سردار شریعتی:

عملیات والفجر8 عملیاتی خاص بود/ انجام عملیات فریب در والفجر8

فرمانده لشکر 31 عاشورا در عملیات والفجر8 گفت: در کل تاریخ جنگ در عملیات والفجر8 رزمندگان اطلاعات عملیات سپاه به نحو احسن وظیفه خود را انجام دادند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران ؛سردار امین شریعتی فرمانده لشکر 31 عاشورا در عملیات والفجر8 در همایش بررسی نقش این لشکر در عملیات والفجر8 که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد؛ضمن یاد "شهید صباغیان" که در تیپ عاشورا نخستین راوی جنگ این لشکر بود اظهار داشت: عملکرد لشکر عاشورادر عملیات والفجر8 با بقیه لشکرها کاملا متفاوت بود زیرا در عملیات فجر و خیبر بخش عمده‌ای از فرماندهان لشکر عاشورا همچون جانشین و فرماندهان این لشکر به شهادت رسیده بودند از همین‌رو شرایط سختی در این لشکر پدیدار بود.
 
وی تصریح کرد: بنده در "عملیات بدر" در کنار "سرلشکر جعفری" خدمت می‌کردم و بعدها در تقسیم کاری که صورت گرفت در کنار" سردار کاظمی" و "شهید مهدی باکری" بودم و حتی روزی قرار شد با "شهید باکری" به غرب دجله برویم تا کنار همسنگران خود در بصره قرار بگیریم از همین‌رو در طی مسیر توپی به کنار پل اصابت کرد و بنده در آن زمان زخمی شدم و برگشتم که در زمان معالجه خود متوجه شدم "باکری "شهید شده است.
 
فرمانده لشکر 31 عاشورا در عملیات والفجر8 ادامه داد: آزادسازی خرمشهر بنده فرمانده لشکر عاشورا بودم که بعد از آن این فرماندهی را به شهید باکری تحویل دادم که این شهید بزرگوار در عملیات بدر و در غرب دجله به شهادت رسید؛ از همین‌رو سه ماهی از شهادت این شهید بزرگوار نگذشته بود که "محسن رضایی" از بنده خواست که به لشکر عاشورا برگردم که پذیرفتن این موضوع برای بنده بسیار سخت بود ؛زیرا شهید باکری یک انسان کامل از هر جهت بود به همین دلیل این موضوع برای بنده قابل درک نبود که جایگزین شهید باکری در لشکر عاشورا شوم.
 
سردار شریعتی افزود: شهید لشکری از آشپز و راننده گرفته تا با کادر نظامی لشکر جلساتی می‌گذاشت تا بتواند در ساماندهی و انجام اهداف لشکر به درستی رفتار کند به همین جهت نیز که وقتی بنده این صلابت و توانمندی شهید باکری را دیده بودم به خود اجازه این را نمی‌دادم که فرمانده لشکر عاشورا شوم از همین‌رو 2 روز بنده در پادگان با محسن رضایی جلسه گذاشتیم که وی در تلاش بود که بنده را در رابطه با این موضوع متقاعد کند که بعدها متوجه شدم درآن 2 روز من در پادگان ممنوع‌الخروج بودم.
 
وی با بیان اینکه در اردیبهشت سال 64 بنده به عنوان فرمانده لشکر عاشورا معرفی شدم بیان داشت: در این مرحله زمانی که من فرمانده شدم شرایط به گونه‌ای بود که کار در این لشکر سخت بود زیرا هسته اصلی لشکر شهید شده بودند و همچنین عده‌ای در لشکر به من اعتماد نداشتند زیرا نمی‌توانستند باور کنند که من به جای شهید باکری آمده‌ام که از این منظر حق داشتند.
 
فرمانده لشکر 31 عاشورا در عملیات والفجر8 بیان داشت: در وحله اول باید اقدام به بازسازی و آماده‌سازی لشکر را آغاز می‌کردیم زیرا زمانی که بنده معرفی شدم بحث عملیات والفجر8 مطرح شده بود و بسیاری از فرماندهان به اتفاق محسن رضایی برای شناسایی مناطق عملیاتی به آن مناطق رفته بودند از همین رو کار خیلی سختی را بنده آغاز کردم.
 
سردار شریعتی اضافه کرد: عده‌ای در آن مقطع زمانی به من اعتماد نداشتند که من می‌توانم جایگزین آقا مهدی باکری شوم یا نه و بنده هم شناختی از رزمنده‌ها نداشتم به همین منظور به دوستان حق می‌دادم چون فردی مثل مهدی باکری را دیده بودم که از تمام لحاظ الگو و برتر بود.
 
وی با بیان اینکه برای شناخت رزمندگان لشکر نیاز به طرح مأموریتی داشتیم گفت:در ابتدا برای بازسازی لشکر در نظر داشتم یک مأموریتی بگیرم که شناختی از بچه‌ها برایم پیدا شود؛از همین‌رو مأموریت داخل هور‌العظیم را به ما سپردند و ما هم نقشه‌ای در سد دژ ایجاد و آموزش را شروع کردیم.
 
فرمانده لشکر 31 عاشورا در عملیات والفجر8 با اشاره به اینکه در آن مأموریت تمام لشکر بازسازی و ساماندهی شد تأکید کرد: نکته‌ای برای من در آن مقطع زمانی بسیار مهم و باارزش بود زیرا همه به مهدی باکری آقا مهدی می‌گفتند و بعد از اینکه رزمنده‌ها به من اعتماد کردند بنده را امین آقا می‌نامیدند از همین‌رو زمانی که مقام معظم رهبری که در آن برهه زمانی رئیس جمهور بودند در سرکشی‌هایشان به لشکرها در لشکر خود این موضوع را از ایشان جویا شدم که دلیل آن چیست و ایشان فرمودند: این هدیه‌ای از جانب خدا برای شماست که نزدیک 25 هزار نفر شما را همچون شهید باکری می‌نامند.
 
سردار شریعتی با بیان اینکه آن مأموریت هدف عملیات نبود،اذعان کرد: در آن مأموریت ما طوری وانمود کردیم که همه فکر می‌کردند که در هورالعظیم قرار است عملیاتی صورت بگیرد از همین‌رو  ما توانستیم آموزش را به صورت کلی در آن منطقه برپا و لشکر را بازسازی کنیم.
 
وی گفت: اکثر استان‌های غرب کشور درآن مقطع لشکر ما را تجهیز می‌کردند و آن نکته‌ای که برای من حائز اهمیت بود سازماندهی لشکر بود که من باید گردان‌ها را دوباره شکل می‌دادم از همین رو تا رده دسته در لشکرم دخالت می‌کردم و در کنار خودم فردی را مشخص کردم تا مسئول سازماندهی کادر باشد.
 
فرمانده لشکر 31 عاشورا در عملیات والفجر8 با بیان اینکه در آن برهه زمانی عملیات والفجر8 مطرح بود،یادآور شد: ما برای شروع عملیات یک گردان در منطقه خسروآباد مستقر کردیم و هدف اصلی آنها را بررسی منطقه و شرایطش قرار دادیم از همین‌رو هرچه به عملیات نزدیک‌تر می‌شدیم آن منطقه را به اطلاعات عملیات لشکر می‌سپردیم تا تمام شرایط را به صورت کاملا جزئی بررسی کنند،از همین‌رو در کل تاریخ جنگ در عملیات والفجر8 رزمندگان اطلاعات عملیات سپاه به نحو احسن وظیفه خود را انجام دادند.
 
سردار شریعتی با بیان اینکه اصلا اجازه ورود و خروج در آن منطقه را به کسی نمی‌دادند تا اطلاعاتی لو نرود،اظهار داشت: زمانی که به اتفاق "حاج احمد" در مرکز پشتیبانی جنوب جلسه مشورتی با "محسن رضایی" داشتیم در رابطه با منطقه عملیاتی والفجر8 گفتگو کردیم که متفق القول منطقه فاو را برای عملیات قبول کردیم،از همین‌رو برای عملیات فریب هورالعظیم را انتخاب کردیم.
 
وی ادامه داد: طوری وانمود کردیم که در لشکر عاشورا کسی نمی‌دانست که در کدام قسمت قرار است عملیات صورت بگیرد و براین باور بودند که در هورالعظیم عملیات می‌خواهد اجرا شود؛زیرا بنده تعدادی از تجهیزات را به آن قسمت فرستاده بودم تا دشمن فریب بخورد.
 
فرمانده لشکر 31 عاشورا در عملیات والفجر8 تأکید کرد: این عملیات یکی از عملیات‌هایی بود که برای نخستین بار فکر "شهید شفیع‌زاده" در قسمت توپخانه‌ای آن اجرایی شد که آن تمرکز آتش در مناطق بود و می‌توانم بگویم این بهترین روش درآن مقطع زمانی برای ما محسوب می‌شد.  
 
سردار شریعتی با بیان اینکه لشکر ما از 12 گردان پیاده و 2 گردان توپ‌خانه تشکیل می‌شد گفت 10 گردان توپ‌خانه دیگر نیز تحت کنترل لشکر عاشورا برآمدند از همین رو ما به 12 گردان توپ‌خانه‌ای (قرارگاه کربلای2)، یک گردان پدافندی و نزدیک به 70 تانک وارد عملیات شدیم.
 
وی تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های خاص عملیات والفجر8 منطقه سوق‌الجیشی و خاص بود، از همین‌رو منطقه ساو یکی از مهمترین مناطقی بود که ما تصرف کردیم؛زیرا اگر تصرف نمی‌شد در جناح چپ و راست برای تردد نیروها دچار مشکل می‌شدیم از همین‌رو اسکله‌شان را در مرحله نخست ساقط کردیم.
 
فرمانده لشکر 31 عاشورا در عملیات والفجر8 در پایان خاطرنشان کرد: ما از تاریخ 64/11/21 تا 65/1/25  توانستیم استمرار عملیات، پاسخ به پاتک و تثبیت خط را انجام دهیم و یکی از دستاوردهای ما اجرا تمامی مراحل عملیات از قبیل وارد شدن به جاده فاو - البهار، جاده فاو - بصره و مرحله تثبیت خط در منطقه کارخانه نمک را اجرایی کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار