عبدالله گل: ایجاد منطقه حائل در سوریه نیازمند صدور مجوز از شورای امنیت است/ سوریه عملا تجزیه شده‌است

رئیس جمهوری سابق ترکیه ایجاد منطقه حائل در این کشور را نیازمند تصمیم شورای امنیت دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ عبدالله گل" رئیس جمهور  سابق ترکیه در مصاحبه‌ای با روزنامه الحیات از شرایط به وجود آمده در خاورمیانه به ویژهدر سوریه، عراق ابراز تأسف کرد و تاکید کرد ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه را نیازمند قطعنامه شورای امنیت است.

وی در جریان این مصاحبه ایران را بازیگری مهم برای ثبات منطقه دانست.

 گل همچنین اعلام کرد که  تقسیم سوریه عملا اتفاق افتاده است و گفت که چندین بار "بشار اسد " رئیس جمهوری سوریه را به برگزاری انتخابات و اصلاحات در سوریه دعوت کرده است.

زئیس جمهور سابق ترکیه در پاسخ به این سوال که ائتلافی برای مبارزه با داعش صورت گرفته اما ترکیه برای پیوستن به آن چه می‌خواهد و اینکه آیا دنبال منطقه حائل است یا دنبال سرنگون کردن بشار اسد، گفت: این را دولت  باید بگوید. اما اگر از من سوال کنی که در منطقه چه می‌گذرد بخصوص در سوریه و عراق و ظهور گروهکهایی مانند داعش، امروز و در سابق و شاید در آینده، مهم این است که مانع بحرانی شدن منطقه تا این وضع خطرناک کنونی شویم... مشکلات باید از راههای سیاسی و دیپلماتیک حل شود.

 عبدالله گل  راه‌حل سیاسی با وجود ماندن بشار اسد در قدرت را "وضعیتی پیچیده" توصیف کرد و مدعی شد که "واقعیت سوریه اکنون این است که تجزیه عملا انجام شده و این امر به واقعیت تبدیل شده است" و مدعی شد ترکیه "می‌تواند پیامدهای این تجزیه را مهار کند".


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار