در نشست خبری مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی عنوان شد

تا ۵ سال آینده پوشش اورژانس هوایی به صد درصد می‌رسد

دکتر صابری نیا از تلاش برای افزایش تعداد پایگاه‌های اورژانس هوایی تا ۵ سال آینده و رسیدن به پوشش صد درصدی در کل کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر امین صابری نیا، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور، امروز ۱۰ دی در نشست خبری در جمع خبرنگاران به بحث اورژانس هوایی اشاره و اظهار داشت: در طی برنامه طرح تحول سلامت ۱۴ بالگرد اورژانس هوایی در ۱۴ نقطه کشور راه اندازی شده که کمک شایانی را به افزایش سرعت خدمت رسانی به بیماران نیازمند کرده است. 

وی ادامه داد: ما برای افزایش تعداد پایگاه‌های اورژانس هوایی در حال رایزنی برای خرید بالگرد یا خرید خدمت هستیم که امیدواریم از این دو طریق تا ۵ سال آینده پوشش اورژانس هوایی را به صد درصد برسانیم. 

وی اظهار داشت: امسال ما در تعداد نفر ماموریت در روز نسبت به سال گذشته افزایش داشته است به طوریکه از 1.58 به 13.4 درصد رسیده است، همچنین در طی این ۶ ماه ۲۱ زن باردار از مناطق محروم از طریق اورژانس هوایی به بیمارستان‌های تخصصی اعزام شده‌اند. 

وی با بیان اینکه ۴۱۹ مورد مصدوم تصادفی توسط اورژانس هوایی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند افزود: در صورت نبود اورژانس هوایی و انتقال به موقع این مصدومین به مراکز درمانی این مصدومین جان خود را از دست می‌دادند. 

صابری نیا در ادامه به بحث رتبه بندی پرسنل پیش بیمارستانی، رتبه بندی پایگاه‌های اورژانس، تدوین پروتکل اورژانس بیمارستانی و تعیین کمیته تریاژ در بیمارستان‌ها اشاره کرد. 

صابری نیا به خلاء قانونی در حوزه اورژانس اشاره کرد و گفت: قوانینی که در دفتر حقوقی قضات وجود دارد، مربوط به بیمارستان‌ها است و در اورژانس پیش بیمارستانی چیزی لحاظ نشده است بنابراین در صورت وجود هر مشکلی، پرسنل اورژانس مقصر شناخته می‌شود، بنابراین وظایف و رفتارهای پرسنل اورژانس را در عملیات اورژانس پیش بیمارستانی لیست بندی کردیم تا آن را به دفتر حقوقی وزارتخانه ارسال کنیم و در تلاش هستیم تا این قوانین به تصویب برسد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سند ملی اورژانس اشاره و عنوان کرد: تدوین سند ملی اورژانس تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و در تلاش هستیم تا آخر سال این سند آماده شود و بعد از تایید وزیر بهداشت به کلیهٔ دانشگاه‌ها ابلاغ گردد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از معضلات اورژانس کمبود پرسنل است، گفت: درحال حاضر بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ پرسنل در حوزه اورژانس کمبود داریم که قرار است درصدی از این کمبود‌ها را از طریق جذب نیرو به صورت شرکتی برطرف کنیم اما این امر یک مسکن است و نمی‌تواند جوابگوی کمبود باشد. در خواست ما این است که نگاه مسئولین به این حوزه به صورت ویژه باشد تا بتوانیم خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم. 

وی در خصوص ناوگان آمبولانس‌های کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش اعظمی از آمبولانس‌های اورژانس فرسوده هستند و ۵۰ درصد این آمبولانس‌های نیاز به ترمیم و تعویض دارند. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار