا درآمده اند زیر فشار قرار دهیم تا از حمایت از آن سازمان های تروریستی مسلح دست بردارند. در این صورت مبارزه نظامی با تروریسم، اقدامی موفق خواهد بود. اما در غیر این صورت، به وظیفه خود در برابر اشک زنانی که به کنیزی برده شده اند و زنان و کودکانی که قربانی داعش و جبهه النصره و دیگر گروه ها شدند عمل نکرده ایم».
وزیر امور خارجه سوریه افزود: «جمهوری عربی سوریه بار دیگر اعلام می کند از هر تلاش بین المللی برای مبارزه با تروریسم حمایت می کند و تاکید دارد این مبارزه باید با حفظ جان غیرنظامیان و احترام به حاکمیت ملی و بر اساس قوانین بین المللی صورت گیرد. سوریه در عین حال از همه کشورهایی که موضعی قاطعانه اتخاذ و با هرگونه خدشه وارد کردن به حاکمیت دیگر کشورها مخالفت کردند و قطعنامه های بین المللی را محترم شمردند قدردانی می کند».

ولید المعلم گفت: «اکنون زمان آن فرا رسیده است که همگی برضد تروریسم دست به دست هم دهیم. این خطری جدی برای همه است و هیچ کشوری از آن در امان نیست. کشور من همچون گذشته بر موضع ثابت خود پایبند است که در دهه 1980 درباره مبارزه با تروریسم پیش از آن که همه گیر شود اعلام کرد. آقای رئیس، ما در سوریه به حرف خودمان احترام می گذاریم و به قول و پیمان خود پایبند هستیم و بارها در موارد مختلف به ویژه از زمان آغاز بحران در سوریه بر این مسئله تاکید کرده ایم. سوریه بدون هیچ قید و شرطی با حضور در کنفرانس ژنو-2 موافقت کرد و با ذهنی باز در آن شرکت کرد هرچند باور ما این است که بحران باید به دست خود سوری ها و در خاک سوریه حل شود. به رغم این مسئله، ما برای نشان دادن حسن نیت و جلوگیری از ریخته شدن خون سوری ها به ژنو رفتیم و با هیئتی مواجه شدیم که از طرف سوری ها گفتگو نمی کرد زیرا اصلا هیچ تاثیر و نفوذی در داخل سوریه نداشت. این هیئت نزد مردم سوریه نه محبوبیت داشت نه مشروعیت. این هیئت با دولت سوریه طبق آنچه که اربابان غربی اش می خواستند گفتگو می کرد. این هیئت حاضر به محکوم کردن تروریسم یا ایستادن در برابر آن نبود و به حاکمیت سوریه و یکپارچگی ارضی آن احترام نمی گذاشت و حتی به صورت لفظی هم حاضر نبود خواستار توقف اقدامات گروه های تروریستی شود. ما می دانیم که این هیئت توانایی زیر فشار قرار دادن هیچ کس -نه گروه های مسلح و نه هیچ گروه سوری- را در خاک سوریه نداشت. ما با اولویت دادن به مبارزه با تروریسم به ژنو رفتیم زیرا همه دیدیم و می بینیم که امکان دستیابی به هیچ راه حل سیاسی در شرایطی که تروریسم به سوریه ضربه می زند وجود ندارد. افرادی در ژنو در برابر این اولویت ما ایستادند در حالی که این مسئله در بندهای بیانیه ژنو ذکر شده بود. هیئت موسوم به ائتلاف (مخالفان) با هرگونه اشاره به مبارزه با تروریسم مخالفت کرد و اکنون کل جامعه بین المللی دیدگاه ما را سرمشق قرار داده است زیرا مبارزه با تروریسم اولویت اصلی شده است و تا زمانی که تروریسم به شکلی وحشیانه هرکس را در مقابلش باشد نابود می کند، نمی توان کاری انجام داد. این تروریسم به کشورهایی باز خواهد گشت که تروریست ها از آنجا آمده اند».

ولید المعلم افزود: «بار دیگر تکرار می کنیم ما برای دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه و گفتگو با همه وطن پرستان شرافتمند که مخالف تروریسم در سوریه هستند تلاش می کنیم. آقای رئیس، انتخابات ریاست جمهوری که در مقابل چشم و گوش جهانیان برگزار شد، وظایف همه را یادآوری کرد. اراده سوری ها فراتر از هر صدایی بود که به دنبال ایجاد آشوب در بین آنها از سه سال و نیم پیش بود. سوری ها در داخل سوریه و خارج از آن حرف خود را زدند و صدایشان را به گوش جهانیان رساندند. اکنون و بعد از انتخابات ریاست جمهوری به جهانیان می گوییم کسی که به دنبال راه حل سیاسی در سوریه است ابتدا باید اراده سوری ها را که به صراحت و با قدرت اعلام کردند محترم بشمارد. آنها رئیس جمهور خود را در انتخاباتی با حضور چند نامزد -برای نخستین بار در تاریخ معاصر سوریه- برگزیدند و کشورهای متعددی شاهد شفافیت و درستی این انتخابات و استقبال گسترده مردم از آن بودند. در اینجا می گویم ملت سوریه انتخاب کرد و کسی که بخواهد به نام مردم سخن بگوید باید ابتدا نماینده مردم باشد و در ثانی به اراده و خواست آن احترام بگذارد. هرگونه گفتگویی باید بر اساس اصولی باشد که احترام به اراده ملت سوریه و تصمیم آن را مد نظر قرار دهد. بر این اساس ما برای دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه با مخالفان واقعی آماده ایم که خواستار خیر و ثبات و امنیت برای سوریه باشند و متکی به خارجی ها نباشند و از زبان آنها سخن نگویند. مخالفانی که در داخل سوریه تاثیرگذار هستند و ریشه آنها در داخل سوریه است نه در هتل ها و پایتخت های غربی. مخالفان میهن پرست که مبارزه با تروریسم را در اولویت قرار دهند و مصالحه محلی را تشویق کنند تا مقدمه ای برای به نتیجه رسیدن راه حل سیاسی باشد».

ولید المعلم در ادامه سخنان خود در شصت و نهمین دور نشست های مجمع عمومی سازمان ملل به حوادث تروریستی در سوریه و منطقه پرداخت و خطاب به حضار گفت: با ادامه حملات تروریستی در سوریه، نیازهای مختلف انسانی افزایش یافته است و تحریم های غیرانسانی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه سوریه باعث وخامت اوضاع زندگی غیرنظامیان سوریه شده است و این در حالیست که دولت سوریه با همکاری سازمان ملل و موسسه های وابسته به آن که در عرصه های انسانی فعالیت می کنند، در چارچوب مورد توافق با دولت سوریه، تلاش می کند نیازهای اساسی شهروندان و بخصوص کسانی را که به سبب اقدامات تروریستی منازل خود را ترک کرده اند تامین کند. برخی از این افراد به کشورهای همسایه رفته اند که برخی از آنها شماری از این شهروندان را به اردوگاه های آموزش نظامی یا جاهایی شبیه بازداشتگاه برده اند.
وی تاکید کرد: از همین تریبون اعلام می کنم که دولت سوریه امنیت و زندگی با عزت و کرامت را برای هر کدام از این افراد که مایل به بازگشت باشند، تضمین می کند. در همین حال سوریه به تلاش های خود با همکاری موسسه های بین المللی برای کمک رسانی به همه شهروندان سوری ادامه می دهد و این کار را در چارچوب حق حاکمیت ملی خود انجام می دهد و هیچ تبعیضی نیز بین شهروندان قائل نمی شود.

وی سپس اضافه کرد: جمهوری عربی سوریه بر پایبندی خود به بازپس گیری کامل منطقه اشغالی جولان تا خط چهارم ژوئن 1967 تاکید می کند و اقداماتی را که اسرائیل به عنوان اشغالگر برای تغییر چهره جغرافیایی و طبیعی و ترکیب جمعیتی این منطقه انجام می دهد رد می کند. این اقدامات نقض آشکار قطعنامه های بین المللی بخصوص قطعنامه 497 سال 1981 و قطعنامه 465 سال 1980 است. سوریه همچنین بر موضوع فلسطین به عنوان مسئله اصلی ملت سوریه که از حقوق ثابت و مشروع ملت فلسطین حمایت می کند، بخصوص حق تعیین سرنوشت و تاسیس کشور مستقل در سرزمین فلسطین به پایتختی قدس تاکید می کند. سوریه سپتامبر گذشته طرح ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را پذیرفت و به پیمان منع گسترش سلاح های شیمیایی پیوست زیرا به تلاش برای عاری سازی خاورمیانه از همه انواع سلاح های کشتار جمعی و در راس آنها سلاح شیمیایی باور دارد، تا پایبندی خود را به مخالفت با هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی به جهانیان ثابت کند. سوریه به تعهدات خود که پیوستن به این پیمان بر دوش آن گذاشت عمل کرد و به رغم شرایط ناگواری که داشت به این تعهدات عمل کرد و اگر سوریه با هیأت مشترک سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی و سازمان ملل همکاری نکرده بود، این هیأت نمی توانست ماموریت خود را انجام دهد. بر همین اساس رئیس این هیأت مراتب قدردانی خود را از همکاری سازنده سوریه که به انجام این کار بی سابقه منجر شد، اعلام کرد.
وزیر خارجه سوریه ادامه داد: سوریه به عنوان یکی از اعضای این پیمان به اجرای همه بندهای آن در چارچوب سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی پایبند است. اکنون این سوال بزرگ باقی می ماند که آیا کسانی که این نوع سلاح ها را در اختیار تروریست ها قرار می دهند متعهد می شوند که دست از این کار بردارند و به قوانین بین المللی بخصوص پیمان منع سلاح های شیمیایی و قطعنامه ای شورای امنیت درباره تروریسم پایبند باشند؟

وی در ادامه خطاب به حضار تاکید کرد: تا زمانی که اسرائیل به عنوان تنها قدرت نظامی هسته ای در منطقه به همه پیمان های منع گسترش سلاح های کشتار جمعی نپیوندد و تاسیسات هسته ای خود را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار ندهد، پاکسازی خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی امکان پذیر نیست. سوریه در همین حال بر حق همه کشورها برای دستیابی به انرژی هسته ای برای استفاده های صلح آمیز تاکید می کند.
وزیر خارجه سوریه ادامه داد: اعمال اقدامات اقتصادی یکجانبه و غیراخلاقی آمریکا و اتحادیه اروپا (علیه سوریه) ناقض قوانین بین المللی و اصول تجارت آزاد است، بر همین اساس خواستار لغو محاصره ای هستیم که آمریکا از چند دهه پیش بر کوبا اعمال کرده است. سوریه همچنین بار دیگر خواستار توقف و لغو همه اقدامات یکجانبه علیه سوریه و ملت های دیگر مثل ایران، کره شمالی و ونزوئلا و بلاروس هستیم.
وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: امیدواریم سازمان ملل بتواند در چارچوب اجرای منشور و اهداف خود، آرمان ملت های ما را برای داشتن زندگی با عزت و کرامت و توسعه و خودکفایی به دور از هرگونه تروریسم و تنش و درگیری تحقق بخشد و حاکمیت کشورها و برابری آنها در حقوق و وظایف را حفظ کند و اولویت با تمرکز تلاش های جامعه بین المللی بر مبارزه با تروریسم داعش و جبهه النصره و دیگر گروه های وابسته به القاعده و خشکاندن منابع آنها باشد تا امنیت و ثبات در منطقه و جهان برقرار شود.

انتهای پیام//







 
برچسب ها: الحدث ، گروه ، داعش ، ریاست ، جمهوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار