یک گزارش کوتاه؛

چه رابطه‌ای بین حرف‌های بروجردی و ظریف وجود دارد/ مسقط اتفاقی نیفتاد، وین هم مانند مسقط است!؟

صحبت‌های رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را هنگامی که کنار وقایع و اتفاقات مذاکرات وین می گذاریم به یک مورد جالب می‌رسیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین، مسقط پایتخت عمان از تاریخ 18 آبان ماه به مدت سه روز میزبان مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با طرف آمریکایی و اعضای گروه 1+5 بود.

در این مذاکرات که کاترین اشتون مسئول هماهنگ کننده اتحادیه اروپا نیز در آن حضور داشت دو طرف با هم رایزنی و گفتگو کردند.

پس از اتمام مذاکرات مسقط تحلیل های متفاوتی از نتیجه مذاکرات ارائه شد که ما در این گزارش فقط بنا داریم مصاحبه علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با شبکه العالم و همچنین اظهار نظر روز گذشته محمد جواد ظریف را دوباره مرور کنیم.

پس از اتمام مذاکرات مسقط و در حالی که تحلیل های متفاوتی از نتیجه مذاکرات منتشر می شد شبکه العالم در تاریخ 25 آبان ماه 1393 مصاحبه ای را با بروجردی به روی خروجی فرستاد که حاوی نکات مهمی بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این مصاحبه عنوان کرده بود: با توجه به زیاده خواهی آمریکا در مذاکرات عمان چشم انداز روشنی در پیش نیست، اما در عین حال این اراده هم در دو طرف وجود دارد که این مذاکرات در وین یک خروجی داشته باشد.
بروجردی در خصوص مذاکرات مسقط و نقش انتخابات کنگره آمریکا در موضع گیری آمریکا گفته بود: به نظر می رسید این مذاکرات یکی از مذاکرات بسیار تندی بود که ما با طرف آمریکایی ها در این مدت طولانی چند دور مذاکراه داشتیم، چون احساس ما در مذاکرات این بود که آن ها مصرند در یک دایره بسته حرکت کنند و طبیعی است که در دیپلماسی و مذاکره ای که بخواهد منجر به یک توافق بشود انعطاف شرط اول است و باید آن ها هم منطق طرف مقابل خودشان را بپذیرند.

بروجردی درباره مهمترین موانع و مشکلات بر سر مذاکرات گفت: به نظر من مهم ترین دو محور مشکلات مذاکراتی که در عمان هم وجود داشت، یکی همین حجم غنی سازی است که طبیعتا بر می گردد به تعداد سانتریفیوژ های ما و بر می گردد به تحقیق و توسعه ما و سانتریفیوژهای نسل جدید؛ این ها همه به هم متصلند حلقه های زنجیره غنی سازی اورانیوم هستند که آن ها هم در واقع به لحاظ تعداد سانتریفیوژ می خواهند محدودیت غیر معقول ایجاد کنند؛ ما حرفمان این است که باید غنی سازی را در سطح صنعتی داشته باشیم، کاربرد آن را هم که آژانس اشراف دارد هم کنترل می کند هم ضبط می کند هم دوربین و هم بازرسانش فعال هستند.



این صحبت های بروجردی را شاید و البته شاید بتوان اینگونه در نظر گرفت که در مذاکرات مسقط طرف غربی و یا بهتر بگوئیم طرف آمریکایی با همان دستور کار قبل وارد مذاکرات شده که خطوط قرمز ایران را رد می کنند.

صحبت های رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را هنگامی که کنار وقایع و اتفاقات مذاکرات وین می گذاریم به یک مورد جالب می رسیم.



در روز چهارم مذاکرات ایران و طرف غربی خبرنگار رسانه امریکایی اسوشیتدپرس توییتی را منتشر کرد که بلافاصله با واکنش خبرنگاران مواجه شد. همه به دنبال تایید یا تکذیب این خبر بودند و فضا تحت تاثیر قرار گرفته بود.

خبرنگار اسوشیتدپرس در خبر خود آورده بود که محمد جواد ظریف برای مشاوره و مشورت ساعت 19 روز جمعه وین را به مقصد تهران ترک خواهد کرد. خبری که البته با خبرهای زیادی همراه بود. در این میان تیم های هماهنگی نزدیک به سه وزیر امور خارجه حاضر در وین یعنی انگلیس، فرانسه و آمریکا از حضور یا عدم حضور وزرای خود در وین سخن می گفتند و بعضی عنوان می کردند کری با همتای فرانسوی خود به پاریس می رود تا اینکه تیم جمهوری اسلامی ایران خبری را مبنی بر عدم سفر محمد جواد ظریف به تهران منتشر کرد.

در این خبر علت نرفتن ظریف به تهران از سوی یک منبع نزدیک به مذاکرات اینگونه عنوان شده بود که: ما از مسقط تاكنون طرحهاي مختلف داده ايم در نتیجه وی به تهران نمی‌رود و مذاكرات ادامه خواهد یافت. 

این یعنی اینکه جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات مسقط تاکنون طرح های مختلفی را ارائه داده است و لزومی برای گرفتن یا تشریح کردن طرحی جدید که مطابق با میل و خواسته مذاکره کنندگان ایرانی باشد نمی بیند.



در همین اثنا بود که یک خبر دیگر این بار از جانب خود ظریف منتشر شد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مورد عدم سفر خود به تهران گفت: ایده های جدیدی ارائه نشد که بخواهم به تهران برگردم بنابراین ضرورتی احساس نکردم که بخواهم به تهران بروم.

بنابراین یک تامل کوتاه در صحبت‌های ظریف و علاءالدین بروجردی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران با وجود ارائه طرح های متفاوت، نه در عمان و نه در وین طرح جدیدی که قابل ارائه باشد را دریافت نکرده است و هنوز هم آمریکایی‌ها و طرف غربی با نگاه پیشین خود که خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران را رد می کند وارد مذاکرات شده اند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مذاکرات ، وین ، اشتون ، عمان ، مسقط ، ظریف ، کری ، نیویورک ، دیپلمات ، ایران ، فیلم ، دانلود ، عکس ، اتریش ، آمریکا ، مایکل مان ، وندی شرمن ، آدام شوبین ، عراقچی ، غنی سازی ، بمب اتم ، اسرائیل ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، نتانیاهو ، اوباما ، چین ، آلمان ، کاترین اشتون ، افخم ، وزارت خارجه ، توافق ژنو ، اتحادیه اروپا ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، ویلیام برنز ، نطنز ، انگلیس ، چاک هیگل ، جان کری ، تحریم نفت ، اورانیوم ، هلگا اشمیت ، nuclear talks ، geneva talks ، world powers ، iran talks ، iran us ، negotiations ، tehran ، deal possible ، khamenei ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، zarif ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، wendy sherman ، sanctions ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، geneva ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، javad zarif ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، nuclear program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، ap ، reuters ، yjc ، netanyahu ، vienna
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۰۱ آذر ۱۳۹۳
این آمریکاییها که اهل مذاکره نیستند، فقط میخوان زور بگن. از اون ور هم یکسری کشورهای عربی و ...، مخصوصأ کودک کش های اشغال گر نمیزارن توافقی حاصل شود. دو حالت داره دیگه: یا توافق میشه که این خوبه یا اینکه توافقی نمیشه که اینم خوبه چون ما از حقوقمون کوتاه نیومدیم. باید کشور از هر لحاظ قوی باشه که اونا جرأت تحریم کردن مارو نداشته باشند همانطور که جرأت حمله نظامی ندارند.
آخرین اخبار