رییس اتاق بازرگانی ایران:

عدم توجه به تحقیق و توسعه ناشی از انحصارگرایی است

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از دلایل عقب ماندگی، نبود رقابت و انحصاری بودن بعضی خدمات توسط بعضی از شرکت‌ها است. وقتی شرکتی انحصاری عملی می کند دلیلی نمی بیند برای تحقیق و توسعه هزینه کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران  غلامحسین شافعی در چهارمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت که در مرکز مطالعات و بهره وری نیروی انسانی برگزار شد، با بیان اینکه بخش کمی از تولید ناخالص داخلی ایران به بخش تحقیق و توسعه ارتباط دارد، اظهار داشت: این میزان کمتر از سهم تحقیق و توسعه در کشور پاکستان است.

رییس اتاق بازرگانی ایران در این مراسم افزود: هیچ وقت تحقیق و توسعه در کشور به نوآوری تبدیل نشده و نمونه واقعی آن این است که ما برنامه‌های توسعه‌ای نوشتیم ولی هیچ وقت برنامه های توسعه‌ای ما عملی و اجرایی نشده و یا با تاخیر انجام شده است.

وی ادامه داد: کشورهای اطراف ایران همچون امارات، عربستان و ترکیه سهم قابل توجهی از تولید ناخالص ملی خود را به پژوهش اختصاص می‌دهند.

شافعی با بیان اینکه سازوکارهای تجاری‌سازی ایده‌ها در کشور وجود ندارد و از ظرفیت‌های پژوهشی کمتر بهره‌برداری می‌شود، تصریح کرد: پژوهش موتور محرک توسعه و پیشرفت و یکی از محورهای توسعه پایدار کشورها است و البته توسعه علمی، صنعتی، تجاری و فرهنگی نمی‌تواند بدون پژوهش صورت گیرد.

به گفته وی اگر قرار است به اقتصاد توسعه ای برسیم باید سهم تحقیق و توسعه را در برنامه ریزی‌هایمان افزایش دهیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران در بخشی از سخنان خود گفت: یکی از دلایل عقب ماندگی، نبود رقابت و انحصاری بودن بعضی خدمات توسط بعضی از شرکت‌ها است. وقتی شرکتی انحصاری عملی می کند دلیلی نمی بیند برای تحقیق و توسعه هزینه کند.

گفتنی است، در این مراسم از منتخبان حوزه پژوهش و فناوری قدردانی خواهد شد.

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار