آنچه که در مراسم تودیع و معارفه معاون ارزشیابی سازمان سینمایی گذشت

حجت‌الله ایوبی: ارتباط موثر با نسل جوان از شاخص‌های مدیریت «محمد احسانی» بود/ رونمایی از سند مالکیت فیلم‌ها

رییس سازمان سینمایی گفت: ارتباط موثر با نسل جوان از شاخص های مدیریت محمد احسانی به عنوان معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بود.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، روابط عمومی سازمان سینمایی، مراسم تودیع محمد احسانی و معارفه حبیب ایل بیگی به عنوان معاون جدید ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی صبح روز دوشنبه ۱۳ بهمن در سالن بزرگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

حجت الله ایوبی در این مراسم افزود: به هر حال جلسه تودیع برای فردی که تودیع می شود شیرین است و ما حسرت می خوریم آقای احسانی دیگر در سازمان سینمایی نیست. 

وی با تقدیر از کسانی که در ۱۷ ماه گذشته سینمای ایران را یاری کردند اظهار کرد: اگر به گذشته برگردیم می بینیم که خیلی ها تردید داشتند که قدم در این راه بسیار سخت بگذارند؛ آقای احسانی پس از درخواست من با وجود اینکه می دانست مدیریت چقدر دشوار است این مسئولیت را پذیرفت.
 
رییس سازمان سینمایی اظهار کرد: شاید آقای احسانی برای اهالی سینما خیلی شناخته شده نبودند اما این مدیر سینمایی خیلی زود توانست اعتماد سینماگران را با شخصیت آرام و متین خود جذب کند. 

ایوبی ادامه داد: این احساس آرامش روز به روز تقویت شد و من همیشه از ایشان خوب شنیدم. اعضای شورای نمایش، اعضای شورای صنفی که نگران ارتباطشان با سازمان سینمایی بودند با این مدیر سینمایی ارتباط موثری داشتند. 

وی تاکید کرد: ثمره برخوردها و تلاش های محمد احسانی در جشنواره فیلم فجر سی و سوم مشخص است و از همکاری این مدیر موفق بسیار خرسندیم.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: با رفتن ایشان به صدا و سیما به شدت مخالف بودم اما آنچه مرا متقاعد کرد این بود که با رفتن این بود که روابط بین سینما و تلویزیون در این اثنا ساماندهی خواهد شد.

ایوبی گفت: سینما از تلویزیون انتظار به حق دارد؛ در تمام کشورهایی که دارای سینما و تلویزیون هستند روابط کاملا مشخص شده و تلویزیون وظیفه حمایت از سینما دارد. تلویزیون می تواند سینما را به اوج برده و  یا تعطیل کند. 

وی تصریح کرد: امیدواریم با حضور محمد احسانی روابط بین سینما و صدا و سیما سامان پیدا کند؛ با نگاه مثبتی که رییس سازمان صدا و سیما و آقای پورمحمدی به سینما دارند امیدوارم منشور مناسبات مشخص شود. 

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: توجه محمد احسانی به نسل جوان یکی از شاخص های عملکرد این مدیر سینمایی بود. باور و اعتقاد به قدرت خلاقیت جوان بسیار مهم است و آقای احسانی به این امر اعتقاد داشت. 

ایوبی ادامه داد: شورای پروانه ساخت و نمایش مشمول چهره های درخشان سینما و عرصه فرهنگی است و آقای احسانی نیز در این شوراها توانستند موفقیت های بزرگی را رقم بزنند. 

وی در ادامه از حضور محمد احسانی در یکی از شوراهای ساخت و نمایش خبر داد و از اینکه این مدیر سیما این مهم را پذیرفته است. 

رییس سازمان سینمایی توضیح داد: جای آقای احسانی را چهره ای آشنا و مقبول گرفت؛ در سوابق آقای ایل بیگی جز موفقیت ندیدیم و معتقدم اگر در زمان جشنواره نبودیم بسیاری از اهالی سینما در این مراسم حضور می یافتند. 

ایوبی تاکید کرد: تردید داشتم آقای ایل بیگی را از انجمن جدا کنیم از طرفی مطمن هستم که فعالیت های خوب آقای احسانی توسط آقای ایل بیگی ادامه می یابد. 

وی اظهار کرد: با توجه به جایگاه انجمن جدا کردن ایل بیگی از این انجمن دشوار بود. وی به همه شهر ها می رفت و شور و شعفی در انجمن به وجود آورد و امیدواریم با حضور حبیب ایل بیگی روزها و ماه های خوب و پرامید در انتظار سینمای کشور باشد. 

رییس سازمان سینمایی افزود: فعالیت معاونت نظارت فقط نظارت بر امر تولید نیست بلکه مناسبات سینمایی با اصناف، منزلت و کرامت، ایجاد امنیت خاطر، رفع دغدغه سینماگران و ساماندهی نیز در این مهم گنجانده می شود. 

منوچهر شاهسواری به عنوان یکی از اعضای شورای ساخت در این مراسم گفت: من به  نمایندگی خانه سینما در شورای پروانه ساخت حضور  داشتم و در خدمت محمد احسانی بودم. انتخاب راه درست برای فعالیت در بین همه آحاد بشر امر مهمی است. آل پاچینو در "بوی خوش زن "به طرف مقابلش می گوید وقتی به انتخاب دو راهی رسیدم می دانستم راه درست کدام است اما راه غلط را انتخاب کردم چون راه درست خیلی دشوار است و راه غلط عادی تر است. آقای احسانی در بدو ورود به سازمان سینمایی انتخاب دشواری داشت.

وی افزود: یکی از مشخصات آقای احسانی که برای من اهمیت داشت که شاخص قابل تکریمی است سکوت این مدیر سابق سینمایی به معنای شنیدن است. بخش بزرگی از تصمیمات درست در این ایام ناشی از تکای ایشان به شنیدن و بدون هیاهو بودن است. 

همچنان معتقدم آقای احسانی به سینما که آمد با اتکا به حقانیت سکوت می دانست که پس از شنیدن می توان تصمیم گرفت. 

این مدیر سینمایی بسیار روشن بود و به روح پیوند و تالیف باور داشت و این امر موجب شد تصمیمات درست با روش های درست از سوی آقای احسانی اتخاذ شود. 

شاهسواری ادامه داد محمد احسانی از وقتی وارد سینما شد هوای جوانان را داشت و برخی جوانان را به حوزه تولید برگرداندند؛ بدون اینکه در امور آنان دخالت داشته باشند. 

وی افزود : ما در حال از دست دادن ویترین هاو پیش خوان های فرهنگی هستیم که متعلق به ما است و بدون آنها نفس کشیدن در جهان فرهنگ امکانپذیر نیست. برای حفظ این ویترین های فرهنگی وجود نظام همدل امری ضروری است. چاره ای نداریم که بین کارگزاران و فیلمسازان و مدیران یک جریان دائم ارتباطی به معنای متعهدانه و مسوولانه برقرار کنیم در غیر اینصورت مخاطب را از دست می دهیم. حتما دغدغه هایی که داشتند را در مدیریت مطبوعه خود پیگیری خواهند کرد. همچنین حیبب ایل بیگی که فرزند سینما است نیز در مدیریت جدید موفق خواهد بود. 

وی ادامه داد: به عنوان نماینده خانه سینما ارتباط معقول و منطقی با آحاد صنفی یکی از راه حل های برون رفت از مسائلی است که سینمای ایران گرفتار آن است.ما را در مقام همراهان همیشگی خود برای تحقق هدف های مورد نظر در سینما بدانید. تصمیماتت عجولانه نگیریم و تصمیمات خردمندانه جز فضای سایبری بیرون را به سینما تعمیم ندهیم وای به حال ما اگر به استناد این فضاها و اطلاعات فهم و درک خود را تنظیم کنیم و فهم عمیق از گفت وگو ها بدون مسامحه به دست می آید و حتما آینده فرهنگی ما جز از مسیر گفت وگو و همدلی نمی گذرد. 

در این مراسم محمد احسانی نیز با تبریک دهه فجرو جشن های انقلاب اسلامی اظهار کرد: کار ویژه ای در مدت کوتاه حضورم در سازمان سینمایی نکردم و از اعتماد آقای دکتر ایوبی تشکر می کنم. 

وی یادآور شد: تاریخی که آمدیم سینما حالت توقف موقت پیدا کرده بود و با دوستان تلاش کردیم سینما به حرکت طبیعی خود بازگردد. شاید تنها کاری که انجام شد تلاش کردیم پیام دوستی و احترام و تعامل را به سمت دوستان سینماگر ارسال کنیم و سینما مرهون تلاش سینماگران است و مدیران زمینه ساز برای فعالیت دوستان هستند برای دوستان آرزوی توفیق می کنم :سینمایی با مشی و مرام روح الله (ره)
 
در ادامه این مراسم حبیب ایل بیگی در متن سخنرانی خود گفت:  به همه شما عزیزان، سَروران، میهمانان ارجمند و اعضاء خانواده بزرگ و با کرامتِ سینمای ایران عرض سلام و ارادت می‌کنم. خدای منّان را شاکرم که تقدیر ما را در برهه‌ای از تاریخ ایران رقم زد که جهانیان از آن به عصر خمینی کبیر (ره) تعبیر کردند و امروز مفتخریم که بزرگترین جشن سینمای ایران را مقارن با جشن سی و شش سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران آغاز کردیم. هم نسلان من تأیید خواهند کرد که شُکوه و عظمت امروز سینمای ایران، مَدیون و مَرهون نگاه آن بزرگ مرد تاریخ ایران است که سینما را از زنگار اباحه‌گری دوران پهلوی زدود و رسالتی فرهنگساز و تمدّن‌ساز برای این هنر- صنعت عصر مدرن قائل شد. اگر نگاه پویا، ژرف‌اندیش و آینده‌نگر آن معمار بزرگ انقلاب در خصوص رسالتی که سینما می‌تواند برای انقلاب اسلامی داشته باشد نبود، شاید هیچگاه سینمای ورشکسته آن روزگار نمی‌توانست از درون، متحول شده و به فراگیرترین هنر انقلاب اسلامی تبدیل شود. فراموش نکنیم در این روزها که برای دستآوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های گوناگون علمی، پزشکی، دفاعی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و سیاسی جشن می‌گیریم افتخاراتی که سینمای ایران در این سی و پنج سال رقم زده را از یاد نبرده و آنرا ارج نهیم.

دیری نخواهد پایید که مُنادیان آزادیِ بیان که هنر را به ابزار توهین به مقدس‌ترین شخصیت عالم امکان تبدیل ساختند با دیدن فیلم سینمایی محمد(ص) در اکران جهانی، به قدرت فرهنگی سینمای ایران در انتقال پیام‌های وحیانیِ اسلام اذعان کرده و آن سخن پیر فرزانه که فرمود "هنر یعنی دمیدن روح تعهد در انسانها" نمود عینی خواهد یافت و شیفتگان راستین حقیقت خواهند دید سینمایی که مشی و مرام و مسلک روح‌الله را پی بگیرد هرآینه پیام‌اش بر ذهن و ضمیر و فطرت پاک انسانها در هر کجای عالم که باشند خواهد نشست.

اینجانب با درک چنین جایگاهی که سینما در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد و در سالی که مقام معظم رهبری آنرا سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کردند این مسئولیت را پذیرفته و با توکل به خداوند مُتعال و انفاس ذکیه حضرت ولی عصر(عج) و همراهی و مساعدت همکارانم در سازمان سینمایی تلاش خواهم کرد موجبات رشد، بالندگی و رونق سینمای ایران را در سال‌های آتی فراهم نمایم. 

نکات بسیار مهمی که برادر ارجمندم جناب آقای دکتر ایوبی ریاست محترم سازمان سینمایی در حکم انتصاب اینجانب آوردند روشن، شفاف، صریح و گویا بوده و به مثابه مأموریت اصلی این معاونت در دوره جدید قلمداد خواهد شد.

امیدوارم معاونت ارزشیابی و نظارت با پتانسیلی که در بدنه کارشناسی خود داشته و اخذ کمک از صاحبنظران سینمای کشور که قطعاً از آنها جهت همفکری و مشاورت دعوت خواهد شد بتواند نقشه راه سینمای تراز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ را ترسیم کرده و زمینه شکوفایی اقتصاد سینمای ایران را فراهم نماید. 

از جناب آقای دکتر احسانی که در یکسال گذشته زحمات ارزشمندی در این معاونت کشیده‌اند تشکر و قدردانی کرده و انشاء الله در مسئولیت خطیری که در سازمان صدا و سیما بر عهده گرفته‌اند منشاء خیر و برکات باشند.
خدایا چنان کن که پایان کار تو خشنود باشی و ما رستگار

 در ادامه این مراسم از سند مالکیت فیلم رونمایی شد. حجت الله ایوبی در ادامه در این باره یادآور شد: کامبیز نوروزی از جمله نوادر حقوقدانانی هستند که علاقه مند به مسائل و جزییات سینمایی دارند. 

وی با اشاره به تنظیم سند مالکیت آثار سینمایی اظهار کرد: برای تنظیم سند مالکیت فیلم ها کمیته های کاری وجود داشت؛ امیدوارم وضع مالکیت، فروش حقوق و دیگر مناسبات آثار سینمایی از این طریق ساماندهی خواهد شد.

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه امروز سند مالکیت فیلم های سینمایی رونمایی خواهد شد توضیح داد: امیدوارم با کمک اهالی سینما این سند روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گیرد و قابل ارائه در بخش های اقتصادی مختلف باشد.

ایوبی امیدوارم مردمی که می توانند آثار سینمای ایران را در دوره جدید ببیند حاصل دست رنج سینماگران را ببیند و رضایت داشته باشند. 

فرهاد توحیدی نیز در ادامه گفت: قصد داریم در جلسه ای جداگانه در خانه سینما از آقای احسانی قدردانی کنیم و امیدوارم آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم شرکت کنند.
 
وی اظهار کرد: در نگاه ساختارگرایانه، تاریخ به دنبال کشف عناصر تخطی ناپذیر است و عصر های مختلفی به نام های مختلفی نامگذاری شده است. 

رییس هیات مدیره خانه سینما افزود: بر مبنای تفکر مدرنیته، موج مدرنیزاسیون شکل گرفت و اتفاقی که در کشور ما رخ داده تقدم مدرنیته و مدرنیزاسیون جابجا شده و مدرنیزاسیون بر تفکر مدرن غلبه کرده است.

توحیدی ادامه داد: نمونه بارز ورود عناصر صنعتی ورود دوربین عکاسی در دوره ناصر الدین شاه است.
 
وی توضیح داد: در سینمای ایران امروز گرفتار تاخر هستیم و در بخش قوانین نیز در دوران ماقبل آنالوگ به سر می بریم؛ در این قوانین درباره سند مالکیت کمتر آیین نامه ای دیده می شود و تنها یک قانون امور مصنفین داریم که متعلق به سال ۱۳۴۸ است که هیچوقت به روز رسانی نشد. 

رییس هیات مدیره خانه سینما اظهار کرد: امیدوارم این سند با کمک اهالی سینما نوشته شود. 

توحیدی ادامه داد: در دولت یازدهم در بخش سینما کارهای مثبتی شروع شده و اتفاقات مهمی در حال رخ دادن است؛ تنظیم قراردادهای تیپ که روابط بین کارفرما و کارگزار را تدوین می کند و حقوق مولف و مصنف در حال پیگیری است و از سوی کامبیز نوروزی تهیه شده است. 

وی گفت: امیدوارم با تغییر قوانین به سمت شفافیت برویم و اسناد درجه در این بخش از سوی مدیران به جای بماند. 

گفتنی است رمضانعلی حیدری خیلی سرپرست بنیاد سینمایی فارابی، سید محمد مهدی طباطبایی مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حسین مسافر آستانه مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری، محمد رضا فرجی مدیر امور سینماها، محمد مهدی حیدریان مدیرعامل موزه سینما، مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینما شهر، امیر حسین علم الهدی مدیر بخش هنر و تجربه، سید محمد صادق موسوی مدیر بخش امور شبکه نمایش خانگی، بهمن حبشی مدیرکل دفتر مجتمع سینمایی و امیر اثباتی، محمد مهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، سهیل جهان بیگلری، منوچهر شاهسواری از جمله سینماگران حاضر در این مراسم بودند.

انتهای پیام/ رض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.