گزارش باشگاه خبرنگاران/ 2

اصل 150 و 151 قانون اساسی درباره سپاه چه می‌گوید؟/ دفع شرّ دشمنان با رزمایش‌ها

نمی‌توان عقبه یک نیروی نظامی قدرتمند را با سخنان بی‌اساس محدود کرد، اگر سپاه آمادگی خود (نیروی انسانی، تجهیزاتی، اطلاعاتی و معنوی) را حفظ نمی‌کرد، مورد هجوم نظامی مستکبرین جهانی قرار می‌گرفتیم.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ اخیراً هجمه‌هایی زشت علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفته است.
 
در این بخش از گزارش خود قصد داریم بر اساس آیه شریف قرآنی و نیز اصول قانون اساسی، دلایل قدرت و موجودیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از نظر دینی و قانونی بررسی کنیم.

***اصل 151 قانون اساسی چه می‌گوید؟
 
به حکم آیه کریمه "وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ" (سوره انفال آیه 60) دولت موظف است برای همه افراد کشور برنامه و امکانات آموزش نظامی را بر طبق موازین اسلامی فراهم کند، به طوری که همه افراد همواره توانایی دفاع مسلحانه از کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند، ولی اجازه داشتن اسلحه باید با اجازه مقامات رسمی باشد.
 




معنی آیه شریفه مذکور این‌گونه است: " و شما (ای مؤمنان) در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید از آذوقه و تسلیحات و آلات جنگی و اسبان سواری زین کرده برای تهدید و ترساندن دشمنان فراهم سازید و نیز برای قوم دیگری که شما بر دشمنی آنان مطلع نیستید (مراد منافقانند که ظاهراً مسلم و باطناً کافر محض‌اند) و خدا بر آن‌ها آگاه است؛ آن چه در راه خدا صرف می‌کنید تمام و کامل به شما عوض خواهد داد و هرگز به شما ستم نخواهد شد".

 
شاید در حالت کلی هر فرد بتواند مفهوم کلی این آیه را تحلیل و استنباط کند (البته در حد وسع و توان علمی خود). اگر به معنی آیه شریفه نگاهی بیندازیم، اشاره‌ای به فراهم آمدن تسلیحات و آذوقه و آلات جنگی و اسبان سواری زین‌کرده، شده است.
 
طبق این آیه شریفه به هیچ‌ عنوان چنین چیزی موضوعیت ندارد، زیرا تسلیحات (اعم از سلاح "تک نفره"، "نارنجک"، "خمپاره"، "موشک ضدتانک" و...)، اسبان سواری زین شده (که مفهوم امروزی آن به معنای "خودروهای لجستیکی تاکتیکی"، "تانک‌ها" و "زره‌پوش‌هاست") همه برای مقابله با دشمنی مستقیم (آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و کشورهای مرتجع منطقه) و دشمن غیرمستقیم (کشورهایی که غیرمستقیم اظهار دوستی می‌کنند اما رفتارشان گویای سیاست دیگری است) بوده که برای حفظ خود از تجاوز، نیازمند مسلح شدن هستیم.

نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه همواره با توان دفاعی خود که در آیه کریمه 60 سوره انفال به "و اعدو لهم ما استطعتم من قوه" تعبیر شده، توانسته‌اند به خوبی شرّ دشمن را دفع کنند که نمونه آن در گذشته در رزمایش‌های سلسله‌وار "پیامبر اعظم (ص)" مشاهده شد و دشمن از توان بالای سپاه شگفت‌زده و متحیر شد، پشتش لرزید و شاید همین رزمایش‌های سپاه بر اساس آیه کریمه سوره انفال توانست شرّ دشمنان را دفع کند.
 



نکته دیگری که در این آیه به آن اشاره شده، آگاه بودن خداوند به همه اتفاقات جهانیان است، پس باید نتیجه بگیریم پیروزی‌ها و تمرین‌های موفق نظامی سپاه در این چند دهه مدیون بصیرت فرماندهان و اخلاص آن‌ها بوده و نمی‌توان عقبه یک نیروی نظامی قدرتمند را با سخنانی بی‌اساس محدود کرد و ملاک رشد و پیشرفت توان دفاعی، آیه کریمه سوره انفال است و سپاه پاسداران با تمسک به این آیه شریفه به عنوان یک ابرقدرت منطقه‌ای در غرب آسیا مطرح است.

 
اگر سپاه پاسداران به این آیه شریفه توجه نمی‌کرد و آمادگی خود را از هر لحاظ (نیروی انسانی – تجهیزاتی – اطلاعاتی و معنوی) حفظ نمی‌کرد، شاید خیلی سال قبل مورد هجوم نظامی مستکبرین جهانی قرار می‌گرفتیم و باید از سپاه تشکر کرد، زیرا امنیت ملی مرهون مجاهدات نیروهای مسلح (ارتش و سپاه) است.



 


***اصل 150 قانون اساسی حاوی چه نکاتی است؟

 
در این اصل آمده است: "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشکیل شد، برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن پا بر جا می‌ماند. حدود وظایف و قلمرو مسئولیت سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسئولیت نیروهای مسلح دیگر با تأکید بر همکاری و هماهنگی برادرانه میان آن‌ها به وسیله قانون تعیین می‌شود".

 




قدرت و موجودیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اساس نص صریح قرآن کریم و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که میثاق‌ انقلابی و حاصل خون چند صد هزار شهید است به‌وجود آمده و ادامه یافته، پس چرا با توجه به این موضوع سخنانی دور از بینش مطرح می‌شود؟

 
گفتنی است 2 اصل مطرح شده در این گزارش بر اساس کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همراه با اصلاحات و تغییرات قانون اساسی مصوب سال 1368 آمده است.



گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار