کودکانی که صبحانه نمی‌خورند چاق می‌شوند

دانش آموزانی که صبحانه مصرف نمی‌کنند، به مصرف تنقلات مضر رو آورده و چاق شدن آن‌ها بیشتر از کودکانی است که صبحانه مصرف می‌کنند.

محمد تقی انوشه متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: دانش آموزانی که صبحانه مصرف نمی‌کنند، به مصرف تنقلات مضر رو آورده و احتمال چاق شدن آن‌ها بیشتر از کودکانی است که صبحانه مصرف می‌کنند. همچنین این دانش آموزان در کلاس خواب آلود و کسل بوده و از توانایی ذهنی کمتری برخوردار هستند.

وی ادامه داد: میزان انرژی مورد نیاز کودکان مدرسه‌ای به دلیل تفاوت در اندازه بدن، میزان تحرک و سرعت رشد آن‌ها متفاوت است. هرچه میزان فعالیت بدنی دانش آموز بیشتر باشد، به انرژی بیشتری نیاز دارد که این انرژی توسط کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان، برنج، ماکارونی و غلات تامین خواهد شد، چرا که این مواد انرژی خود را به صورت تدریجی در بدن آزاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: در تغذیه کودکان باید نکاتی را در نظر گرفت: در وعده صبحانه استفاده از غذاهایی از قبیل نان و پنیر و گردو، نان و کره و مربا، نان و تخم مرغ همراه با یک لیوان شیر توصیه می‌شود. حتما استفاده از میان وعده فراموش نشود، البته میان وعده‌هایی مانند میوه تازه و خشکباری مانند کشمش، خرما، انجیر، انواع مغز‌ها، ساندویچ مرغ و عدسی توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان باید سعی کنند مصرف شکلات، شیرینی، نوشابه‌های گازدار، ساندویچ سوسیس و کالباس، پفک، چیپس، آلوچه و لواشک را محدود کنند، چرا که استفاده‌ بی رویه از این مواد علاوه بر آنکه منجر می‌شود کودک به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و چاق مبتلا شود، به دلیل آنکه سیری کاذب و کم اشتهایی به دنبال دارد، جایگزین یک وعده اصلی غذا شده و در نتیجه دانش آموز دچار کمبود‌های تغذیه‌ای و افت در یادگیری خواهد شد.

وی اذعان داشت: اگر کودکان شب‌ها زود بخوابند، صبح‌ها سرحال بیدار می‌شوند و به دلیل آن‌که غذای مصرف شده به خوبی هضم شده، در هنگام صبح قند خون آن‌ها کاهش یافته، در نتیجه اشتهای آن‌ها به مصرف صبحانه قبل از رفتن به مدرسه افزایش پیدا می‌کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار