فیصل المقداد در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد

تغییر معادلات بین‌المللی از سوی ایران/ پشت پرده حمایت رژیم صهیونیستی از گروه‌های تکفیری/ تلاش کنگره آمریکا برای عدم حصول توافق میان ایران و 1+5 + فیلم و تصاویر

"فیصل المقداد" قائم مقام وزیر خارجه سوریه در برنامه گفتگوی ویژه خبری در رابطه با تازه ترین رایزنی‌های دیپلماتیک برای چاره اندیشی سیاسی بحران سوریه حضور یافت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ «فیصل المقداد» قائم مقام وزیر خارجه سوریه در برنامه گفتگوی ویژه خبری در رابطه با تازه ترین رایزنی‌های دیپلماتیک برای چاره اندیشی سیاسی بحران سوریه حضور یافت.
 
وی در رابطه با نقش جمهوری اسلامی ایران نسبت به بحران‌های منطقه اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه خیلی از امیدها را زنده کرده و همچنین اهداف ملت ایران بسیاری از معادلات را در منطقه و در سطح بین‌الملل تغییر داده و همچنین دنیای جدیدی را خلق کرده است.
 
قائم مقام وزیر خارجه سوریه در ادامه افزود: ایران در جریان بحران‌ها مشکلات زیادی را حل کرده و امیدواریم کشورهای عربی اسلامی از بحران‌های به وجود آمده نجات پیدا کنند.
 
وی در رابطه با پیروزی بحران سوریه بیان کرد: ما همیشه نسبت به بحران به وجود آمده در سوریه خوشبین هستیم با وجود این که برای ملت سوریه این بحران بسیار مشقت بار بود و از هر نوع سلاح و تغییر حکومت به کار گرفتند در بحران ساختگی سوریه کارهایی را انجام دادند، البته نمی‌خواهم مبالغه کنم اما پشت همه این بحران‌ها رژیم صهیونیستی قرار دارد.
 
ایران و سوریه در برابر طرح فراموش کردن موضوع فلسطین و سلب حقوق ملت این کشور ایستاده است

فیصل المقداد با اشاره به این که سوریه هم پیمان جمهوری اسلامی ایران است و همراه با ایران در مقابل جبهه مخالف ایستاده گفت: ایران و سوریه در برابر طرح فراموش کردن موضوع فلسطین و سلب حقوق ملت این کشور ایستاده‌اند.
 
قائم مقام وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: ما نسبت به پیروزی در بحران خوشبین هستیم زیرا بنا به نشانه‌های میدانی پیروزی ما در مقابل تروریست‌ها میسر خواهد شد و علی رغم تلاش‌هایی که ارتش سوریه انجام داده و همه کشورهایی که حامی تروریسم بودند و هزینه‌هایی را پرداخت کردند که آمریکا و آل سعود حامیان اصلی آن بوده‌اند و کمک‌های زیادی را به گروه‌های تکفیری کرده‌اند تا حکومت‌های مردم را تغییر دهند.
 
وی با اشاره به این که ملت سوریه و نیروهای محور مقاومت در مقابل گروه‌های تکفیری یکپارچه تر شده‌اند، افزود: ایران،حزب‌الله و سوریه و همچنین نیروهای مقاومت دیگر مستحکم تر شده‌اند و می‌دانند باید استقلال داشته باشند.
 
فیصل المقداد با بیان این که ما جهان را آن گونه که می‌خواهیم درست خواهیم کرد و نه آن گونه آن ها می خواهند گفت: مزدوران خود فروخته در این منطقه از مردمانشان مایه می‌گذارند.
 
قائم مقام وزیر خارجه سوریه بیان کرد: درصد زیادی از بینندگان فکر می‌کنند این گروه‌ها برای به پایان رساندن حکومت‌های منطقه که مسلمان نیستند به وجود آمده‌اند اما هدف کاخ سفید چیز دیگری است و 90 درصد گروه‌های تکفیری در سده اخیر به وجود آمده اند و به دست انگلیس خبیث ساخته شده‌اند.

پشت پرده گروه‌های تروریستی کشتن مسلمان به دست مسلمان است

وی اظهار داشت: پشت پرده ساخته شده این گروه‌های تروریستی کشتن مسلمان به دست مسلمان است و اعتقاد آن برادر کشی است و این عامل مهمی است که باید به آن توجه کنیم تکفیری‌ها ساخته شده‌اند که امید ملت‌ها را نابود کنند.
 
فیصل المقداد با اشاره به جنگ افغانستان که چگونه یارگیری کردند و تعدادی از اسلام گرایان در کنار هم جمع شدند، بیان کرد: اتحاد جماهیر شوروی بعد از فروپاشی هیچ وقت به کشوری حمله نکرده و همیشه از کشورهای دیگر حمایت کرده اما در مقابل آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت کرده و ثروت بعضی کشورها را به یغما برده و همچنین مانع برآورده شدن آرزوهای ملت این مناطق شده است.
 
قائم مقام وزیر خارجه سوریه با بیان این که کشورهای هم پیمان آمریکا اهداف کاخ سفید و صهیونیست‌ها را دنبال می‌کنند و برای آن ها خوش خدمتی می‌کنند، افزود: آن‌ها  در بروکسل، لندن و همچنین سرویس‌های جاسوسی به این گروه‌ها می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: دین اسلام، دین رحمت، مهربانی ، انسان سازی و برابری انسان‌ها اما اهداف تکفیری‌ها اصول ما را زیر سوال برده است.

ما قبول نمی‌کنیم تکفیری‌ها کج فهمی خودشان را به ما بیاموزند

فیصل المقداد گفت: گروه‌های تکفیری ملت و فرزندان ما را می‌کشند و می‌خواهند خدای جدیدی انتخاب کنند و با خدای خودشان ما را محکوم کنند البته ما قبول نمی‌کنیم تکفیری‌ها کج فهمی خودشان را به ما بیاموزند البته از همان ابتدا اجداد آنها قصد خراب کردن اسلام را داشتند.
 
قائم مقام وزیر خارجه سوریه با اشاره به این که ما از حدود 50 سال پیش با وهابیت درگیر شدیم و نمی‌دانستیم چه کسی آنها را حمایت می‌کند، تاکید کرد: ما باید به اسلام ناب محمدی(ص)برگردیم که مخالف کشتار است.
 
وی در رابطه با دوستی ترکیه و عربستان با سوریه و موضع تغییر نگرش آنها نسبت به سوریه اظهار داشت: این دو کشور گام‌های سیاسی زیادی بر می‌دارند اما عکس آن اهداف در عمل آنها نهفته است، اما شاید جزئی از توطئه ترکیه و عربستان باشد به صورتی که در مقطعی دوست و در مقطعی دشمن هستند.
 
فیصل المقداد گفت: سوریه و آل سعود مشکلاتی را داشته‌اند، اما شاهزادگان عربستانی با خوش فرمانی به کاخ سفید و اخیراً علنی کردن روابطشان با رژیم صهیونیستی نشان دادند که اهداف غیر انسانی و غیر اخلاقی دارند.
 
قائم مقام وزیر خارجه سوریه با اشاره به این که ما با جمهوری اسلامی ایران و جنوب آفریقا که مسلمان هم نیستند همدردی می‌کنیم، زیرا به ظلم به انسان‌ها مخالف هستیم اظهار داشت: اما بخشی از حاکمان عربی در کنار برادران فلسطینی نیستند و البته در کنار قاتلان برادرانشان می‌ایستند.

وی اظهارداشت: قبل از بحران سوریه می‌خواستند روابطی با آمریکا و کشورهای اروپایی داشته باشیم، فلسطینی‌ها کشته و یا حقوقشان پایمال شود و روابط ما با ایران قطع گردد در اولین روز پیروزی انقلاب اسلامی تهران اعلام کرد سفارت رژیم صهیونیستی را سفارت فلسطین می شود اینک نیز بر ما خورده می گیرند که چرا با ایران هم پیمان شده‌اید باید بگویم  اکثر کشورهای عربی باید با ایران هم پیمان شوند.

فیصل المقداد تصریح کرد: این اختلاف ریشه میان سوریه و برخی حاکمان عربی وجود دارد و اکنون علنی شده است با ترکیه نیز سعی داشتیم خیلی از اختلافات را کنار بگذاریم و منافع مردم و امت اسلامی عربی را در نظر داشته باشیم اما می‌خواهند از اسلام برای ضربه زدن و کشتار مسلمانان استفاده کنند.

سوریه در جهان امروز یک نماد استقلال عربی و اسلامی است

قائم مقام وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برخی کشورهای آمریکایی و اروپا اعلام کردند ما در صدد سرنگونی حکومت بشار اسد نیستم آیا صحت این گزارشات رسانه‌ای را قبول دارید گفت: این دسته کشورها دوستان سوریه نیستند و مجبور بودند وارد این دسته کنفرانس‌ها شوند و وقتی باز می‌گشتند با ما تماس می‌گرفتند که ما مجبور شدیم وارد چنین جلساتی شویم در واقع سوریه در جهان امروز یک نماد استقلال عربی و اسلامی است و دستاوردهای بزرگی داشتند.

وی در ادامه  ذکر دستاوردهای کشور سوریه تصریح کرد: کشور ما قبل از بحران کشور پیشرفته ای بود و مقایسه رشد ملی در سال اخیر 7 و نیم درصد را نشان می داد و همیشه مورد هدف نظامی سیاسی و فرهنگی اقتصادی بوده و اگر این بحران تحمیل نمی شد می توانست در کنار ایران دو الگوی درخشان باشد که تمامی کشورها می توانستند از آن بهره برداری کنند به ویژه کشورهایی که می‌خواهند آزاد زندگی کنند و استقلال داشته باشند.

سناریو بحران سوریه برای فشار در این کشور بود/ سلاح‌هایی از کشورهای همسایه قبل از بحران سوریه وارد شده بود

فیصل المقداد در ارتباط با بحران سوریه بیان کرد: بنابراین این سناریو برای فشار بر روی سوریه بود و 120 کشور آن را راه انداختند تا ملت و دولت سوریه را مورد هجمه قرار دهند، اما این کشورها سوار مرکب شدند و حتی قبل از بحران بشاراسد تصریح کرده بود ممکن است با این بحران مواجه شویم تا سوریه ایی که سربلند بر روی پای خود می‌ایستد را نابود کند، بنابراین می‌توان گفت تمامی این شرایط مهیا بود و سلاح‌ها قبل از بحران از کشورهای همسایه‌ای همچون اردن، شمال لبنان و ترکیه وارد شده بودند.

کشورهای متخاصم سوریه قصد داشتند قبل از بحران و بدون هزینه حکومت بشار اسد را ساقط کنند

قائم مقام وزیر خارجه سوریه اظهار داشت: مرزهای عراق قبل از بحران غیر قابل کنترل بودند،بنابراین کشورهای متخاصم قصد داشتند بدون هزینه حکومت بشار اسد را ساقط کنند و هنوز هم نمی‌دانند بشار اسد در راس امور قرار دارد و می‌تواند تمامی جریان‌های سیاسی و مذهبی را دور خود جمع کند.کشورهای متخاصم سوریه فکر می کردند این کشور همانند کشورهای دیکتاتور چون لیبی می توانند حکومت را به زودی سرنگون کنند.

برخورد ترکیه و رجب اردوغان در رفتار با سوریه نا منصفانه بود

وی تصریح کرد: آن چه در برخی کشورها مثل مصر که در طی 18 روز حسنی مبارک سرنگون شد و یا در لیبی 22 روزه حکومت دیکتاتور ساقط شد با این اوصاف فکر می کردند سوریه همانند کشورهای دیکتاتور است و ثابت شد که میلیاردها دلار رژیم آل سعود و عرب های خلیج فارس هزینه کردند و برخورد ترکیه و رجب اردوغان  نیز در رفتار با سوریه نا منصفانه بود، چرا که ما با ملت ترکیه همسایه و برادریم بنابراین آن ها امیدوار بودند با این عوامل حکومت سوریه را ساقط کنند اما می بینیم بعد از گذشت 4 سال حکومت بشار اسد و ارتش قوی آن در برابر توطئه واکسینه شده و با رهبری بشار اسد به امید خدا سرنگون نخواهد شد.

فیصل المقداد در پاسخ به سوالی که آیا درخواست‌هایی پنهانی مبنی بر مشارکت در ائتلاف علیه داعش از سوی کشورهای غربی داشته‌اید گفت: تعدادی از رهبران سران غربی همچون فرانسه و انگلیس و برخی کشورها به اعتقاد من جزء سران سیاسی درجه 4 و5 هستند و در حال حاضر با ذهنیت کوچک و کوته فکری به این موضوع می‌پردازند از سوی دیگر این سران ساده هستند به عنوان مثال دولت فرانسه را مردمان کشورش نیز قبول ندارند.

قائم مقام وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: این کشورهای غربی تابع نتانیاهو و رژیم صهیونیستی هستند و استقلال سیاسی رای ندارند بنابراین واجب است تمامی حواس آن ها را رژیم صهیونیستی گرفته و می‌خواهد به هر طریقی شده این جنگ را به پیروزی برساند.

وی اظهار داشت: در اردوگاه غرب شاهد بودیم که سرانجام در دهه 80 کمونیست‌ها را سرنگون کردند و قصد داشتند با باقی مانده نیروهای مخالف سرمایه داری نظام سلطه بجنگند امروزه شاهدیم توطئه هایی پشت سر هم علیه سوریه و انقلاب اسلامی ایران چیده می شود و تا به امروز متوقف نشده است اما این دو کشور هر دو مقاومت خواهند کرد.

فیصل المقداد با اشاره به نقش رسانه های غربی در سال های گذشته گفت: موازن شاهزاده های صعودی تابع سیاست های آمریکا و کاخ سفید است.

پول‌های حوزه خلیج فارس به کنگره آمریکا می‌رود

قائم مقام وزیر خارجه سوریه با اشاره به این که دلارهای نفتی خلیج فارس صرف انتخابات فرانسه شده است، اظهار داشت: پول‌های خلیج فارس به کنگره آمریکا می‌رود تا آنها بتوانند مانع از رسیدن توافق مثبت میان ایران و 1+5 شود.

وی با بیان این که به نمایندگان و نامزدهای آمریکا پول داده می‌شود تا افراد جنگ طلب را بر سر کار بیاورد، اظهار داشت: شرایط جهان سخت است زیرا همه دچار بحران‌های مختلف شده اند.

فیصل المقداد با اشاره به این که باید کشورها بتوانند بر بحران های فائق آیند افزود: غرب در صدد است تا ثروت ها را به یغما ببرد.

قائم مقام وزیر خارجه سوریه با اشاره به این که کشورهای غربی و آمریکا از سازمان ملل و شورای امنیت به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.

وی با تاکید بر این که سازمان ملل به مردم مظلوم سوریه کمکی نکرده است،اظهار داشت: این سازمان شاید به ندرت توانسته باشد کمکی به ملت سوریه کرده باشد.

فیصل المقداد با بیان این که تروریست ها در شهرهای مختلف سنگر گرفته اند ادامه داد: آمریکا و متحدانش از تروریست ها حمایت می کنند.

ضرورت مقابله با تروریست‌ها در همه جای جهان

قائم مقام وزیر خارجه سوریه با اشاره به این که امیدواریم چهره سازمان ملل در نزد افکار عمومی فرانسه خراب نشود اضافه کرد: با برادرانمان در جمهوری اسلامی ایران، سوریه، عراق و کشورهای دیگر متحد شده ایم و به صورت رسمی در همه جای جهان با تروریست ها مقابله کنیم.

وی با اشاره به این که کشورهای غربی در راستای مبارزه با تروریست ها اقدامی نمی کنند اظهار داشت: شاید جنگنده های انگلیس و آمریکا روزی یک بار بر علیه تروریست ها پرواز کنند.

فیصل المقداد با بیان این که با قربانیان تروریست همدردی می کنیم ادامه داد: تروریست ها در هر کجا که باشند محکوم هستند.

قائم مقام وزیر خارجه سوریه با بیان این که برخی از سران اروپایی متاسفانه تروریست ها را مورد بازجویی قرار نمی دهند گفت: آن در تلاش هستند تا واقعیت را وارونه جلوه دهند.

وی با اشاره به گفته های وزیر امور خارجه اولاند مبنی بر این که ما با تروریست ها می جنگیم افزود: باید اذعان داشت که آن ها با بی گناهان می جنگند.

فیصل المقداد با اشاره به حوادث پاریس و اردن خاطر نشان کرد: اگر حمایت آن ها قطع شود ما خودمان آن ها را در یک ماه از بین می بریم این در حالی است که حامیان تروریست این فرصت را به ما نمی دهند و هزارها مشکل را برای ملت سوریه و عراق ایجاد کرده اند.

قائم مقام وزیر خارجه سوریه با بیان این که هزاران تروریست به سوریه از 85 کشور اروپایی وارد شده اند گفت: آن ها از مرز ترکیه به سوریه می آیند.

تروریست‌ها پدرخوانده‌های خود را خواهند کشت

وی با تاکید بر این که اهداف واقعی آن ها دیر یا زود مشخص خواهد شد،اظهار داشت: باید نقش همه در این باره مشخص شود به گونه ای که همگان در جنگ با تروریست ها مسئولیت پذیر باشند.

فیصل المقداد با تاکید بر این که تروریست ها پدرخوانده های خود را خواهند کشت افزود: اخلاق تکفیری ها در کشتار ، نسل کشی و خرابی با هم یکی است زیرا آن ها تشنه به خون ملت بی گناه هستند بنابراین از این حیث با یکدیگر اختلافاتی ندارند.

قائم مقام وزیر خارجه سوریه با اشاره به نقش قطر و رژیم آل سعود در این باره گفت: قطر و رژیم آل سعود حمایت بسزایی از تروریست ها می کنند.

وی با بیان این که تروریست ها فقط برای سهم خواهی در مناطق قدرت بایکدیگر اختلاف دارند، ادامه داد: آن ها با یکدیگر رقابت می کنند تا در برابر اربابان غربی خود به نحوه شایسته ای خوش خدمتی کنند.

فیصل المقداد با اشاره به این که فشار برخی کشورهای سبب بسته شدن سفارت خانه ها شده است افزود: این در حالی است که برخی سفارت خانه های غربی مشغول انجام وظایفشان هستند.

قائم مقام وزیر خارجه سوریه با بیان این که تا به حال ندیده اند یک کاردار سازمان ملل و یا تیم دیپلماسی مورد کشتار قرار گرفته باشند اظهار داشت: این مسئله نتیجه توانمندی و امنیت کشورمان است.

وی با اشاره به این که بسیاری از کشورها خواستار بازگشایی سفارت خانه هایشان هستند گفت: البته پشت درهای بسته صحبت هایی شده است.

فیصل المقداد ادامه داد برخی هم از ترس صهیونیست ها و رژیم ال سعود نتوانستند سفارت خانه هایشان را باز کنند.

جنایت‌های گروه های تکفیری علیه محور مقاومت ادامه دار است

قائم مقام وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا رژیم صهیونیستی مجدداً دست به ماجراجویی تازه خواهد زد افزود:  جنایت های گروه های تکفیری  و صهیونیست ها در منطقه عربی و در سوریه بر علیه محور مقاومت ادامه دارد به گونه ای که نباید آسوده خاطر بخوابیم

وی با اشاره به این که اصل مشکل رژیم صهیونیستی است،اظهار داشت:پس از جنایت های صورت گرفته از گروه های تکفیری ملت سوریه به برادران حزب الله تسلیت گفتند.

فیصل المقداد با اشاره به این که صهیونیست ها نباید آسوده بخوابند،زیرا پاسخ حزب الله کوبنده است اظهار داشت: ما آماده هستیم زیرا صهیونیست ها نمی توانند خود را بر ما تحمیل کنند.

بدون حقوق مشروع صلح و امنیت در منطقه به وجود نخواهد آمد

قائم مقام وزیر خارجه سوریه با تاکید بر اینکه بدون بازگشت حقوق مشروع هیچگونه صلح و امنیتی در منطقه به وجود نخواهد آمد،
در این صورت منطقه ثبات نخواهد داشت افزود: باید به وحدت دست یابیم.

فیصل المقداد با اشاره به این که همپیمانان مقاومت روز به روز قوی تر می شوند،تصریح کرد: ز مانی که دشمنان بر علیه محور مقاومت توطئه ای به پا می کنند ما هم جواب آن ها را می دهیم.

قائم مقام وزیر خارجه سوریه با تاکید بر این که پیروزی در نهایت با  محور مقاومت و فلسطین است،افزود: با وجود توطئه ها فلسطینی ها پیروز هستند.
برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
برچسب ها: فیصل ، مقداد ، گفتگوی ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار