ارسال فهرست معاملات به صورت الکترونيکی شفافيت فعاليت‌های اقتصادی را در پی دارد

از مهم‌ترين و مطلوب‌ترين دستاوردهای تغييرات زندگی بشر، صرفه جويی در امور مختلف از جمله زمان، انرژی، هزينه‌ها، افزايش رفاه و … می‌باشد که با به کار بستن دانش روز و فناوری و همچنين الکترونيکی کردن امور می‌توان شاهد پيشرفت‌های چشمگير در عرصه‌های مختلف بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگان؛ با ورود عناصر مهم و جهت بخش به زندگي افراد شيوه هاي زندگي تغيير اساسي يافته و به تبع آن جوامع نيز در معرض دگرگوني هاي کلي قرار مي گيرند.اين تغييرات داراي اثرات مثبت و منفي بسياري در بين آحاد مردم خواهند بود که با انديشيدن تدابير مناسب و به کار بستن راهکارهاي سازنده مي توان از اثرات منفي کاسته و به پيامدهاي مثبت افزود

از مهم ترين و مطلوب ترين دستاوردهاي تغييرات زندگي بشر، صرفه جويي در امور مختلف از جمله زمان، انرژي، هزينه ها، افزايش رفاه و … مي باشد.با به کاربستن دانش روز و فناوري و همچنين الکترونيکي کردن امور مي توان شاهد پيشرفت هاي چشمگير در عرصه هاي مختلف بود. نهادينه شدن فناوري در زندگي روزمره باعث شده است توقعات افراد نيز تغيير يافته و متناسب با اين دگرگوني هاي رشد و افزايش يابد.

 توسعه و بسط فناوري در بين مردم منجر به رشد و آگاهي شهروندان در بسيار از زمينه ها از جمله امور اقتصادي ، سياسي ، بين الملل و ... خواهد شد که اين امر مهم بدون شک فعاليت هاي دولت ها را نيز تحت تاثير خود قرار خواهد داد. در همين راستا و با ظهور پديده دولت الکترونيک، کليه خدمات دولتي با حداقل زمان و به سهولت انجام خواهد پذيرفت. در اين بين دولتها نيز مي کوشند خود را با فناوري اطلاعات همسو و همگام سازند و از اين امر مهم دور نمانند. ارائه خدمات به صورت برخط(ONLINE) تاثير بسزايي بر کليه امور خواهد داشت.

 در دولت الکترونيک کارها در تمامي ساعات شبانه روز با کيفيت و سرعت بالا و صرف هزينه اندک قابل اجراست.در حقيقت دولت الکترونيک تعامل سازنده اي بين مردم و دولت فراهم مي سازد که به تبع آن دستاورد هاي ارزنده اي را براي کشور به ارمغان خواهد آورد. دولت الکترونيک، کليه فعاليت ها را به روز مي سازد و درصد خطا و اشتباهات احتمالي را به حداقل ممکن مي رساند. بالا بودن کيفيت و رضايت در اين روند موجب شده است اين مهم به صورت امري بديهي پذيرفته شود و نبود آن خلل گسترده اي در فعاليتها بوجود آورد. با توجه به مطالب ياد شده مي توان گفت سازمان امور مالياتي کشور جزو آن دسته از سازمان هايي است که ارتباط گسترده ، زياد و همچنين مستقيمي با افراد دارد.

اين سازمان براي رسيدن به اهداف والاي خود مي بايست با درنظرگرفتن و رعايت تمامي جوانب ضمن تکريم ارباب رجوع به اهداف خود نيز دست يابد. شايان ذکر است سوابق موجود مويد اين مطلب مي باشد که اين سازمان تاکنون توانسته تا حد قابل قبولي به آرمان هاي خود دست يافته همچنين اين سازمان توانسته براي تشخيص دقيق درآمد مشمول ماليات فعالان اقتصادي موفق عمل کند. به عنوان مثال مي توان به ارسال و دريافت اظهارنامه مالياتي به صورت الکترونيکي، ارسال ليست حقوق کارکنان، صورت معاملات فصلي و درنتيجه برقراري عدالت مالياتي اشاره کرد. براي تعيين درآمد مشمول ماليات موديان دسترسي به اطلاعات مالي مشمولين مالياتي اهميت بسياري دارد تا جايي که در قانون ماليات هاي مستقيم و در ماده (169) مکرر صراحتا به اين موضوع اشاره شده است.

بدون شک اجراي موفق ماده (169) مکرر به مدد دانش فناوري انجام مي پذيردکه از آثار مثبت آن مي توان به سهولت ارسال فهرست معاملات در کليه ساعات شبانه روز آن هم در هر نقطه از کشور، صرفه جويي در زمان، رفت و آمد کمتر موديان به ادارات کل مالياتي، کاهش درصد خطا و اشتباه اشاره کرد.

 موديان مي بايست نسبت به ارسال فهرست معاملات و صورت پرداخت قرارداد خود تا يک ماه پس از پايان هر فصل و همچنين حسب مورد تا يک ماه از تاريخ انجام معامله بصورت الکترونيک از طريق سامانه عمليات الکترونيکي سازمان اقدام کنند. افرادي که موفق به دريافت رمز عبور دريافت نشده اند نيز مي توانند اطلاعات خود را بصورت OFFLINE و در قالب لوح فشرده به ادارات امور مالياتي تحويل دهند. ارسال فهرست معاملات به صورت الکترونيکي شفافيت فعاليت هاي اقتصادي را در پي دارد که اين مهم منجر به تحقق عدالت مالياتي و اعتماد سازي گسترده بين مردم و نظام مالياتي خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار