نماینده فلسطین: نتیجه رای‌گیری شورای امنیت تاسف بار بود/ نماینده اردن: به تلاش‌های خود برای حمایت از فلسطین ادامه می‌دهیم

نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل با تاکید بر پایان یافتن اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی نتیجه رای گیری شورای امنیت را تاسف بار خواند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، ریاض منصور در سخنرانی خود در شورای امنیت برای بررسی پیش نویس قطعنامه فلسطین گفت: این پیش نویس به نمایندگی از دولت و ملت فلسطین به شورای امنیت ارائه شد. با وجود طولانی شدن مشکلات ملت فلسطین ولی فلسطینیان به مقاومت خود ادامه می دهند و به عملی شدن خواسته های قانونی خود به ویژه حق تعیین سرنوشت، آزادی و استقلال متعهد هستند و تلاش می کنند این خواسته ها از طریق ابزارهای سیاسی، دیپلماتیک و مسالمت آمیز محقق شود. ملت فلسطین در عملی کردن این خواسته ها از حمایت جهانی برخوردار است. یک سال دیگر برای ملت فلسطین گذشت و به این ملت خسارات و مصیبت های بیشتر وارد شد و اقدامات غیر قانونی، ویرانگر و استبدادی اسرائیل باعث وخامت اوضاع فلسطین در همه سطوح شده است. اسرائیل رژیمی مبتنی بر اشغالگری است. در یک سال گذشته با وجود تلاش های صادقانه آمریکا و اتحادیه عرب شاهد شکست یک روند سیاسی دیگر بودیم.
بی تحرکی در روند صلح به دلیل خودسری های اسرائیل است و این رژیم وضعی را ایجاد کرد که نتوانستیم به مذاکرات ادامه دهیم. از سوی دیگر بار دیگر شورای امنیت در عمل به مسئولیت ها و وظایف خود بر اساس منشور سازمان ملل شکست خورد. شورای امنیت نتوانست این بحران را حل کند. شورای امنیت نتوانست به صورت موثر در حمایت از یک راه حل سیاسی و دائمی موفق عمل کند.
ملت فلسطین در طول یک سال گذشته از اشغالگری اسرائیل شاهد سرقت بیشتری اراضی خود، ویران شدن منازل، شهرک سازی ها، بازداشت ها، حملات هوایی است.
وی افزود: شهرک نشینیان اسرائیلی اقدامات تروریستی خود را علیه فلسطینیان گسترش داده اند و به صورت مستمر عزت و کرامت انسانی فلسطینیان را لگدمال و به اماکن مقدس توهین می کنند و با اقدامات تحریک آمیز باعث تشدید تنش در منطقه می شوند که این اقدامات هشداری برای آغاز جنگ مذهبی و بی ثبات کردن منطقه است.
اقدامات وحشیانه علیه ملت فلسطین به وضع بی سابقه ای رسیده است. ارتش اشغالگر اسرائیل در حمله  ماه اوت گذشته وحشی گری خود را علیه ملت فلسطین نشان داد به طوری که ارتش این رژیم ده ها هزار گلوله توپ، خمپاره و موشک علیه غیرنظامیان بی پناه در نوار غزه شلیک کرد. در این جنایت وحشیانه اسرائیل بیش از دو هزار و دویست شهروند فلسطینی کشته شدند که بیشتر آنان از زنان و کودکان بودند. بیش از یازده هزار نفر از فلسطینیان زخمی و ده ها هزار نفر از خانه و کاشانه خود آواره شدند. اسرائیل با این جنگ میان فلسطینیان ترس و وحشت ایجاد کرد و باعث ویران شدن شمار زیادی از منازل و زیرساخت های اساسی نظیر بیمارستان ها و مدارس شد. اسرائیل در این حملات به بیش از صد نهاد وابسته به سازمان ملل حمله کرد و بیشتر مدارس سازمان آنروا آسیب دید. مساجد ، کلیساها، کارخانه ها و اراضی کشاورزی نیز از حملات اسرائیل آسیب ندیدند. اسرائیل به صورت متعمدانه دست به این جنایت زد که باعث ویرانی های گسترده و فاجعه انسانی در نوار غزه شد. اسرائیل در نوار غزه مرتکب نقض آشکار حقوق بین الملل بشردوستانه و جنایت جنگی در غزه شده است.
وی در ادامه افزود: همچنان میلیون ها فلسطینی در کشورهای دیگر در آوارگی به سر می برند و به دلیل درگیری ها در منطقه با بی ثباتی روبرو هستند. این درگیری ها خسارت های بیشتری به فلسطینیان وارد کرده است. درگیری ها در سوریه زندگی شمار زیادی از فلسطینیان را تهدید می کند. در یک سال گذشته مشکلات ملت فلسطین تشدید شده است. ادامه این مشکلات و ظلم و ستم در طول دهه های گذشته ما از رسیدن به راه حل دائم، فراگیر و عادلانه که بر اساس قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت است، دور می کند.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اوائل ماه سپتامبر گذشته طرحی را ارائه کرد تا شورای امنیت از مشکلات ملت فلسطینیان بکاهد و ظلم و ستم علیه فلسطینیان و اشغالگری اسرائیل پایان یابد. بر اساس این طرح، یک دوره زمانی برای پایان یافتن اشغالگری اسرائیل که به چهل و هفت سال رسیده مشخص شده است. ما از همه کشورهایی که به این پیش نویس رای مثبت دادند تشکر می کنیم. از اردن، روسیه و کشورهای دیگر به ویژه اتحادیه عرب تشکر می شود. همچنین فرانسه در تهیه این پیش نویس تلاش ها و مشارکت جدی داشته است.
با وجود این حمایت ها از ناتوانی شورای امنیت در تصویب این پیش نویس متاسف هستیم. در طول چهار ماه گذشته تلاش گسترده ای داشته باشیم تا با همه طرف ها رایزنی ها کنیم. نتیجه این رای گیری نشان می دهد که شورای امنیت در عمل به مسئولیت های خود جدی نیست. این شورا نمی تواند زمینه را محقق شدن راه حل فراگیر و عادلانه فراهم کند. همچنین این نتیجه همسو با خواسته های جهانی مبنی بر ضرورت پایان یافتن اشغالگری اسرائیل و نزاع طولانی فلسطینی اسرائیلی نیست. در حال حاضر اجماع جهانی برای عملی شدن گزینه دو کشور، تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای سال 197، غیر قانونی بودن اقدامات اسرائیل در قدس شرقی و شهرک سازی و محاصره نوار غزه وجود دارد و باید محاصره این منطقه فورا پایان یابد. 
نماینده فلسطین در سازمان ملل بیان داشت: جامعه بین المللی در محقق کردن آرمان های ملت فلسطین مسئول است. در حالی که این پیش نویس از حمایت کشورهای عربی، اسلامی، غیر متعهدها و طرف های مختلف برخوردار است، چرا باید با این مشکلات و شکستی دیگر در شورای امنیت روبرو شویم به ویژه آنکه صلح و امنیت بین المللی با تهدیدات بیشتری روبرو می شود.
از آنجا که ناآرامی های زیادی در منطقه وجود دارد، باید مقامات فلسطینی برای عملی کردن خواسته های ملت فلسطین تدابیر بعدی خود را اتخاذ کنند. ما از حمایت همه کشورهای برادر و دوست از مسئله فلسطین تشکر می کنیم. بار دیگر خواهان آن هستیم که اسرائیل به عنوان رژیمی اشغالگر به دلیل نقض قوانین بین المللی تحت بازخواست قرار گیرد. نباید این گونه اقدامات اسرائیل بدون بازخواست ادامه داشته باشد. همچنین هیچ توجیهی وجود ندارد که حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین نادیده گرفته شود این در حالی است که مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری به حق تعیین سرنوشت رای داد و بیش از یکصد و هشتاد کشور به این پیش نویس رای دادند. پیام این کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل روشن است.
وی گفت: زمان آن است که اشغالگری زشت و فرار این رژیم از مجازات پایان یابد. این اقدامات اسرائیل مشکلات شدیدی را برای ملت فلسطین ایجاد  کرد و باعث بی ثباتی و خشم در منطقه شده که تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است. حمایت های جهانی از مسئله فلسطین بی سابقه است. چند پارلمان در کشورهای اروپایی خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین شده اند. صد و سی و پنج کشور کشور فلسطین را به رسمیت شناخته اند و سوئد آخرین کشور بوده است که بیانگر حمایت جامعه جهانی از حقوق ملت فلسطین و گزینه دو کشور است. تاسف بار است که شورای امنیت در حمایت از خواسته های ملت فلسطین فلج است و نمی تواند به مسئولیت های خود در این زمینه عمل کند. تاسف بار است که عملی شدن خواسته های ملت فلسطین به درازا می کشد این در حالی است که فلسطینیان با محاصره روبرو هستند و شهرک سازی در اراضی فلسطینی به پیش می رود و گزینه دو کشور در حال از بین رفتن است. کشوری که می خواهد گزینه دو کشور را نجات دهد باید اقدام فوری داشته باشد نه این که به اسرائیل بهانه بدهد و با این کار همراه با اقدامات غیر قانونی و اخلاقی اسرائیل شود. ما از شورای امنیت می خواهم بر اساس بندهای منشور سازمان ملل به وظایف خود عمل کند و به تحرکات خود در این زمینه در سال آینده ادامه خواهیم داد. زمان آن رسیده است که جامعه جهانی قاطعانه و به صورت دسته جمعی برای پایان یافتن اشغالگری اسرائیل فعالیت کند تا در نهایت کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی تشکیل و مشکلات آوارگان فلسطینی بر اساس قطعنامه 194 حل و عدالت و صلح مستقر شود.

نماینده اردن: به تلاش های خود برای حمایت از فلسطین ادامه می‌دهیم 
نماینده دائم اردن در سازمان ملل نیز گفت: اردن به تلاش های خود برای عملی شدن خواسته های ملت فلسطین ادامه خواهد داد.
، دینا قعوار در نشست شورای امنیت برای رای دادن به پیش نویس قطعنامه فلسطین گفت: اردن به نمایندگی از کشورهای عربی پیش نویس قطعنامه مشخص کردن سقف زمانی پایان یافتن اشغالگری اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین را به شورای امنیت ارائه کرد و ارائه این پیش نویس بر اساس تصمیم شورای وزراتی اتحادیه عرب و باور ما به ضرورت پاسخ مثبت دادن شورای امنیت به حقوق قانونی فلسطینیان در داشتن زندگی با عزت در کشور مستقل خود بوده است که از حاکمیت کامل برخوردار بوده و این کشور به پایتختی قدس شرقی و بر اساس مرزهای سال 1967 است. کشور فلسطینی که در صلح و امنیت با همه کشورهای منطقه بر اساس قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت شامل قطعنامه های 242 و 338 و 1397 و طرح صلح عربی زندگی کند.

وی افزود: اردن در صدر کشورهایی است که از مسئله فلسطین و همه حقوق این ملت در شورای امنیت و همه سازمان های بین المللی دفاع خواهد کرد چرا که عملی شدن گزینه دو کشور به سود منافع ملی اردن است. امیدوار بودیم شورای امنیت این پیش نویس را تصویب کرد چرا که این شورا در پایان دادن به نزاع فلسطینی اسرائیلی که دلیل اصلی درگیری ها در منطقه خاورمیانه است، مسئولیت های قانونی و اخلاقی دارد. همه بندهای این پیش نویس از پذیرش همه اعضای شورای امنیت و جامعه جهانی برخوردار بوده است. این بندها شامل حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود و رسیدن به راه حل مسالمت آمیز برای پایان دادن به اشغالگری در اراضی فلسطینی بوده است. اما رای نیاوردن این پیش نویس باعث نمی شود که تلاش بیشتری برای وادار کردن سازمان ملل برای مشارکت بیشتر برای حل و فصل این نزاع نداشته باشیم و به تلاش های خود برای از سرگیری مذاکرات صلح  میان فلسطینیان و اسرائیلی ها در چارچوب یک روند جدی و متعهدانه ادامه خواهیم داد تا در نهایت به عملی شدن گزینه دو کشور در یک دوره زمانی منطقی و پایان یافتن این درگیری از طریق همه موضوعات راه حل نهایی شامل قدس، آوارگان، امنیت، قدس و منابع آب و مرزها بر اساس قوانین بین المللی و طرح صلح عربی منجر شود. شکی در این نیست حل و فصل این نزاع همسو با منافع حیاتی اردن بوده که مرتبط به این موضوعات است. اردن در این زمینه ها موضع روشنی دارد.
ارائه این پیش نویس که از حمایت کشورهای عربی برخوردار است به معنای یک اقدام یک جانبه نیست بلکه حق ملت فلسطین است که روند صلح را انتخاب کرده و به سازمان ملل به عنوان آخرین گزینه روی آورده است چرا که همه راه ها را برای محقق کردن خواسته های مشروع خود بسته می بیند.
وی تاکید کرد: اقدامات یکجانبه همان شهرک سازی های اسرائیل و تصویب قوانین تبعیض نژادی نظیر قانون شهروندی و اقدامات غیر قانونی در اراضی اشغالی فلسطین است که این اقدامات باعث دور شدن ما از روند صلح می شود. این اقدامات اسرائیل تهدیدی برای عملی شدن گزینه دو کشور است. باید جامعه بین المللی به وخامت اوضاع در اراضی اشغالی فلسطینی و مشکلات فلسطینیان در نوار غزه در نتیجه جنگ اخیر اسرائیل علیه غزه توجه داشته باشد. باید جامعه جهانی درک کند که این وضع نمی تواند ادامه داشته باشد و باعث می شود منطقه وارد دور تازه ای از خشونت ها و درگیری شود. نتیجه رای گیری این نشست نباید مانع از افزایش تلاش ها برای رایزنی ها و گفتگوهای بیشتر برای رسیدن به راه حل عادلانه و فراگیر برای مسئله فلسطین باشد. این راه حل باید به تشکیل کشور مستقل فلسطین شود که صلح و امنیت را برای همه در منطقه تضمین کند و باید به تلاش های خود برای رسیدن به این هدف ادامه دهیم.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار