فرانس پرس:

ناکارآمدی سیاست دانمارک در ادغام اجتماعی مهاجران

محله میولنرپارکن که عامل احتمالی حملات مسلحانه اخیر در دانمارک در آن بزرگ شده، محله ای است که ساکنان آن با مشکلات اجتماعی زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی رابطه میان ناکارآمدی الگوی ادغام اجتماعی مهاجران در جامعه دانمارک و ظهور افراط گرایی در این کشور شمال اروپا پرداخت و  نوشت: حملات اخیر افراط گرایان در دانمارک ناکامی دولت این کشور را در اجرای الگوی ادغام اجتماعی کاملا نمایان ساخت، الگویی که ناکارآمدی آن پیش از این نیز با عزیمت شمار قابل توجهی از مسلمانان مقیم این کشور به سوریه و عراق برای پیوستن به صفوف گروه افراط گرای مسلح داعش آشکار شده بود.  

بنا به اذعان سرویس های اطلاعاتی دانمارک، تاکنون بیش از 110 تن از اتباع این کشور برای شرکت در مناقشه مسلحانه سوریه به این کشور رفته اند و دانمارک به نسبت جمعیت خود از نظر داشتن عناصر افراط گرای داوطلب جنگ، دومین کشور اروپایی محسوب می‌شود. 

"مهدی مظفری"، کارشناس و متخصص مسایل اسلامگرایی و استاد ایرانی علوم سیاسی در دانشگاه آرهوس، در این باره می گوید:" دولت دانمارک برای ادغام جوانان مسلمان در جامعه خود مشکلاتی دارد. این مشکلی است که در خصوص دیگر جوانان خارجی مقیم دانمارک که از کشورهای آمریکای لاتین یا چین به این کشور اسکاندیناوی آمده اند، وجود ندارد. چرا که جوانان مسلمان با چمدان هایی پر از تضاد و تعارض به اروپا می آیند. آنها در واقع وارث مناقشات پدران خود هستند و اندیشه ها، باورها و اعتقاداتی دارند که در اذهان دیگر جوانان هم‌نسل آنها جایی ندارد. 

نزدیک به ده درصد از جمعیت پنج میلیون و ششصد هزار نفری دانمارک را خارجی ها تشکیل می دهند. آمار و ارقام رسمی که دولت دانمارک ارائه کرده حاکی از آن است که اصالت چهارصد و بیست هزار تن از ساکنان این کشور به یک کشور غیرغربی برمی گردد. 

از دیدگاه جوانانی که به دانمارک مهاجرت کرده یا متعلق به خانواده های مهاجر مقیم دانمارک هستند، دولت هایی که یکی پس از دیگری در دانمارک روی کار آمده اند اساس برنامه ادغام اجتماعی مهاجران را بر  آموزش و  اشتغال استوار کرده اند. اما از سال 2001 تا 2011 دولت دانمارک تحت تاثیر یک حزب عامه گرای راست، سیاست تحدید مهاجرت را در این کشور به اجرا گذاشت. سیاستی که "حزب مردمی دانمارک"  ( حزبی که شمار طرفداران آن در سال های اخیر پیوسته روندی رو به رشد داشته است) با هدف محدود کردن مهاجرت به این کشور به اجرا گذاشت، این حس را در بسیاری از مهاجران مقیم دانمارک به ویژه جوانان مسلمان به وجود آورد که آنها جایگاه شایسته خود را در جامعه دانمارک ندارند. 

محله میولنرپارکن که عامل احتمالی حملات مسلحانه اخیر در دانمارک در آن بزرگ شده، محله ای است که ساکنان آن با مشکلات اجتماعی زیادی دست و پنجه نرم می کنند. 86 درصد از ساکنان این محله که از چندین مجتمع مسکونی چهار طبقه تشکیل شده است، مهاجران خارجی هستند و 46 درصد از آنها بیکار هستند. در واقع دانمارک در میان کشورهای اروپایی بالاترین میزان بیکاری را دارد.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار