مولفه‌های اساسی شادکامی در زندگی

بسیاری از انسان‌ها به دنبال رسیدن شادکامی واقعی در زندگی هستند که با عملکرد به مولفه‌های اساسی شادکامی در زندگی توانند به آن برسند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، امروزه برای موفق شدن انسان‌ها، از دیدگاه های مختلفی به آن توجه شده است از مواردیکه به ویژه در سال‌های اخیر به آن اهمیت داده شده راهکارهای شادکام شدن انسانها در زندگی است در واقع این مورد به عنوان سبک زندگی برای افراد مطرح شده است.
 
شایان ذکر است، که توجه کردن به داشته های  مادی یا نگرش‌های مادی گرایانه برای ما شادی به وجود نمی‌آورد بلکه لازم است به مولفه‌های شادکامی اهمیت ویژه ای قایل شویم.
 
براین اساس، سیما فردوسی روان شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به مولفه‌های اساسی شادکامی اظهار داشت: ما باید بتوانیم خصوصیات خود انسانی را در خود بوجود آوریم تا با داشتن این ویژگی ها، شادکام زندگی کنیم در غیر اینصورت با داشتن مولفه‌های بد نمی‌توان به شادکامی واقعی رسید.
 
به عنوان مثال یک انسان حسود مدام غبطه خورده، آرامش نداشته و ناراحت است. وی به دلیل داشتن این خصوصیت بد، شادکام نخواهد بود.
وی به یکی از مولفه‌های شادکامی اشاره کرد و گفت: داشتن صبر و شکیبایی در تمامی مراحل زندگی، انسانها را به موفقیت و شادکامی رساند، یک انسان صبور، حرف‌های دیگران را قطع نکرده، قضاوت عجولانه نکره و نیز پاسخ عجولانه نمی‌دهد،‌این فرد در ارتباط خود با سایرین عجولانه رفتار نمی‌کند.
 
فردوسی در ادامه عنوان کرد: رضایتمندی از دیگر مولفه‌های شادکامی است یعنی فرد نباید مدام از هر موضوعی ایراد گرفته و شکایت کند داشتن نگرش مثبت، به دور از توجه به جنبه های منفی زندگی ایجاد رضایت را برای فرد ایجاد می کند با این دیدگاه فرد از ظاهرش، زندگی و از ویژگی های  خداوند به  وی داده احساس رضایتمندی می کند این رضایت‌مندی در زندگی خودکفایتی، اعتماد به نفس وی را بالا برده و در نهایت به موفقیت او کمک می کند.
 
این روانشناس یادآور شد: شکر گذاری هم از مولفه‌های مهم شادکامی در زندگی است‌ انسان لازم است در همه حال خداوند را شاکر و سپاسگزار باشد این شکرگزاری باید معنا داشته و مصنوعی نباشد بلکه از صمیم قلب باشد.
 
وی تاکید کرد: انتقام جو نبودن، عفو گذشت و بخشش هم از دیگر مولفه‌های شادکامی است برای آنکه انسان بخشنده باشد خود را رشد داده، مهارت اندوزی کرده، بزرگواری و بخشش را فرا بگیرد اگر انسان در نیازهای اولیه و ابتدایی خود باقی مانده و رشد تعالی نداشته باشد از وی نمی‌توان انتظار بخشش را داشت.
 
وی در انتها گفت: رعایت این موارد از دیدگاه‌های معنوی، مذهبی و اسلامی تاکید شده است.
 
گفتنی است، با اکتساب و تمرین می توان تا حدود زیادی به شادکامی واقعی رسید البته در صورتیکه بخواهیم و از نظر تصورات منفی دوری کنید.
 
گزارش از ایده مفرح
 
انتهای پیام/ 
برچسب ها: عملکرد ، شادکامی ، زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار