رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

در ایران سلیقه به جای استاندارد در درمان سرطان حرف اول را می‌زند

دکتر اکبری با انتقاد از اینکه در هیچ جای دنیا تشخیص و درمان سرطان براساس سلیقه انجام نمی شود گفت: در ایران درمان سرطان رها شده است و پزشکان به جای استفاده از استانداردها از سلیقه به جای استانداردها استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر محمد اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز 11 بهمن در نشست خبری هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: در حال حاضر سرطان سومین عامل مرگ و میر در دنیا است، طبق آمار میزان بروز سرطان در کشور ما از متوسط دنیا کمتر است، در واقع میزان بروز سرطان در کشور 135 در هر صد هزار نفر است در حالی که در دنیا 180 در صد هزار نفر است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور داریم، افزود: هیچ کشوری مثل ایران روند صعودی در سرطان ندارد، البته باید توجه داشت که یکی از دلایل، روند صعودی طولانی شدن عمر است. در حال حاضر 6.8 درصد جمعیت کشور بالای 60 سال سن دارند که میزان بروز سرطان از این سن به بعد افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: اگر تولیت سلامت علمی و دلسوزانه حرکت نکند مردم آسیب می بینند با اینکه تولیت سلامت به وزارت بهداشت سپرده شده و باید بر همه چیز نظارت داشته باشد اما این اتفاق به درستی صورت نمی‌گیرد در هیچ کشوری مثل کشور ما کار تشخیص و درمان سرطان به طور دلخواهانه انجام نمی‌شود در واقع به جای استفاده از استانداردها در درمان و تشخیص سرطان در کشور ما سلیقه حرف اول را می‌زند. 

اکبری عنوان کرد: طبق گزارش سازمان ملل متحد 49 درصد سرطان ها با جراحی، 40 درصد با رادیوتراپی و 11 توسط شیمی درمانی در کشورهای پیشرفته درمان می شود، در حالی که در کشور ما بیشتر بر روی شیمی درمانی فوکوس شده و بیشترین هزینه هم به این مسئله اختصاص دارد.

وی تاکید کرد: هیچ کشور پیشرفته ای در دنیا وجود ندارد که بدون راهنمای درمان سرطان این بیماری را تشخیص و درمان کند‌ در حالی که در کشور ما این مسئله اصلا رعایت نمی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عوامل ایجاد کننده سرطان اشاره و اظهار داشت: اولین عامل ژنتیک است که کمتر از 10 درصد در ایجاد سرطان دخیل است، دومین عامل عفونت است که حدود 25 درصد سرطانها به عوامل عفونی مرتبط هستند، رژیم غذایی عامل دیگر دخیل در ایجاد 25 درصد سرطان ها است. در حال حاضر تحقیقات نشان داده که بین مصرف اسید چرب ترانس و افزایش مصرف اسید چرب اشباع شده با سرطان ارتباط وجود دارد، در حالی که باید اسید چرب اشباع شده مصرفی مردم زیر 10 درصد و اسید چرب ترانس نزدیک به صفر باشد اما روغن‌های موجود در بازار بالای 25 درصد اسید چرب اشباع شده و بالاتر از 10 درصد اسید چرب ترانس دارند.

وی گفت: 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری و 40 درصد درمان قطعی می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارتباط کمبود برخی از ریز مغذی ها و ایجاد سرطان اشاره و عنوان کرد:کمبود ویتامینD یکی از عوامل ایجاد کننده سرطان است و تحقیقات ما نشان داده که این مصرف این ویتامین نقش بسزایی در درمان سرطان ها دارد، باید توجه داشت که میزان نیاز ویتامین D در دوران شیرخوارگی 400 واحد در کودکی و نوجوانی 500 واحد و در دوران بزرگسالی هزار واحد است.

وی تاکید کرد: این میزان ویتامینD باید روزانه از طریق مکمل به بدن برسد و مصرف مواد غذایی غنی شده با این ویتامین تاثیر بسزایی ندارد.

وی ادامه داد: کمبود روی هم در ایجاد بروز سرطان به اثبات رسیده است چرا که کمبود روی باعث تغییرات سلولی می شود .

اکبری در مورد شایع ترین سرطان ها در کشور گفت: شایع ترین سرطان در زنان جامعه به ترتیب، سینه، کولورکتال و معده است در حالی که شایع ترین سرطان در مردان معده است.

وی در خصوص سرطان معده اظهار داشت: که سرطان معده یک سرطان اجتماعی است به این معنا که چگونگی زندگی، سبک زندگی، بهداشت دهان و دندان، مصرف دخانیات با ایجاد این سرطان ارتباط مستقیمی دارند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه آیا بین امواج موبایل و پارازیت ها با سرطان‌ها ارتباطی وجود دارد تاکید کرد: حتی تا به امروز هم یک مقاله هم منتشر نشده که نشان دهد که بین امواج و پارازیت با سرطان ارتباط است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار